נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםרון. אוטיסט. אלוף אירופה בטריאתלון. פעמיים

רון. אוטיסט. אלוף אירופה בטריאתלון. פעמיים

אחרי שזכה במדליית זהב באליפות העולם בריצה והוכתר כאלוף אירופה בטריאתלון שנתיים ברצף, רון בק (17) מחיפה כבר מתכנן איך יגשים את החלום הבא שלו: להתגייס לצה"ל. ראיון

“כשמנסים, יוצאים דברים טובים”. רון בק (צילום מהאלבום המשפחתי)

את ההישגים אליהם הגיע רון בק (17), נער חיפאי על הרצף האוטיסטי, לא רבים מבני גילו זוכים לחוות. בתוך חמש שנים בלבד, הפך בק לאלוף עולם בטריאתלון – עם מספר מדליות זהב בכיסו.

בראיון משותף לשווים, חושפת משפחתו את כל הדרך שעברה מרגע האבחון באנגליה, דרך העלייה לארץ, שילובו בקבוצות של ילדים ללא כל מוגבלות ועד להישגים, שכל ספורטאי בגילו יכול רק לחלום עליהם.

בק, מסתבר, הוא תפוח שלא נפל רחוק מהעץ: שני הוריו ספורטאים. הוא נולד באנגליה, לשם עזבו הוריו לצורך לימודי תואר שני בחינוך גופני. אלא שכבר לפני יומולדת שנתיים אובחן רון כאוטיסט. “בגיל שנה ושמונה חודשים הוא נכנס לראשונה למסגרת ושם הגננת הציעה לנו לעשות לו אבחון”, מספרת אמו, הילה בק. “הוא היה ילד שלא התעניין בחברה והתעסק יותר בחפצים”.

אחרי האבחון, החליטה המשפחה לחזור לישראל. “התחלנו לטפל בו באנגליה, אבל חזרנו לארץ לגור בחיפה כיוון ששם יש את מרכז מילמן, שמטפל בילדים על הרצף ומכוון אותנו איך להתמודד עם המצב”, מספר אביו, אורן בק.

עד כיתה א’ רון היה בגן לחינוך מיוחד, ואחר כך השתלב בכיתה רגילה עם סייעת. באותה שנה החל גם המסע שלו עם הספורט. הוא התחיל עם קפוארה, ואחרי שלוש שנים עבר לאתלטיקה. “אהבתי מאוד את האימונים”, הוא נזכר. “ותוך פחות משנה נפתחה קבוצת טריאתלון לילדים והצטרפתי אליה. זה היה חוג מאוד אינטנסיבי, התאמנתי ארבע פעמים בשבוע”.

חלק מהאימונים של רון נעשים במסגרת ספיישל אולימפיקס, ארגון ששם דגש על קידום אנשים עם מוגבלויות בענפי הספורט השונים. בנוסף הוא מתאמן גם בקבוצה נוספת – שם כל המתאמנים חוץ ממנו הם ללא כל מוגבלות.

איך הם מקבלים את זה?

רון: “הרוב מכילים את המצב, אבל יש כאלה שלא. אני מתרכז באלה שכן”.

שנה שעברה, חודש לפני אליפות הארץ בטריאתלון, נסע בק למחנה אימונים באילת ובמהלכו חווה פציעה, אחרי שנקלע לכביש משובש והתרסק עם אופניו. למרות זאת לא ויתר, ובאותה שנה נסע לאליפות אירופה בסלובקיה. הוא חזר משם עם תואר “אלוף אירופה”. שנה לאחר מכן חזר לאותה תחרות וזכה בשנית – וכך הוכתר פעמיים כאלוף אירופה, כשהוא רק בן 16.

בק על הפודיום. צילום באדיבות המשפחה

ההישג הבא הגיע בחודש שעבר, כשהשתתף באליפות העולם בברלין במסגרת המשחקים של ספיישל אולימפיקס, שנערכים אחת לארבע שנים. גם הפעם זכה רון במדליית הזהב, הפעם במקצה ה-3,000 מטרים. “זה הישג שכמעט ברח לי מהידיים”, הוא מספר בהתרגשות. “המתחרים מבחריין ומפקיסטן היו לפניי וממש בשנייה האחרונה הצלחתי לגבור עליהם. שמחתי מאוד שלמרות הכל, הצלחתי לנצח”.

המשלחת איתה נסע רון למשחקים האולימפיים הצליחה להגיע להישגים נוספים. “חזרנו עם 25 מדליות לארץ”, מספרת שרון לוי בלנגה, מנכ”לית ספיישל אולימפיקס. “אני רוצה לברך את רון בק על זכייתו ולאחל לו עוד שנים רבות של הצלחה בתחרויות”.

מלבד רצונו להמשיך לשבור שיאים ולהביא עוד מדליות, חולם בק להתנדב לצבא. “אני רוצה ללמוד ולהצטרף ליחידת המטאורולוגיה של צה”ל”, הוא משתף. “המסר שלי לאנשים עם מוגבלויות הוא שאתם חייבים לנסות להשיג את מה שאתם רוצים. יש משפט שההורים שלי אומרים לי: ‘כשיוצאים מגלים עולמות נפלאים’. זה אומר שתמיד כשמנסים, יוצאים דברים טובים”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות