נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותשתל קורא מחשבות גרם לאדם משותק להזיז את ידיו

שתל קורא מחשבות גרם לאדם משותק להזיז את ידיו

גבר שוויצרי עבר ניתוח ראשון מסוגו בו הותקן במוחו שתל – שקורא את מחשבות התנועה שלו וממריץ את השרירים הנכונים לזוז. לאחר הניתוח הוא הצליח להניע מחדש את זרועותיו, ידיו ואצבעותיו. היעד כעת: להנגיש את הטכנולוגיה החדשה לקהל הרחב

בין חלום למציאות. הרופאים במהלך הניתוח (צילום: EFPL)

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

זה סיפור שקשה להגזים בחשיבותו עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם, שמתמודדים עם נכויות ושיתוק חלקי או מלא. גבר שוויצרי בן 46, שנותר משותק לאחר נפילה על קרח, הצליח להניע את ידיו לאחר שעבר ניתוח ראשון מסוגו בעולם, בו הותקן על מוחו שתל המשתמש בבינה מלאכותית כדי לקרוא את מחשבותיו ואת כוונותיו לזוז. השתל מעביר אות אל שתל שני שהושתל בבטנו, שממריץ את השרירים הנכונים – דבר שגורם לגופו לנוע לפי פקודות ששולח המוח לגוף.

מאחורי הטכנולוגיה החלוצית הזו עומדת חברה הולנדית בשם אונוורד (Onward), המכנה את ההמצאה “תנועה מבוססת מחשבה”. מנכ”ל החברה, דייב מארבר, אמר כי “למרות שעדיין מוקדם מדי לספק תוצאות מלאות, אנחנו שמחים לדווח שהטכנולוגיה פועלת כמצופה ונראה שהיא מצליחה להחיות מחדש את זרועותיו, ידיו ואצבעותיו המשותקות של המטופל. ליותר מרבע מיליון אמריקאים יש מידה מסוימת של שיתוק בשל נזק לחוט השדרה שלהם, כך שטכנולוגיה כזו יכולה יום אחד לשנות את חייהם של רבים”.

***************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

***************************

ד”ר גרגור קורטין, מדען מוח צרפתי שהגה לפני כעשור את מה שמכונה “גשר דיגיטלי” בין המוח לגוף, אמר לאחר הניתוח המוצלח: “אם אדם משותק יכול לפתע פתאום לפתוח ולסגור את היד, מדובר בשינוי עצום באיכות חייו. פתאום הוא מסוגל לאכול לבד וזוכה לסוג של עצמאות”.

במהלך העשור שחלף מאז הגה את הרעיון, נאלץ ד”ר קורטין לחכות עד שהטכנולוגיה תדביק את הפער בין החזון שלנו לבין מציאות. והנה כעת זה קרה. ד”ר ג’וסלין בלוך, נוירוכירורגית שוויצרית שביצעה את הניתוח בשיתוף פעולה עם קורטין, מספרת כי השתל הולך לעבוד באופן אלחוטי ולהפעיל את גירוי חוט השדרה.

קורטין מספר שהממצאים היו בלתי צפויים. “מה שאנחנו מגלים הוא שכאשר משתמשים במערכת זו במשך תקופה ארוכה, סיבי עצב מתחילים לצמוח שוב באמצעות אימון”, אמר. “אז אנחנו מתקנים את מערכת העצבים עם הטכנולוגיה הזו. הצורה שבה רפואה מתחדשת, זה ממש כמו חלום. יש הטוענים כי החזרת התפקוד לידיים קשה יותר מאשר החזרת יכולת ההליכה”.

היעד: אישור FDA

מספר מומחי אתיקה בעולם הגיבו לפרסום והעלות חששות לפיהם טכנולוגיה כזו, לקריאת מחשבות, יכולה לשמש למטרות זדון או לפלוש לפרטיות של אנשים. אלא שקורטין ובלוך ציינו בתגובה כי השתל שלהם מפענח רק מחשבות הקשורות לתנועה. “הניתוח האחרון שהתבצע לשיקום תנועת היד והזרוע, הוא חלק מניסויים שעשויים להימשך עוד כמה שנים”, מספרים קורטין ובלוך. “עוד נלמד הרבה מהניתוח הראשון הזה, ולאחר מכן נתרחב לעוד אנשים. אם הכל ילך כשורה, נבצע ניסוי מרכזי עולמי ובתקווה שנקבל את אישור ה-FDA ונהפוך אותו לזמין”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות