כ-3,000 פניות מצוקה התקבלו במוקדי ער”ן (עזרה ראשונה נפשית) ביום הראשון למלחמת “חרבות ברזל” שפרצה ביום שבת האחרון. “יש לנו כ-1,700 מתנדבים ביום רגיל, שמחולקים ל-15-10 אנשים בכל משמרת”, מספר מנכ”ל העמותה, דוד קורן. “לשם השוואה, ביום רגיל יש לנו 800 פניות. כעת אנחנו עובדים במתכונת של 55 מתנדבים במשמרת, והיד עוד נטויה. זה מספר שלא היה מעולם במוקדי ער”ן”, הוא אומר בראיון ל”שווים”. עד עכשיו פנו לער”ן קרוב ל-6,500 בני אדם.
לדבריו של קורן, למוקדי ער”ן פונים אנשים מכל הגילאים מ-10 עד 99, כשמרבית הפונים הם בטווח הגילאים 60-25. הפניות העיקריות שמתקבלות במוקד בימי השגרה הן סביב בדידות, אבל לפי קורן פונים למוקד במגוון רחב מאוד של נושאים. “בכל יום אנחנו מתמודדים עם פניות אובדניות, ביניהן כשלוש פניות בממוצע בהן אנחנו מצילים חיים – הלכה למעשה”, הוא מספר.
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
“היום, בימי המלחמה, עיקר הנושאים הם סביב הלחימה ומצוקת העורף”, הוא מסביר. “אנשים מבודדים חוששים לצאת מהמסתור, אנשים שדואגים ליקיריהם ולא מוצאים אותם, אחרים שמראות וקולות המלחמה מחזירים אותם שנים אחורה”. עוד הוא אומר כי רבים שפונים למוקד חשים אובדן שליטה וחוסר תקווה. “המלחמה הזו מזכירה לרבים את מלחמת יום הכיפורים בימיה הראשונים, ולאחרים אפילו את התחושות בשואה, בין שהיו ובין שלא היו שם”.
היערכות לחירום – מתחילת המלחמה
קורן הוא בעל רקע ארוך שנים וניסיון רחב בניהול ארגונים ציבוריים, בארץ ובחו”ל. “כל חיי הייתי פעיל מאוד במגזר השלישי, שימשתי חבר פעיל בוועד המנהל של ארגוני הגג של החברה האזרחית, הייתי ספורטאי פעיל בנבחרת בית-הלוחם תל אביב בכדורסל כיסאות גלגלים, פעיל בפדרציית ספורט הנכים באירופה ומנהל נבחרת ישראל בכדורסל נכים”, הוא מעיד. את ער”ן הוא מנהל כבר 11 שנים, כשזו הקדנציה השנייה שלו בתפקיד.
הוא טוען כי המלחמה תפסה את עמותת ער”ן, כמו כולם, בהפתעה גמורה. “הייתי בבית, בהחלמה מניתוח קטיעה נוסף שעברתי, ברגל שנקטעה כבר לפני 40 שנה”. מיד עם תחילת המלחמה, פעלו בער”ן לגייס את מרב המתנדבים ב-19 המוקדים שלהם הפזורים בארץ ובחו”ל להיערכות חירום. “זה כלל הדרכות, תגבור מידי של כל המשמרות, העברת מידע ותמיכה לצוות ובכלל לכלל המתנדבים”, הוא משחזר.
בימים אלו עולה השאלה האם נדרשת תוספת תקציב משמעותית לארגונים כמו ער”ן, המספקים שירות כל כך חיוני לאנשים מתמודדי נפש או אנשים עם מוגבלות בהתמודדות עם המציאות הקשה. “אני כואב את העובדה שאנחנו עדיין נמצאים בפיגור בהנגשת השירות עבור כלל המוגבלויות”, הוא טוען. “לצערי, דווקא השנה קיצץ המשרד בתקצוב של ער”ן, ובימים אילו אנחנו עמלים להגדלתו. יש לנו עוד דרך ארוכה”. לסיכום הוא אומר: “כמנכ”ל ער”ן אני גאה על השירות שאנחנו מנגישים לכלל הציבור, וכמובן לאנשים עם מוגבלות באשר הם”.
איך פונים לער”ן?
חייגו 1201 מכל טלפון (המוקד פעיל 24/7)
לסיוע בצ’אט או בוואטסאפ, היכנסו לאתר בכתובת: www.eran.org.il
לתרומה לער”ן, לחצו כאן: https://www.eran.org.il/donation/