נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיחדשותהאם מותר לפטר עובד עם מוגבלות? ומה עם הורה שנשאר בבית עם...

האם מותר לפטר עובד עם מוגבלות? ומה עם הורה שנשאר בבית עם הילד?

אתם שאלתם, המומחית משיבה: מדריך זכויות לאנשים עם מוגבלויות בזמן מלחמה

צילום אילוסטרציה: rawpixel.com‏

המלחמה בישראל מסיימת את יומה השישי: לצד ההנחיות להתגוננות והישמרות מפני הטילים ואיום הכטב”מים ברחבי הארץ, עולות בימים האחרונים שאלות רבות אצל הורים לילדים עם מוגבלות בנוגע לזכויות שלהם בזמן המלחמה.

ריכזנו כאן תשובות לשאלות הנפוצות שהתקבלו, לשם כך נעזרנו בעו”ד רחל סגל, מנהלת מרכז סיוע ומיצוי זכויותמעמותת “קשר – הבית של המשפחות המיוחדות”.

על רקע סגירת מוסדות הלימוד: עובדים שנעדרו מעבודתם בשביל להישאר עם הילדים בבית זכאים לפיצוי?

עובדים שנאלצו להישאר בבית ולשמור על ילדיהם בעקבות הודעות פיקוד העורף, קיבלו בעבר פיצוי על כך. בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, מדובר בעובדים שנותרו בבית עם ילדיהם עד גיל 14, או שיש להם ילדים עד גיל 21 עם צרכים מיוחדים.

האם יהיה ניתן לפטר עובדים כאלו?

על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, חל איסור לפטר עובד שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו שנמצא עמו, מכיוון שהמסגרת שבה מבקר הילד סגורה בהוראת פיקוד העורף. ההוראה מתייחסת לילד שגילו עד 14 שנים, או ילד עד גיל 21 שהוא עם צרכים מיוחדים.

חשוב לציין כי ההגנה מפני פיטורים ניתנת להורה אחד בלבד. אם מדובר בהורה יחיד, הוא יהיה זכאי להיעדר מהעבודה ולהיות מוגן בפני פיטורים. אם לילד שני הורים, והילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של אחד ההורים, זכאי הורה זה להיעדר מעבודתו ולהיות מוגן מפני פיטורים. אם שני ההורים מגדלים את הילד, זכאי רק אחד ההורים להיעדר מעבודתו וליהנות מהגנה מפני פיטורים, וזאת בתנאי שההורה השני הינו עובד שכיר או עצמאי ולא נעדר מהעבודה לצורך השגחה על הילד, או במקרה שההורה השני אינו מסוגל להשגיח על הילדים.

לגבי פיצוי: בדרך כלל, כאשר בהנחיית פיקוד העורף נסגרו מוסדות חינוך, ההורה יקבל את שכרו מהמעסיק והמעסיק יקבל פיצוי מהמדינה. לגבי רשויות שהחליטו על דעת עצמן לא לקיים לימודים בשטחן עקב המצב, בניגוד להנחיות פיקוד העורף, ייתכן שבמקרה כזה לא ישולם פיצוי.

מה דינם של עובדים שאינם מגיעים לעבודה ב”מפעל חיוני”?

בעקבות המצב המיוחד שהוכרז בעורף, שר העבודה, יואב בן צור, הפעיל צו להחלת פרק ד’ לחוק שירותי עבודה בשעת חירום. לפי צו זה, ממשיכים לעבוד כרגיל עובדים במפעלים המספקים מוצרים / שירותים קיומיים, בין היתר: תשתיות, רפואה, חשמל ומזון. אי־הגעה לעבודה במפעל חיוני, כהגדרתו בחוק שירות עבודה בשעת חירום, מהווה לכאורה עבירה פלילית. העובדים לא יהיו זכאים לשכרם.

במידה ששני ההורים עובדים במפעלים חיוניים, עדיין לא ברור האם הם מחויבים להגיע למקום העבודה, מכיוון שמדובר במצבים נדירים וחריגים.

עובדים שלכאורה זכאים לפיצוי לפי הסכם, למי יפנו בבוא העת לקבלו?

על המעסיקים לשלם שכר עובדיהם כאילו עבדו כרגיל. פיצוי המעסיקים על תשלום השכר יתקבל (בכפוף להסכמות) בעקבות תביעות שיגישו לאוצר, כפי שנקבע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) נזק מלחמה ונזק עקיף (הוראת שעה) התשס”ט 2009.

האם מותר לפטר עובד עם מוגבלות בשעה שמקום העבודה פתוח?

אין לפטר עובד עם מוגבלות במקרה בו הוראות כוחות הביטחון אינן מאפשרות לו להגיע למקום עבודתו. אם מקום העבודה אינו ממוגן, והוראות פיקוד העורף אוסרות לעבוד בו – אין תוקף לפיטורים, ועובדים שפוטרו יכולים לדרוש מהמעסיק לקלוט אותם בחזרה. זאת כקבוע בחוק להגנה על עובדים בשעת חירום.

האם המעסיק יכול לבקש מעובדים שנבצר מהם להגיע פיזית למקום העבודה – לעבוד מרחוק בשל מצב החירום?
כן. ההחלטה על עבודה מרחוק נתונה לשיקול דעתו של המעסיק, אלא אם נקבע אחרת בהסכם האישי או הקיבוצי החל על המעסיק.

האם העובדים יכולים לדרוש לעבוד מרחוק?

כאמור, ההחלטה בדבר עבודה מרחוק היא חלק מהזכות הניהולית של המעסיק. אולם, על המעסיק לשקול בתום לב ובאופן ענייני את בקשתו של העובד לעבוד מהבית, נוכח הנסיבות הקיימות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות