נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותלראשונה בישראל: בית מאזן לנוער במימון קופת חולים

לראשונה בישראל: בית מאזן לנוער במימון קופת חולים

קופ"ח מכבי הודיעה כי תממן שהות בבית מאזן ביבנה לבני נוער הזקוקים לטיפול נפשי. צעירה שעברה אשפוזים רבים: "חושבת שזה צעד חשוב מאוד"

“בית עלות השחר” ביבנה. צילום מאתר הבית

לראשונה בישראל: קופת חולים מודיעה כי תיתן מימון מלא לחלופת אשפוז מסוג “בית מאזן” לבני נוער המבוטחים בקופה.

מדובר בקופת חולים מכבי, שמסרה כי המימון כרגע יינתן לבית מאזן אחד בשם “בית עלות השחר” השוכן ביבנה. המענה מיועד לבני נוער בגילאי 18-12.

בשנים האחרונות מתרחשת בישראל מהפיכה בתחום האשפוזים הפסיכיאטריים. בעבר, אנשים במצב של משבר נפשי נאלצו להיכנס לאשפוז פסיכיאטרי בתוך בית חולים. אשפוז בתוך בית חולים יכול להיות מענה טוב למקרים מסוימים, אך למטופלים אחרים הוא עשוי לגרום למספר בעיות: ראשית, ניתוק מתמודד הנפש מסביבתו עקב מעבר למוסד רפואי המבודד מהקהילה; שנית, מוסדות פסיכיאטריים נוטים להתמקד יותר בטיפול תרופתי; שלישית, מחלקות פסיכיאטריות נוטות להיות עמוסות מאוד ולהכיל בו זמנית סוגים רבים של התמודדויות נפשיות שאינן קשורות זו לזו.

הבעיה אפילו מתעצמת כשמדובר בבני נוער. נערים ונערות רבים שאושפזו בגילאי העשרה במחלקות פסיכיאטריות דיווחו כי הם נחשפו לתכנים קיצוניים שלא תאמו את מצבם הנפשי, שהיה הרבה פחות חמור משל מאושפזים אחרים.

בשנים האחרונות נוספו אפשרויות של חלופת אשפוז. מענים כמו טיפול יום ובתים מאזנים נעשו זמינים יותר. מקומות מהסוג הזה נוטים לאפשר למטופל להמשיך לשמור על קשר עם חיי היום יום ועם הקהילה. מענים כאלו גם נוטים להיות הוליסטיים יותר ולכלול קבוצות טיפוליות מסוגים שונים.

בתים מאזנים היו זמינים בשנים האחרונות רק בחלק מקופות החולים ורק למבוגרים. כרגע המגמה משתנה, ולמרבית הקופות יש בתים מאזנים בהסדר, והמבוטחים זוכים למימון מלא של הקופה.

מכבי עושה צעד חלוצי בכך שהיא הקופה הראשונה שפותחת את האפשרות לבני נוער להתאשפז בבית מאזן כתחליף לאשפוז במחלקה פסיכיאטרית.

באתר “בית עלות השחר” מצוין כי מדובר בבית מאזן לנוער המופעל על ידי צוות מקצועי מוביל וידוע בתחום בריאות הנפש לנוער. “הבית נולד וצמח עקב זיהוי מקצועי וערכי של פערים בין הנדרש למצוי בפתרונות אשפוז פסיכיאטרי לנוער בישראל”, נכתב שם.

“הצוות המנהל רואה לנגד עיניו חשיבות רבה להקמת מסגרת בעלת צוות מקצועי ביותר, חם ומחבק, המגיע מהתחום ובקיא ברזי בריאות הנפש לנוער, עם תוכנית עבודה ברורה ומבוססת. כל אלו שוכנים יחדיו בסביבה מכבדת ונעימה לנפש ולעין ברמה גבוהה. התוכנית הקלינית המוצעת הינה תוכנית מותאמת אינדיבידואלית לצרכיו של הנער(ה) וכוללת מערך חינוכי, טיפולי, רגשי, משפחתי ותפקודי. מטרת התוכנית לסייע לנער(ה) לשוב להתפתחות חיים תקינה והשתלבות בקהילה”.

“יצאתי מהאשפוזים עם יותר טראומות ממה שהגעתי”

ליב, צעירה בת 20, אושפזה עד היום שמונה פעמים בבתי חולים פסיכיאטריים, בין הגילאים 12-16. “לאשפוז הראשון שלי הגעתי יחסית תמימה ויצאתי משם עם הרבה מידע נוסף על דרכים לפגוע בעצמי וטקטיקות נוספות להפרעות אכילה”, היא מספרת.

לשאלה האם בכל זאת הייתה תועלת כלשהי באשפוזים האלה, היא עונה בנחרצות שלא. “היו מאשפזים אותי בגלל אובדנות ומשחררים אותי תוך כמה ימים כי לא ידעו איך לעזור לי באמת. כל פעם מחדש”, היא משחזרת. “בזמן שהייתי באשפוז נחשפתי לנוער פושע שהגיע למחלקה להערכה או לאיזון לפני משפט. עברתי הטרדות מיניות על ידי מטופלים לא מאוזנים שהצוות לא הצליח להשתלט עליהם בגלל העומס. אפשר לסכם ולומר שיצאתי מהמערכת הציבורית עם יותר טראומות מאשר אלו שהגעתי איתן מההתחלה”.

על הפרויקט של בית מאזן לנוער, היא אומרת: “לא הייתי מעולם בבית מאזן, אבל שמעתי מחברות שכן היו על ההבדלים העצומים בין אשפוז לבית כזה. אני חושבת שזה צעד חשוב מאוד. אני מאמינה שיש לבית מאזן יותר פוטנציאל לעזור מאשר למחלקה פסיכיאטרית ממיליון סיבות. אני רק מקווה שהביצוע של התוכנית ייעשה בצורה הטובה ביותר ויושקעו המשאבים הנדרשים במקום עצמו ובתוכנית הטיפולית”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות