נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותניצחו את פערי הגיל והאמונה: המתכון לאהבה של דודו ואפרת

ניצחו את פערי הגיל והאמונה: המתכון לאהבה של דודו ואפרת

לכבוד ט"ו באב: דודו גלובמן ואפרת גבאי, זוג עם צרכים מיוחדים שמתגורר בדירה של אקי"ם חדרה, מספרים על הקשר המיוחד ועל אתגרי הזוגיות

דודו גלובמן ואפרת גבאי. צילום: מירית אזרחי, דוברת אקי”ם חדרה והאזור

דודו גלובמן (53) ואפרת גבאי (63), זוג עם צרכים מיוחדים המתגורר בדירת עצמאות במסגרת דיור מוגן של אקי”ם חדרה, חולקים סיפור אהבה מרגש. השבוע, לכבוד ט”ו באב, חג האהבה, הם התיישבו איתנו לספר על סיפור אהבתם. לאורך המפגש הם מרעיפים זה על זו מבטים ומילות אהבה, וניכר לעין החיבור יוצא הדופן ביניהם.

“הכרנו בשנת 1991”, משחזר דודו את ההתחלה. “הייתה לנו מורה לריקודי עם שאמרה לי לרקוד עם אפרת ריקוד זוגי. היא חיברה בינינו”. “התביישתי לרקוד עם דודו”, נזכרת אפרת, “זו פעם ראשונה שרקדתי עם גבר”.

החיבור ביניהם היה מיידי. “מצאנו שפה משותפת ישר. מיד הבנו אחד את השנייה. הפכנו לזוג בתוך ימים, והיום אנחנו זוג ידוע בציבור”. מספר דודו. אגב, לדודו היו בנות זוג קודמות במוסד “עתידים” בו התגורר; לאפרת לא הייתה זוגיות לפניו.

היום, כאמור, הם מתגוררים בחדרה, בדירת גן.  כמעט בכל שעות היום יש בדירה מדריכים מטעם אקי”ם המספקים מענה לצורכיהם. הם גרים בחדר אחד, ובדירה גרות עוד 3 שותפות.

דודו עובד במפעל “אשבל” בקיבוץ מענית במחלקת אריזה; אפרת עבדה בעבר בשוק החופשי, פרשה לגמלאות, ועכשיו היא עובדת במרכז יום של אקי”ם. בצהריים הם נפגשים ומשתפים זה את זו בחוויות מיום העבודה. “כיף שיש את מי לשתף”, דודו אומר, ואפרת מוסיפה: “אני צריכה לנוח אחרי העבודה, ודודו מבין את זה ולא מפריע לי”.

דודו גם אוהב לשיר, וביחד עם עוד דייר ודיירת מאקי”ם חדרה הוא שר במקהלה המשולבת “מעבר לקול” בכפר סבא, בה שרים אנשים עם וללא מוגבלות. הוא גם הסולן הראשי במקהלת אקי”ם חדרה. פרט לזה הוא הולך מדי שבוע לחוגי פלדנקרייז ויוגה. אחת לשלושה שבועות דודו נוסע לסוף שבוע אצל ההורים שלו, ואחת לכמה שבועות אפרת נוסעת לבית אמה.

אתם מתגעגעים כשאתם לא ביחד בסוף השבוע?

“לא”, הם משיבים, ואפרת מדגישה: “אני לא אוהבת דבק”. ודודו מוסיף: “גם בדירה אנחנו נותנים מרחב אחד לשני”.

מה סוד אהבתכם?

דודו: “אנחנו משלימים אחד את השנייה. במה שקשה לי אפרת עוזרת לי ובמה שקשה לה אני עוזר. אפרת עוזרת לי להיות מסודר, ואני עוזר לה בקריאה וחשבון. הלוואי שכל הזוגות יהיו כמונו. אני אוהב את אפרת, כבר 33 שנה אנחנו ביחד. היא החברה הכי טובה שלי. אנחנו שמחים שהכרנו”.

אפרת : “גם דודו הוא החבר הכי טוב שלי. אנחנו תמיד עוזרים אחד לשני. אני מזכירה לדודו לקחת תרופות בבוקר ובערב, ומוודאת שהוא לקח”.

דודו: “אנחנו נותנים מרחב אחד לשני גם בדירה. כל אחד בענייניו. המסר שלנו זה להשלים אחד את השני למרות הקשיים. אני אתן דוגמה: במלחמת המפרץ השנייה הצוות פחד עלי שאני נכנס ללחץ. דאגו שאני אפחד. בסוף אני הרגעתי את אפרת שפחדה ונתתי לה חיבוק. עזרתי לה”.

איך אתם מפנקים אחד את השנייה?

“דודו קונה לי מתנות, למשל קנה לי את העגילים האלה”, אפרת אומרת ומצביעה עליהם. “אני קונה לו גם דברים קטנים, פיצ’יפקס – ארנק, אפטר שייב ועוד. פעם הוא לקח אותי לבית של ההורים שלו ובפעם אחרת לחו”ל לשיט עם ההורים”.

דודו : “אנחנו אוהבים להסתובב בחדרה. יושבים לכוס קפה בבתי קפה. יש לנו גם שמות חיבה אחד לשני. אני קורא לה ‘דובי’ והיא קוראת לי ‘מאמי’. זה הכל מאהבה”.

דודו ואפרת בגינת הדירה של אקי”ם חדרה. צילום: מירית אזרחי, דוברת אקי”ם חדרה והאזור

יש ביניכם ויכוחים ומחלוקות?

אפרת: “כשאנשים מדברים איתי דודו תמיד מתערב ומנסה לדבר במקומי. הוא חושב שככה הוא עוזר לי, אבל הוא מפריע לי לדבר. אני כועסת ואומרת לו שיפסיק”.

דודו: “אנחנו רבים בקטנה. אני מדבר במקומה כדי לעזור לה. ניסיתי 33 שנה לעבוד עם אפרת על דיבור נכון, וזה קצת קשה לה. כשאני מתערב היא כועסת עליי. אז אני לא אומר כלום. אני נותן לה מיד נשיקה בראש וליטוף, וזה נרגע”.

אפרת: “דווקא כן מבינים אותי כשאני מדברת, ויש לי מורה במרכז יום של אקי”ם לדיבור שעובדת איתי על דיבור נכון”.

דודו אדם דתי, אפרת חילונית. איך אתם מתגברים על הפערים האלה?

דודו: “לא מפריע לי שאפרת לא דתייה. בשבת היא רואה טלוויזיה ומשחקת בטלפון. אנחנו נותנים מרחב אחד לשני. אני מניח תפילין בבוקר. האוכל שלנו מאקי”ם הוא כשר ואין בינינו מחלוקות בין דתיים וחילוניים. אני מתפלל בשבת והולך לבית כנסת. יש לי בית כנסת קבוע לא רחוק מהדירה. אני אשכנזי, אבל הולך לבית כנסת ספרדי. אני אוהב שם את השירה ביחד, את הנוסח. מכירים אותי, ויש לי קשרים טובים עם המתפללים בקהילה”.

אפרת: “בשבת אני שומעת שירים, מדברת בטלפון עם ההורים שלי ושולחת אימוג’ים של שבת שלום בווטסאפ להורים ולמדריכים. אני רואה טלוויזיה בשבת, אני אוהבת לראות סרטים ו’האח הגדול’. אני לא רואה חדשות ולא מדברת על חדשות”.

דודו : “אני כן אוהב חדשות ואוהב רדיו. שומע כאן מורשת, רשת ב’, תוכניות דת ואקטואליה. למרות מה ששומעים היום ברדיו ובטלוויזיה על שנאת חינם, הגיע הזמן שידברו על אהבת חינם. שאנשים ילמדו לאהוב אחד את השני”.

יש ביניכם גם פער בגילאים. אפרת, את מבוגרת מדודו ב-10 שנים

אפרת: “הפער לא מפריע לנו. הגיל לא אומר כלום”.

דודו: “לא מפריע לנו פער גילאים, גם לא דתי וחילונית, ועל דעות פוליטיות אנחנו לא מדברים. אפרת לא מתעניינת בפוליטיקה. אני כן מתעניין ויש לי דעה אחת – שכולם ילמדו להסתדר אחד עם השני כמו שאפרת ואני מסתדרים”.

מה אתם אוהבים אחד בשני?

אפרת: “דודו חכם יש לו לב טוב. הוא אוהב ללמד אותי דברים, הוא יפה והוא לטעם שלי. אני בחרתי לו גם את הבגדים היפים לכתבה הזאת”.

דודו : “אפרת יפה ובחורה טובה. היא מבינה אותי, אנחנו משלימים אחד את השני ועוזרים אחד לשני. יש לזוגות אחרים מה ללמוד מאיתנו”.

מה העצות שלכם להצלחה בזוגיות?

אפרת: “לא להיות דבק, לתת קצת מרחב, לא להיות נודניק כל הזמן. זה לא כל כך בריא להיות יחד 24/7”.

דודו: “לא להתווכח על כל שטות קטנה. לוותר. לקחת את החיים בקלות. לתת לאישה נשיקה בראש, לחבק אותה ולעודד אותה תמיד”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות