נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאם ילדיו של אילון מאסק: "גם אני אוטיסטית"

אם ילדיו של אילון מאסק: “גם אני אוטיסטית”

הזמרת הקנדית גריימס צייצה: "אני יודעת כמה חודשים שאני אוטיסטית וכבר לא מתרעמת על הרעיון". לה ולמאסק, אחד מעשירי העולם, שני ילדים משותפים

גריימס בהופעה. צילום מוויקיפדיה

אחרי שהיזם, איש העסקים והמיליארדר אילון מאסק שיתף את הציבור בכך שיש לו אספרגר, כעת מצטרפת אליו אם שני ילדיו, המוזיקאית והזמרת הקנדית גריימס (25), שסיפרה לעוקביה בטוויטר כי גם לה יש אוטיזם.

גריימס, או בשמה האמיתי קלייר אליז בוצ’ר, צייצה בשבוע שעבר בטוויטר (הפלטפורמה אותה רכש מאסק בשנה שעברה): “מישהו אמר לי לאחרונה שהקהל של גריימס הוא נשים אוטיסטיות לוהטות, ועכשיו, כשאני כבר כמה חודשים יודעת שאני אוטיסטית (וכבר לא מתרעמת על הרעיון), אני חייבת לומר שזה הווייב”.

בתגובה, משתמש אחר שאל: “גריימס, איך אני יודע אם אני אוטיסט”, והיא השיבה: “הלכתי לבדוק את הילדים שלי והייתי יותר גרועה מהם בכל בדיקה. אובחנתי כבר בטעות עם תסמונת  restless leg syndrome והפרעה סכיזואפקטיבית, אז אם משהו שנוגע בגופך מרגיש כמו מיליון שמשות בוערות בוהות בנשמה שלך, בעיניים וכו’, הייתי ממליצה לבדוק אני מניחה”.

לפני כשנה, בספטמבר 2022, כתבה המוזיקאית בטוויטר: “לפעמים אני תוהה כאילו… כולם מדברים כדי לקבל את כולם, אבל אם אתה לא הסוג הנכון של אנשים נוירו-דיברגנטים, פשוט ממש שונאים אותך. אני לא מצליחה להבין איך לקרוא את החדר או להתנהג כרגיל, ולעולם לא אעשה זאת. רוב האנשים ‘הלגיטימיים’ לא זורמים עם אנשים על הספקטרום”.

עליות ומורדות בקשר

מערכת היחסים של גריימס ומאסק החלה ב-2018. הם נפגשו לאחר שגילו בטוויטר ששניהם העלו את אותו משחק מילים לרשת החברתית. לשניים יש בן (3) ובת (שנתיים) משותפים. בספטמבר 2021 בני הזוג “נפרדו למחצה”, כהגדרתה של גריימס.

בינואר 2022 היא אמרה על מערכת היחסים שלה עם מאסק: “כנראה הייתי מתייחסת אליו כאל החבר שלי, אבל אנחנו מאוד נזילים”. חודשיים אחרי, במרץ 2022, היא צייצה בטוויטר שהיא ומאסק נפרדו שוב, אבל ציינה ש”הוא החבר הכי טוב שלי ואהבת חיי”.

קלייר אליז בוצ’ר, הידועה באופן מקצועי בשם Grimes, היא מוזיקאית, זמרת, כותבת שירים ומפיקת תקליטים קנדית. עבודתה משלבת השפעות ממוזיקה אלקטרונית, היפ הופ, רוק ודאנס פופ, והמילים שלה נוגעות לעתים קרובות בנושאים פמיניסטיים וגם במדע בדיוני. עד היום היא הוציאה חמישה אלבומים.

מאסק (52), יזם ומהנדס, מייסד “ספייס איקס”, מנכ”ל ענקית הרכבים החשמליים “טסלה” וכאמור גם בעלי הרשת החברתית “”טוויטר” (עכשיו נקראת “איקס”), הוא אחד מהאנשים העשירים בעולם. נכון ל-2022 הונו הוערך ביותר מ-200 מיליארד דולר.

והוא גם אדם עם אספרגר. באפריל 2022 העניק ראיון מרתק ל”טד”  שבו נשאל בין השאר על האספרגר, הילדות הלא קלה והקשר של כל אלה להצלחה הפנומנלית אליה הגיע.

“לא הייתה לי ילדות שמחה”

לשאלת המנחה כריס אנדרסון, יו”ר ארגון “טד”, איך היה כילד, סיפק מאסק תשובה מפתיעה בכנותה. “אצלי זה התבטא בכך שלא קלטתי סממנים חברתיים בצורה אינטואיטיבית”, סיפר לאנדרסון. “הייתי תולעת ספרים ולא הצלחתי להבין מה שאחרים הבינו בקלות או שניחנו בו באופן טבעי. הייתי מבין דברים בצורה מאוד מילולית. הייתי מסתכל על המילים פשוטן כמשמען. לא הייתי מבין לא נכון, אבל לא הצלחתי להבין את הרובד הנוסף של הדברים שאמרו לי, כי הם התכוונו לעוד דברים מעבר למה שהם אמרו, ולקח לי זמן לפענח את זה. אז עברתי בריונות בעקבות זה. לא הייתה לי ילדות שמחה. האמת שזה היה לא פשוט”.

אילון מאסק. צילום מסך מיוטיוב/טד

בתקופה הזו נאלץ מאסק הילד להתנחם בקריאת ספרים והתעסקות ממושכת במחשבים. “קראתי הרבה ספרים, המון”, המשיך לספר. “לאט לאט הבנתי עוד דברים דרך הספרים שקראתי והסרטים שראיתי. לקח לי זמן להבין דברים שאצל רוב האנשים הובנו בקלות”.

בתגובה שאל אנדרסון האם באורח פלא החוויות הקשות שעבר הקנו לו את היכולת להבין את העולם בצורה עמוקה יותר, ומאסק ענה: “אני חושב שזה בהחלט אפשרי. אני מאמין שיש לזה גם ערך מנקודת מבט טכנולוגית, מכיוון שבעיניי זה מתגמל לבלות את כל הלילה לבד מול המחשב ולתכנת. אני חושב שרוב האנשים לא נהנים להקליד ערכים משונים למחשב לבדם כל הלילה. הם חושבים שזה לא כיף. אבל אני ממש נהניתי מזה. זה היה מאוד מספק, אבל מצד שני אני חושב שזה לא נורמלי”.

אחד הספרים שהכי השפיעו עליו הוא “מדריך הטרמפיסט לגלקסיה” של הסופר דגלאס אדמס, אותו הוא מגדיר “ספר פילוסופיה שמוסווה כספר הומוריסטי”.
“אדמס מעביר נקודה חשובה שהשאלה הרבה יותר מורכבת מהתשובה”, הסביר מאסק, “כשהייתי נער הייתי מאוד מדוכא ממהות הקיום. ניסיתי להבין את משמעות החיים, קראתי כתבי קודש וספרי פילוסופיה. אפילו קראתי כתבי פילוסופיה גרמנית, שזה לא דבר חכם להיחשף אליו אם אתה נער צעיר. זה מאוד אפל. אני באמת חושב שהלמה של הדברים הוא מאוד חשוב”.

אנדרסון: האם המשמעות עבורך היא הרדיפה אחרי שאלות?

מאסק: “יש לי הצעה לזווית ראייה אחרת של העולם – להבין אילו שאלות צריך לשאול שהתשובה עליהן היא היקום. להסכים שאם אנחנו מרחיבים את ההיקף התודעתי, הביולוגי והטכנולוגי – נוכל להבין טוב יותר את השאלות האלו – למה אנחנו כאן, איך הגענו לכאן ומה לעזאזל קורה כאן. זו המוטיבציה שלי, להרחיב את ההיקף התודעתי כדי שנוכל להבין טוב יותר את טבע היקום. אני אובססיבי כלפי האמת, והאובססיה הזאת היא הסיבה שלמדתי פיזיקה. הפיזיקה מנסה להבין את הסודות של היקום. פיזיקה ביסודה היא מה האמת הניתנת להוכחה של היקום”.

ב-2021 הדהים מאסק את העולם כאשר שיתף במהלך תוכנית הטלוויזיה המיתולוגית “סאטרדיי נייט לייב” כי אובחן עם אוטיזם. “אנשים לא יודעים את זה עליי, אבל אני האדם הראשון שמנחה את התוכנית עם תסמונת אספרגר”, אמר אז, “או לפחות הראשון שמודה בזה… באמת חשבתם שאדם נורמלי בונה מכוניות חשמליות ויבנה חללית שתשלח אנשים למאדים?”

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות