נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזם"כאוטיסטית עצמאית, אנשים חושבים שאני מתחזה"

“כאוטיסטית עצמאית, אנשים חושבים שאני מתחזה”

בגיל 40, עם בעל וילדים, אובחנה סיון אלון על הספקטרום. מאז היא מקדישה את חייה להגדלת המודעות לאוטיסטים בתפקוד גבוה: "לפעמים אני ממש מתנצלת ששכחתי את הקרניים בבית". ראיון

לא כל אוטיסט הוא איש הגשם. סיון אלון (צילום מתוך טיקטוק)

זה קרה רק בתחילת העשור החמישי לחייה. אחרי שחשדה כל חייה אך נמנעה מלעשות עם זה משהו, החליטה סיון אלון, קצת אחרי יומולדת 40, ללכת לאבחון מקצועי. היא יצאו ממנו עם אבחנה חד משמעית: היא על הספקטרום האוטיסטי.

מאז התיכון היא הרגישה שונה. גם בצבא, לאחר שלא הצליחה לסיים את השירות. לאחר מכן לא הצליחה להחזיק משרות, ועברה מעל 40 מקומות עבודה. “זה תמיד לווה בקשיי תקשורת, בחוסר הבנה שלי של סיטואציות ובהצפות חושיות, אבל לא ידעתי להגדיר את זה”, היא מספרת.

בגיל 30 אובחנה עם הפרעת קשב וריכוז, ותהתה אם בזה זה מסתכם. לאחר שילדה את בנה, היא החלה לראות אצלו מאפיינים דומים לשלה – רק בעוצמות גבוהות יותר ועם תפקוד נמוך יותר. בגיל שנתיים אובחן על הספקטרום.

“אחרי האבחון שלו, התחלתי לחשוד שגם אני כזאת. לקח לי זמן לגשת לאבחון, בגלל חוסר המודעות לאוטיזם אצל נשים ובכלל. גם כל מי ששיתפתי שאני חושבת שאני על הרצף, פסל את זה. אנשים לא הבינו מה אני רוצה וגם מה הטעם ללכת לאבחון בגיל כל כך מאוחר. כאילו, מה אני אעשה עם המידע הזה עכשיו”.

איך האוטיזם שלך בא לידי ביטוי בחיי היומיום שלך?

“קשיים בתפקוד, בכל תחומי החיים. עבורי גם לנהל בית, גם זוגיות, גם ילדים וגם עבודה זה בכלל לא אפשרי. בעיות בטונוס שרירים, כאבים קשים ודלקות שמגיעות כתוצאה מכך שאין חיבור לגוף ולפעמים אני עושה דברים או תנועות בצורה מאומצת. לפעמים אני אגרסיבית בלי לשים לב. וכמובן הקשיים החברתיים וחרדה חברתית”.

איך זה מתבטא?

“בחוסר רצון לצאת מהבית אם לא חייבים, קושי להיות בקבוצה של אנשים, בושה לשאול אנשים ברחוב או בסופר דברים טריוויאליים. קשה לי להשתלב חברתית ולהרגיש חלק. יש לי המון התנתקויות, רצון להיות לבד המון שעות בהגזמה. בשנים האחרונות יש שיפור”.

מה עוזר לך?

“קודם כל עצם האבחון והמודעות עזרו לי מאוד. איך אומרים, מודעות זה 80% מהפתרון. מבחינת טיפולים, ניסיתי הרבה מכל מיני סוגים. לי באופן אישי הכי עזר טיפולים אנרגטיים, או כאלו שמערבים תת-מודע. עזר לי מאוד מכשיר של גלי אלפא. לקחתי גם טיפול תרופתי. גם ספורט ותזונה נכונה עושים לי מאוד טוב”.

מה מקשה?

“שאנשים לא רואים את האוטיסטים העצמאיים, בתפקוד גבוה, ומצפים מאיתנו ליותר. אני באופן אישי חוויתי את זה המון, ואכזבתי את עצמי הרבה כי לא הצלחתי להשתוות לציפיות. יש הרבה חוסר הבנה של אנשים. זו הסיבה שמאז האבחון אני משקיעה את כל זמני, ללא רווח כספי, להעלאת מודעות בציבור לאוטיסטים בתפקוד גבוה”.

מה את עושה?

“אני פעילה מאוד ברשתות החברתיות (לאלון יש מעל 10,000 עוקבים בטיקטוק – ר.ז) ומקבלת כל יום עשרות פניות, ואני משתדלת לחזור לכולם. הכל באהבת חינם! יחד עם זאת, יש אנשים בורים שלא רוצים להבין או לקבל שיש אנשים כמוני על הרצף. הם חושבים שאני מתחזה, שאני בכלל לא אוטיסטית. יש לי אפילו דודה כזאת. אמרתי לה, לא ידעתי שלמדת 7 שנים רפואה ויש לך מומחיות בתחום האוטיזם. אז היא מסוג האנשים הבורים שגם נוח להם להישאר בבורות, וגם לא רוצים לקבל את השונה. מבחינתם מה שלא רואים – לא קיים. אין הבנה ואין חמלה.

“הם חושבים שאוטיסט צריך להסתובב עם קרניים או להיראות כמו איש הגשם. לפעמים אני ממש מתנצלת ששכחתי את הקרניים בבית. ואני כל הזמן אומרת, איך צריך להיראות אוטיסט? יש הרבה אוטיסטים מוצלחים ומוכרים ומאוד חכמים כמו אילון מאסק, ביל גייטס, סטיב ג’ובס, סיה, קורטני לאב, קיאנו ריבס ועוד”.

לאחרונה כתבה שיר על חייה, ובימים אלה היא מגייסת כסף במימון המונים להפקת קליפ מקצועי. “בזכות תמיכתם של אנשים טובים נוכל לעזור לכל כך הרבה משפחות ואנשים על הרצף האוטיסטי, נמנע המון סבל ונקדם סבלנות והכלה בישראל”, היא אומרת.

לקמפיין גיוס ההמונים של סיון אלון הקליקו כאן

קמפיין גיוס ההמונים של סיון אלון, באתר הדסטארט
ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות