נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותסוכם: מקבלי קצבת נכות יוכלו לקבל גם דמי אבטלה

סוכם: מקבלי קצבת נכות יוכלו לקבל גם דמי אבטלה

כך החליטו חברי ועדת העבודה בכנסת מהקואליציה והאופוזיציה. המשמעות: אלפי נכים יוכלו לקבל מדי שנה גם דמי אבטלה, ללא קיזוז

חברי הכנסת אפרת רייטן ומיכאל ביטון. צילום: שלומי אמסלם, דוברות הכנסת

שיתוף פעולה יוצא דופן בין הקואליציה לאופוזיציה צפוי להביא בקרוב לביטול האיסור על כפל קצבאות. המשמעות היא, בין השאר, כי אדם המקבל קצבת נכות יוכל להמשיך לקבל אותה גם במקביל לדמי אבטלה, כאשר הוא זכאי להם. אחת המטרות של המהלך היא להקל על מקבלי קצבאות לצאת לשוק העבודה.

לפי הערכות, שינוי החוק צפוי להשפיע על אלפי נכים שזכאים מדי שנה לדמי אבטלה, ועלותו לקופת המדינה תהיה סביב 50 מיליון שקל בשנה. החוק, לכשיעבור סופית, הוא למעשה קיבוע של הוראת שעה שעברה במהלך הקורונה, אשר נועדה לסייע למקבלי קצבת נכות שנפלטו משוק העבודה בעקבות המגיפה.

אתמול (ה’) אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לחבר את הצעות החוק של האופוזיציה בנושא להצעת החוק הממשלתית, שהיא חלק מחוק ההסדרים. מאחורי הצעות החוק האופוזיציוניות עומדים חברי הכנסת מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), אפרת רייטן (העבודה) ואימאן חטיב יאסין (רע”מ). בשבוע שעבר הן אושרו במליאת הכנסת בקריאה טרומית ברוב של 69 תומכים, לאחר ששר העבודה יואב בן צור (ש”ס) הסיר את הדרישה להתנגדות הקואליציה.

“תיקון חברתי והיסטורי”

האיסור על כפל קצבאות, שמעוגן בחוק הביטוח הלאומי משנות ה-2000, מנע ממקבלי קצבה מביטוח לאומי לקבל במקביל גם דמי אבטלה. התוצאה היא שאדם שזכאי, לדוגמה, לדמי אבטלה בחודש מסוים ומקבל גם קצבת נכות, תשולם לו באותו החודש רק הקצבה הגבוהה מהשתיים. אותו דבר לגבי זכאים לקצבת שארים, הבטחת הכנסה, אזרח ותיק ועוד.

הוראת השעה שאיפשרה כפל קצבאות בזמן הקורונה בוטלה סופית ב-15 בפברואר השנה. לפי הצעת החוק החדשה, מקבלי קצבאות נכות שהיו זכאים מאותו מועד גם לדמי אבטלה אך לא קיבלו אותם לנוכח ביטול הוראת השעה, יזכו לקבל אותם רטרואקטיבית, עם חקיקת החוק החדש.

“הקיזוז בקורונה פגע באלפי ישראלים”, הסביר ח”כ ביטון. “נתנו אז הוראת שעה, ואני שמח שזה עומד להפוך לחוק בספר החוקים. מי שהפריש כסף לביטוח הלאומי כל חייו עשה ביטוח למצבים קשים, ולא יפגעו בזכויות שלו בימים קשים. החוק הזה הוא תיקון חברתי ותיקון עוול היסטורי”.

ילד נכה בגפה אחת יקבל 50% קצבה

בנוסף, סיכמו חברי הוועדה, קואליציה ואופוזיציה, על העלאת מענק החימום לקשישים נזקקים לסכום של 800 שקלים ב-2023 ו-700 שקלים ב-2024. התוספת נועדה להשלים את פערי התייקרות החשמל במשק. עוד אישרה הוועדה פה אחד שהורה עצמאי הזכאי לקצבת הבטחת הכנסה ובמקביל גם למענק עבודה, לא יקוזז מהקצבה סכום מענק העבודה והוא יזכה לכפל קצבאות.

עוד תיקון חשוב שנבחן: ילד נכה בגפה אחת או בחוסר תפקוד בגפה אחת יהיה זכאי לקצבת נכות בשיעור 50%. עד כה רק ילד נכה בשתי גפיים היה זכאי לקצבה, והמדינה סירבה להכיר בנכות הגפיים של חסרי גפה אחת.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות