נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"כמו טיפולי המרה": הורים בהולנד מתנגדים לשיטת ה-ABA

“כמו טיפולי המרה”: הורים בהולנד מתנגדים לשיטת ה-ABA

שיטת הטיפול ההתנהגותי הנפוצה עומדת למבחן לאחר שנטען שהיא עלולה ליצור לחץ פוסט-טראומטי: "אין שום דבר רע בלהניף את הידיים כדי להרגיע את עצמך"

טיפול ב-ABA. צילום הדמיה: ביגסטוק
טיפול ב-ABA. צילום הדמיה: ביגסטוק

הורים לילדים עם אוטיזם מהולנד קוראים לממשלה לאסור על טיפולי ABA (Applied Behavior Analysis), אותה השוו לטיפולי המרה בלהט”ב. עד כה חתמו 2,500 הורים על עצומה הקוראת לביטול הטיפולים הפופולריים, שנועדו לאנשים ולצעירים עם עיכוב התפתחותי ואוטיזם. לאור הטענות, הורה שר הבריאות, מרטן ואן אויחן, לברר את פשר טענות ההורים והמטפלים כדי להבין טוב יותר את התלונות והחששות.

שיטת ABA היא אחת משיטות הטיפול ההתנהגותי הנפוצות בעולם. מטרת השיטה היא לשפר התנהגויות קיימות, לצמצם התנהגויות בעייתיות ולסייע בשינוי ועיצוב דפוסי ההתנהגות של ילדים על הספקטרום האוטיסטי. טיפול זה מבוסס על תיאוריות התנהגותיות לפיהן כל התנהגות תלויה בגירויים ובחיזוקים מהסביבה, ועל כן ניתנת לשינוי.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


ההשפעות לטווח הארוך טרם נחקרו

ארגון LBVSO לילדים בחינוך המיוחד בהולנד קיבל עד כה כ-450 תלונות מהורים לגבי תוכנית הטיפול, ומסר כי הטיפול מוצע בהולנד על ידי מאות אנשים במרכזים מיוחדים ואפילו בבתי ספר, ואינו ממומן על ידי ביטוח בריאות. אלייז’ה דלסינק, מקים ארגון LBVSO ואוטיסט בעצמו, מספר כי 75 אחוזים מהתלונות שקיבל הם של צעירים שמצאו את החוויה כטראומטית, וכי יותר מ-90 אחוזים מהם אובחנו כסובלים מלחץ פוסט טראומטי בעקבות הטיפול.

באיגוד האוטיזם ההולנדי NVA, מודאגים מהעלייה בטיפולי ABA. “אין שום דבר רע בלהניף את הידיים כדי להרגיע את עצמך”, אומרים דוברי העמותה. גם פרופסור סנדר בגיר מאוניברסיטת VU, אומר כי הוא לא ממליץ על טיפולי ABA, מפני שהדבר מאלץ ילדים לאמץ התנהגויות שונות. “בטווח הקצר, לפעמים רואים שיפורים במיומנויות תקשורת, התנהגות חברתית ואינטליגנציה, אבל ההשפעות ארוכות הטווח לא נחקרו היטב. גם בארה”ב, שם הטיפול הזה מוצע מאז שנות ה-60, יש מספר גדל והולך של מבוגרים שמעידים על האימונים בדיעבד כטראומתיים”.

הדעות בעד ABA

מנגד, מחקרים מראים כי הטיפול בגישת ABA בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי, מדווחים על התקדמות בכישורי חיים בסיסיים כגון ביכולת הקוגניטיבית, בתקשורת, בשילוב במסגרות חינוך רגילות ובהפחתה משמעותית בהתנהגויות בעייתיות. הממצאים העיקריים מראים כי ההשפעה החיובית הבולטת ביותר היא השיפור ביכולת הקוגניטיבית.

בנוסף, מדווח על שיעור גבוה של ילדים (בין 30% ל-67%) שהשתלבו במסגרות החינוך הרגילות לאחר שטופלו בגישת ה-ABA. באתר אלו”ט נכתב כי מחקרים חדשים מצביעים על כך שהתערבות התנהגותית מוקדמת מפחיתה את חומרת התסמינים האוטיסטיים, וכן את ההתנהגות המסתגלת בתחומים רבים.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות