נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאנשים עם מוגבלויותעלייה משמעותית בפניות לער"ן: "אנשים חשים אובדן שליטה"

עלייה משמעותית בפניות לער”ן: “אנשים חשים אובדן שליטה”

מנכ"ל העמותה, דוד קורן, מספר בראיון ל"שווים" בעקבות פרוץ המלחמה: "התקשרו למוקדים שלנו 3,000 איש ביום – זה יותר מפי שלוש מבשגרה"

מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן. צילום: מתוך אלבום פרטי
מנכ”ל עמותת ער”ן, דוד קורן. צילום: מתוך אלבום פרטי

כ-3,000 פניות מצוקה התקבלו במוקדי ער”ן (עזרה ראשונה נפשית) ביום הראשון למלחמת “חרבות ברזל” שפרצה ביום שבת האחרון. “יש לנו כ-1,700 מתנדבים ביום רגיל, שמחולקים ל-15-10 אנשים בכל משמרת”, מספר מנכ”ל העמותה, דוד קורן. “לשם השוואה, ביום רגיל יש לנו 800 פניות. כעת אנחנו עובדים במתכונת של 55 מתנדבים במשמרת, והיד עוד נטויה. זה מספר שלא היה מעולם במוקדי ער”ן”, הוא אומר בראיון ל”שווים”. עד עכשיו פנו לער”ן קרוב ל-6,500 בני אדם.

לדבריו של קורן, למוקדי ער”ן פונים אנשים מכל הגילאים מ-10 עד 99, כשמרבית הפונים הם בטווח הגילאים 60-25. הפניות העיקריות שמתקבלות במוקד בימי השגרה הן סביב בדידות, אבל לפי קורן פונים למוקד במגוון רחב מאוד של נושאים. “בכל יום אנחנו מתמודדים עם פניות אובדניות, ביניהן כשלוש פניות בממוצע בהן אנחנו מצילים חיים – הלכה למעשה”, הוא מספר.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“היום, בימי המלחמה, עיקר הנושאים הם סביב הלחימה ומצוקת העורף”, הוא מסביר. “אנשים מבודדים חוששים לצאת מהמסתור, אנשים שדואגים ליקיריהם ולא מוצאים אותם, אחרים שמראות וקולות המלחמה מחזירים אותם שנים אחורה”. עוד הוא אומר כי רבים שפונים למוקד חשים אובדן שליטה וחוסר תקווה. “המלחמה הזו מזכירה לרבים את מלחמת יום הכיפורים בימיה הראשונים, ולאחרים אפילו את התחושות בשואה, בין שהיו ובין שלא היו שם”.

היערכות לחירום – מתחילת המלחמה

קורן הוא בעל רקע ארוך שנים וניסיון רחב בניהול ארגונים ציבוריים, בארץ ובחו”ל. “כל חיי הייתי פעיל מאוד במגזר השלישי, שימשתי חבר פעיל בוועד המנהל של ארגוני הגג של החברה האזרחית, הייתי ספורטאי פעיל בנבחרת בית-הלוחם תל אביב בכדורסל כיסאות גלגלים, פעיל בפדרציית ספורט הנכים באירופה ומנהל נבחרת ישראל בכדורסל נכים”, הוא מעיד. את ער”ן הוא מנהל כבר 11 שנים, כשזו הקדנציה השנייה שלו בתפקיד.

הוא טוען כי המלחמה תפסה את עמותת ער”ן, כמו כולם, בהפתעה גמורה. “הייתי בבית, בהחלמה מניתוח קטיעה נוסף שעברתי, ברגל שנקטעה כבר לפני 40 שנה”. מיד עם תחילת המלחמה, פעלו בער”ן לגייס את מרב המתנדבים ב-19 המוקדים שלהם הפזורים בארץ ובחו”ל להיערכות חירום. “זה כלל הדרכות, תגבור מידי של כל המשמרות, העברת מידע ותמיכה לצוות ובכלל לכלל המתנדבים”, הוא משחזר.

בימים אלו עולה השאלה האם נדרשת תוספת תקציב משמעותית לארגונים כמו ער”ן, המספקים שירות כל כך חיוני לאנשים מתמודדי נפש או אנשים עם מוגבלות בהתמודדות עם המציאות הקשה. “אני כואב את העובדה שאנחנו עדיין נמצאים בפיגור בהנגשת השירות עבור כלל המוגבלויות”, הוא טוען. “לצערי, דווקא השנה קיצץ המשרד בתקצוב של ער”ן, ובימים אילו אנחנו עמלים להגדלתו. יש לנו עוד דרך ארוכה”. לסיכום הוא אומר: “כמנכ”ל ער”ן אני גאה על השירות שאנחנו מנגישים לכלל הציבור, וכמובן לאנשים עם מוגבלות באשר הם”.

איך פונים לער”ן?

חייגו 1201 מכל טלפון (המוקד פעיל 24/7)
לסיוע בצ’אט או בוואטסאפ, היכנסו לאתר בכתובת: www.eran.org.il
לתרומה לער”ן, לחצו כאן: https://www.eran.org.il/donation/

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות