נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזם"ממשלה שלא מוצאת 300 מיליון ש' לחינוך המיוחד היא לא מוסרית"

“ממשלה שלא מוצאת 300 מיליון ש’ לחינוך המיוחד היא לא מוסרית”

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לקיצוץ יום הלימודים בחינוך המיוחד במהלך כנס בכנסת הבוקר. השופטת שכתבה את דוח ההוסטלים: "לא ישנה בלילה"

ח”כ יאיר לפיד. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

“המשימה היא לוודא שהחוק הזה לא נשאר על הנייר, ומה שקורה בימים האחרונים מדאיג. העובדה שעכשיו, למשל, מקצצים שעות בחינוך המיוחד, זה רק עניין של סדר עדיפות. אין פה שום דבר אחר. בשביל להחזיר את השעות שמקצצים צריך בערך 300 מיליון שקל. הייתי שר אוצר, הייתי ראש ממשלה, זה לא הרבה כסף. מדינה וממשלה שלא דואגות לחלשים ביותר לא ראויות להיקרא לא מדינה ולא ממשלה”.

את הדברים הנוקבים האלה אמר הבוקר יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) במהלך כנס תמיכה ביישום חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלויות שנערך בכנסת. את החוק ואת הכנס היום יזם שר הרווחה לשעבר, ח”כ מאיר כהן, חבר מפלגתו של לפיד.

“לממשלה הנוכחית יש 3 משרדים מיותרים לגמרי, המשרדים של דיסטל, שיקלי ואליהו, שמתוקצבים עם 1.6 מיליארד שקל”, המשיך לפיד, בעצמו אבא לילדה אוטיסטית. “הממשלה הזו, תסלחו לי, מוציאה כסף על שטויות. היא צריכה לשים את הכסף החסר – 300 מיליון שקל. ממשלה שבה יש 14 מיליארד שקל בהסכמים קואליציוניים ולא מוצאים 300 מיליון שקל בשביל הילדים שהכי זקוקים לזה, לא יכולה לקרוא לעצמה ממשלה מוסרית”.

לפיד הדגיש כי בנושא אנשים עם מוגבלויות אין מחלוקת פוליטית: “יושב פה שר הרווחה, יושבים פה אנשים מהמשרד, הם שותפינו. אין קואליציה ואופוזיציה לאנשים עם מוגבלויות. לא צריכה להיות אופוזיציה וקואליציה לטיפול בהם. אז אני פונה מפה – אי אפשר לעשות את הקיצוץ הזה. אתם לא מבינים מה זה עושה למשפחות, לא מבינים איך זה מפרק אותן עד הסוף. שלא לדבר על זה שמי שיש לו ילדים אוטיסטים יודע שאם אתה מזיז אותם מההרגלים שלהם, זה עושה להם דברים איומים”.

על המחסור במטפלים אמר יו”ר האופוזיציה: “זה גם לא נכון. זו שאלה של כסף שמשלמים להם. יש מטפלים אם מתקצבים את זה, ואז העבודה נעשית. אז ברשותכם, בשם כולנו אנחנו קוראים מפה לממשלה לוודא שהכסף החסר יימצא כדי שנוכל לתת את כל השעות לחינוך המיוחד וגם לצאת כבר לדרך ולהעביר את התקנות כדי להפוך את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות ולבני משפחותיהם לא רק לחוק, אלא גם למציאות של חיינו”.

יוזם החוק והכנס. ח”כ מאיר כהן. צילום: אביחי חיים

ח”כ מאיר כהן, שכאמור יזם את החוק ואת הכנס, אמר באירוע: “בראייה שלנו חוליות חלשות ומוחלשות צריכות לעבור לקדמת הבמה. אנחנו כאן מחויבים לחוק הזה. משרד הרווחה יהיה מחויב לחוק הזה. בשביל האנשים היקרים האלה אנו נמצאים כאן. בכדי לדאוג שלא יחסר להם דבר, בכדי שהחוק הזה יבוצע – אנחנו צריכים את כולם. אני רואה חשיבות עליונה לקידום החוק האמור, ומתוקף תפקידנו כמחוקקים וכאנשי ציבור עלינו לבדוק את היישום ואת דרך הפעולה שתיטיב עם האנשים היקרים הללו למען עתיד טוב יותר עבורם”.

השופטת: “מאז הדוח לא ישנה בלילה”

אורחים רבים מתחום הרווחה ואנשים עם מוגבלויות מכל הארגונים הגיעו היום (שני) לכנס. אחד הפאנלים המעניינים עסק בנושא החוק ומשמעותו, ובין המשתתפים היו השופטת בדימוס שולי דותן, יו”ר הוועדה לבחינת מסגרות הדיור לאנשים עם מוגבלות, מנכ”ל משרד הרווחה והביטחון החברתי ינון אהרוני, ראש מינהל המוגבלויות במשרד רקפת בן גיא, הפעיל החברתי עמנואל כהן ועו”ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

השופטת בדימוס דותן שיתפה את הנוכחים בקושי הגדול איתו התמודדה במהלך כתיבת ממצאי הדוח הקשים בנושא מסגרות הדיור. “מאז שנחשפתי לממצאים במוסדות הדיור במדינה, אני כבר לא ישנה טוב בלילה”, סיפרה. “יש הזנחה פושעת עבור אנשים עם מוגבלות במוסדות. הדוח שלנו זועק את הדברים מכל דף. קורים שם דברים שלא מתקבלים על הדעת. אנשים לוקחים תרופות שלא היו צריכים לקבל, עינוגים כאלה ואחרים שאסורים, מטפלים ברמה לא מקצועית. אין תשומת לב לפרט כפרט.

הפאנל בכנסת. עם המיקרופון: השופטת בדימוס שולי דותן. צילום: אביחי חיים

“המצב הוא בלתי מתקבל על הדעת”, המשיכה דותן. “כל התירוצים מוכרים ולא מעניינים. צריך לסגור את המוסדות. אין שום סיבה שבתוך 7 שנים לא ייסגרו לאלתר כל מוסדות הדיור במדינה והדיירים יועברו לקהילה. זו משימה לאומית של כלל משרדי הממשלה. אני טיפה מודאגת היום. אני שומעת שמשרד הרווחה עסוק בעשייה משמעותית, אבל אני פוחדת, והלוואי שאתבדה, שאנחנו נעשה קצת יותר טוב ממה שיש היום, וזה לא מספיק. אין הרבה זמן, צריך להתחיל מאתמול. צריך להתחיל וליישם את מסקנות הוועדה”.

מנכ”ל משרד הרווחה ינון אזולאי הודה כי הוא לא צופה שהתקציב הנוכחי ליישום החוק – 2.2 מיליארד שקלים – יספיק ליישומו. “אנחנו פועלים להעביר החלטת ממשלה שתחייב את כל השרים להיכנס למהלך להוספת תקציבים נוספים לעניין”, הבטיח.

“ממוצע תקנות בכנסת הוא 3 שנים”

רקפת בן גיא, ראש מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה, הייתה מעט פחות אופטימית, או כפי שהגדירה זאת מנחת הכנס גלית גוטמן, “תקעה סכין בבלון”. “בנתונים העומדים לרשותנו יש עלייה בגידול באוטיזם”, אמרה בן גיא. “עלייה של 15%. החוק לא לקח את זה בחשבון. ב-1.1.24 התקנות והשירותים לא יהיו על השולחן של הכנסת במלואם. התקנות כן יהיו כתובות, חשוב לי להקפיד שלא יהיו תיאורטיות. התקנות כרוכות בשירותים. זה ייקח את הזמן שייקח, כפי שאמר לי שר הרווחה יעקב מרגי. ממוצע תקנות בכנסת הוא 3 שנים. אנחנו כן נביא את החתיכות לכנסת”.

עו”ד רויטל לן כהן ביקשה להביא דוגמה היסטורית כדי להמחיש את חשיבות השילוב של אנשים עם מוגבלות בחברה: “משה רבנו היה כבד לשון והמשלב שלו היה אהרון. זו חייבת להיות משימה לאומית לבנות רשות לאומית לנושא שתתכלל את כל משרדי הממשלה ותאגד את כל המשרדים”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות