נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיבריאותמעכשיו: תוכלו לקבוע באיזה בי"ח תקבלו טיפול, כולל בריאות הנפש

מעכשיו: תוכלו לקבוע באיזה בי”ח תקבלו טיפול, כולל בריאות הנפש

נכנסה לתוקפה הרפורמה בביטוח הבריאות הממלכתי. המשמעות: ניתן לבחור היכן לקבל שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחים גניקולוגיים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית

שר הבריאות משה ארבל. צילום: דוברות הכנסת

ב-1 בספטמבר (לפני יומיים) נכנסה לתוקפה הרפורמה בביטוח הבריאות הממלכתי בנוגע להסדרי בחירה של מטופלים באילו בתי חולים לקבל טיפול. על הרפורמה דיווחנו כאן ב”שווים” במאי השנה.

הרפורמה, אומרים במשרד הבריאות, שהוביל את המהלך, נועדה להגדיל את אפשרויות הבחירה של מטופלים, לאפשר חופש רחב יותר בבחירת בית החולים שבו יטופלו, ולשפר (בתקווה) את השירות והזמינות במערכת. אחד מהתחומים הכלולים במהלך הוא תחום בריאות הנפש.

ארבעה תחומים הוחרגו מהסדרי הבחירה הרגילים, ובהם למבוטחי קופות החולים תהיה אפשרות לפנות לכל בית חולים ציבורי כללי על מנת לקבלם: כאמור, שירותי אשפוז בבריאות הנפש, וגם: ניתוחים גניקולוגיים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית.

תחומים אלה נוספים להוראות הקבועות היום בתקנות, המאפשרות הגדלת הבחירה של המטופל במקרים של הגעה למיון, שירות רפואי מתמחה במקרה של מחלה או מצב רפואי המצדיקים רמה מיוחדת של ידע וניסיון מקצועי, ורצף טיפולי או מצבים רפואיים המחייבים טיפולים אינטנסיביים. 

הסדרי הבחירה העדכניים יפורסמו באתרי קופות החולים ובמכתב שהוציא משרד הבריאות, ובמקרים רבים הם מהווים שיפור משמעותי של היצע הבחירה, בדגש על הפריפריה.

עיקרי הרפורמה:

  1. ארבעה תחומים חדשים שיוחרגו מהסדרי הבחירה, כך שבהם למבוטחים תהיה אפשרות לפנות לכל בית חולים ציבורי כללי על מנת לקבלם: שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחים גניקולוגיים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית (IVF) . בארבעה תחומים אלה יוכל כל מטופל לבחור בכל בית חולים ציבורי בו יהיה מעוניין, כפי שקורה כיום בתחום האונקולוגיה והלידות.
  2. טופס 17 שקוף – בכל טופס 17 יפורטו למבוטח כלל המוסדות הרפואיים שיש לו את הזכאות לבחור מביניהם.
  3. שמירה על תיעדוף שירותי הקהילה ועל יציבות ואיתנות המערכת הציבורית.

מטרת המהלך היא להביא לשיפור השירות למטופלים במערכת הבריאות הציבורית ועידוד התחרות על איכות ונגישות השירות למטופלים. בנוסף, נועדה הרפורמה לצמצם אי שוויון ופערים בנגישות לשירותים רפואיים.

במשרד הבריאות מקווים שהסדרי הבחירה החדשים יאפשרו בחירה אמיתית של המטופל ויבטיחו מתן שירות על ידי קופת החולים באיכות, בזמן ובמרחק סבירים. משרד הבריאות הוציא בימים האחרונים מכתב מסודר עם פירוט של ההסדרים ועם הפורמט הנדרש לטופס השקוף >>> NEWS_misc_files_31082023-04.pdf (www.gov.il)

עבודת המטה בפרויקט, שבוצעה בהנחיית שר הבריאות הקודם אריה דרעי, ארכה מספר חודשים ובחנה רפורמות אפשריות בהסדרי הבחירה של המטופלים בבתי החולים. המשרד פירסם קול קורא להתייחסות הציבור, בעקבותיו התקבלו תגובות ונשמעו עמדות מצד קופות החולים, בתי חולים ציבוריים, בתי חולים פרטיים, בתי חולים ממשלתיים ועמותות שונות.

גם מרכזי-על, גם קרבה גיאוגרפית

ברפורמה נקבעו תנאי סף להסדרי הבחירה של קופות החולים עבור שירותים שניתנים בבתי חולים, וכן לגבי שירותי ניתוחים ואשפוזים המבוצעים בבתי חולים ובקהילה, המוגדרים ככירורגיה בינונית ומעלה. לכל מטופל יוצעו עבור כל שירות ארבעה בתי חולים לכל הפחות (מתוכם שניים לפחות הם מרכזי-על, ובנוסף שניים לפחות הם בין ארבעת בתי החולים הקרובים ביותר גיאוגרפית למקום המגורים של המבוטח).  

ההתחייבות של קופת החולים לבית החולים תינתן באמצעות טופס 17 “שקוף” עבור כלל השירותים. כלומר, בכל התחייבות שתונפק למבוטח עבור מוסד ספציפי יפורטו כלל המוסדות שנמצאים בהסדר הבחירה הרלוונטי לשירות, תוך ציון זכותו לקבל את השירות מכל אחד מהם. כמו כן, קישור לטופס ופרטי ההתחייבות יישלחו אל המבוטח במסרון ובהודעת דואר אלקטרונית.

שר הבריאות משה ארבל מש”ס אמר: “אנחנו מוציאים אל הפועל רפורמה חשובה מאוד שמהווה צעד משמעותי בצמצום הפערים בשירותי הבריאות הניתנים לציבור. יש כאן  הרחבה של הסדרי הבחירה – כך שהיצע בתי החולים שיעמוד לרשות המטופלים יגדל, לצד שמירה על גמישות ניהולית של קופות החולים, שיעניקו לחברי הקופות אפשרות אמיתית לבחור היכן לקבל טיפול. צעד זה יעודד תחרות וישמור על האיתנות של מערכת הבריאות. אני מברך את שר הבריאות הקודם אריה דרעי שהחל עם כניסתו לתפקיד את המהלך, במטרה להביא לשיפור הנגישות ואיכות הטיפול”.

“ערכי שוויון וצדק”

מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: “זוהי רפורמה עם בשורה של ממש שנוגעת בעקרונות היסוד של המערכת בהתאם לערכי הצדק והשוויון הקבועים בחוק. לראשונה אנחנו קובעים כללים שיפתחו בצורה משמעותית את אפשרויות הבחירה של המבוטחים למספר רב של בתי חולים, תוך הנגשת המידע בשקיפות מלאה. אנו יודעים כי הגבלת חופש הבחירה של המבוטחים היא אחד ממנועי הצמיחה של המערכת הפרטית, ולכן רפורמה זו נועדה לחזק את המערכת הציבורית ולהגביר את האוטונומיה של המטופלים. אני מבקש להודות לקופות החולים, בתי החולים ולמשרד האוצר, שהיו שותפים כולם בהובלת מהלך חשוב ומורכב זה ושמו בצד את האינטרסים לטובת האינטרס הציבורי הרחב”.

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות