נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויות"הילד רעד מפחד": הסיוט שעברה ענבל בגלל פטור מתור

“הילד רעד מפחד”: הסיוט שעברה ענבל בגלל פטור מתור

ענבל צוקרון דמרי הגיעה לקניות ביוחננוף יחד עם בנה נדב, ילד עם מוגבלות. במקום הבנה היא "זכתה" להשפלות וקללות מקופאית ומאחת הקונות. יוחננוף: "המקרה נבדק מול הלקוחה"

נדב דמרי בסניף של יוחננוף. צילום באדיבות המשפחה

“הילד רעד מפחד” – כך תיארה בפני אתר “שווים” ענבל צוקרון דמרי, אמא לילד עם מוגבלות, את החוויה המשפילה שעברה לדבריה בסניף של רשת יוחננוף ברמלה, כשביקשה בסך הכל להשתמש בזכותה לפטור מתור.

צוקרון דמרי היא אמא של נדב, בן 11 עם תסמונת אנגלמן. מדובר בתסמונת שמשפיעה על הגוף גם מבחינה מוטורית וגם מבחינה קוגניטיבית. אתמול היא הגיעה יחד עם בנה, שמתנייד בכיסא גלגלים, לעשות קניות ביוחננוף, וכשניגשה לקופה לשלם על המוצרים רצתה להשתמש בתעודת הפטור מתור של נדב. היא לא תיארה לעצמה שההתעקשות שלה לקבל את הזכות המגיעה לה על פי חוק, תסתיים בהשפלות וקללות.

“כל הקופות היו עמוסות”, מספרת צוקרון דמרי. “ראיתי קופאית שיושבת בעמדה שלה ולא עובדת, אז ביקשתי ממנה לתת לי שירות. בתגובה היא אמרה שהקופה סגורה והיא תפתח אותה בעוד מספר דקות. בינתיים היא הפנתה אותי לקופה נגישה, אבל היו שם הרבה אנשים, אז החלטתי להמתין לה שתפתח את הקופה”.

כעבור מספר דקות, בעודה ממתינה, הקופאית פתחה את הקופה ובחרה להעניק שירות ללקוחה אחרת. “לא הבנתי איך זה קורה”, אומרת צוקרון דמרי. “אני מחכה לה במיוחד, והיא מקבלת מישהי אחרת”. האם, שמודעת היטב לזכויותיה, הסבירה לקופאית שהיא צריכה לקבל אותה קודם כי יש לה תעודת פטור מתור, אך היא סירבה. “אמרתי לה שזו עבירה על החוק, אבל היא לא התייחסה”.

הקופאית טענה שהלקוחה שהיא נתנה לה קדימות, שעמדה רחוק יותר מהקופה, מחכה כבר שעה. צוקרון דמרי התעקשה שזה לא משנה כי יש חובה לתת לה קדימות בגלל בנה. באותו הזמן לקוחות שהיו עדים למקרה, ביחד עם הלקוחה שקיבלה שירות לפני האם, התרגזו והחלו לבוא בטענות לאמא שמעכבת את התור. “הלקוחה ההיא פשוט קיללה אותי”, היא משחזרת בצער. נדב, שנלחץ מהמצב, התחיל לדבריה לרעוד ונכנס להתקף חרדה. “ממש נלחצתי כשראיתי את הילד; לא ידעתי מה לעשות. בעוד אני מנסה להרגיע אותו, מסביב מקללים אותי”.

ענבל צוקרון דמרי ובנה יובל. צילום מהאלבום המשפחתי

בינתיים, קונים אחרים הזעיקו מאבטחים כדי שישתלטו על האירוע. “הגיע מאבטח והתחיל לאיים עליי”, היא ממשיכה. “אמרתי לו שאני מרגישה ממש מאוימת כי הוא מתקרב אליי פיזית ומדבר בתוקפנות”. לאחר שהמאבטח הראשון לא הצליח להרגיע את העניינים, הגיעו מאבטחים נוספים, והם למרבה ההקלה הבינו שהאם צודקת. “המאבטחים שהגיעו אחר כך הרגיעו את המאבטח שאיים עליי, והוא הבין שהם צודקים ונרגע גם הוא”.

“מתכוונת להגיש תביעה”

למרות זאת, היא החליטה להשאיר את העגלה המלאה במקום ויצאה מהסופר. “ראיתי שהמקרה לא נפתר והמצב של נדב רק מידרדר”, היא מספרת, “אז החלטתי ללכת בכאב לב אחרי קניות של שעה שלמה שהתבזבזה”. 

זו לא הפעם הראשונה שהיא נתקלת ביחס עוין אחרי שהיא מציגה תעודת פטור מתור. “כבר עברתי מקרים לא נעימים”, היא מציינת, “אבל השפלה כמו ביוחננוף לא חוויתי אף פעם”.

לאחר שיצאה מהמקום היא פירסמה פוסט בפייסבוק בו גוללה את הסיפור. הפוסט צבר מאות שיתופים ותגובות, כולן מזדהות ומביעות תמיכה באם. חוץ מזה מתכוונת צוקרון דמרי גם להגיש תביעה נגד רשת יוחננוף. “פניתי כבר לעורך דין ואתבע אותם על מנת להגביר את המודעות ולהביא לשיפור באכיפה”, היא מצהירה. “צריך לדאוג שבפעמים הבאות אנשים לא יחששו כשיגיעו למצב דומה לשלי”.

מרשת יוחננוף נמסר בתגובה: “ברשת יוחננוף קיימים כללים ונהלים מחמירים לשמירה על הנגישות שכלל העובדים מחויבים לפעול על פיהם. המקרה הספציפי נבדק ומטופל מול הלקוחה”.

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות