נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותגן העדן שמארח משפחות לילדים עם מוגבלות במלחמה

גן העדן שמארח משפחות לילדים עם מוגבלות במלחמה

משפחת טובול מאשקלון היא אחת מ-19 משפחות מיוחדות שמתארחות בימי המלחמה בכפר נהר הירדן. האמא: "גם אם יציעו לנו להתפנות למלון, אנחנו לא נרצה"

כפר נהר הירדן במהלך המלחמה. צילום יח”צ

“גם אם יציעו לי לעבור למלון, אני לא ארצה” – כך אומרת ל”שווים” שולמית טובול, אמא לילד על הרצף מאשקלון, שמתארחת בימים אלה עם כל משפחתה בכפר נהר הירדן.

מתחילת המלחמה, עמותת כפר נהר הירדן, שפועלת למען ילדים עם מוגבלויות ומחלות שונות, הסבה את הכפר (נמצא בגבעת אבני, בגליל התחתון) לאירוח משפחות עם ילדים עם צרכים מיוחדים שפונו מבתיהן. “כשפרצה המלחמה הבנו שיהיו משפחות שיצטרכו מקום להיות בו”, אומר שלום אשכנזי, מנכ”ל כפר נהר הירדן. “מיד התחלנו להכין את הכפר כדי לקלוט משפחות, וכבר ביום ראשון בתשע בבוקר התחלנו לקבל אותן”.

הקריטריון היחידי לקבלת משפחה לכפר הוא שיהיה ילד עם צרכים מיוחדים. “הכפר שלנו נגיש לכולם, ואנחנו רוצים שמי שזקוק לו יוכל ליהנות ממנו”, מסביר המנכ”ל. נכון להיום מתארחות במקום 19 משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים, ויש רשימת המתנה של משפחות נוספות שמבקשות להיכנס אף הן. “ברגע שמשפחה אחת מתפנה, אנחנו מכניסים ישר משפחה חדשה”, אומר אשכנזי. “כרגע יש כ-90 אנשים בכפר, ובהם ילדים עם כל סוגי המוגבלויות. ברגע שמשפחה נכנסת להתארח אצלנו, אין הגבלת זמן, והיא תעזוב רק כשתוכל לחזור הביתה בשלום. יש משפחות שנמצאות פה מתחילת המלחמה, ואנחנו לא מפנים אותן”.

משפחת טובול מאשקלון. צילום: סטודיו פריים טיים

הופעות של איה כורם ולהקה צבאית

הילדים ומשפחותיהם נהנים מפעילויות במהלך היום, במטרה להנעים את זמנם בתקופה הקשה. “כל יום יש שלוש פעילויות שונות, ואנחנו גם מארחים אנשים שרוצים לבוא לשמח את המתארחים”, מספר המנכ”ל. “הייתה פה להקה צבאית, איה כורם הופיעה בפני האורחים. אנחנו עושים הכל כדי שירגישו טוב”.

שולמית טובול, תושבת אשקלון, אמא ליוסף יצחק, ילד על הרצף בן חמש וחצי, עברה עם בעלה וחמשת ילדיה להתארח בכפר לאחר שרסיסים פגעו בביתם. “נפל טיל בבית שלידנו ורסיסים פגעו וניפצו את כל הזכויות בבית שלנו”, היא משחזרת. עד יום רביעי לפני שבועיים, טובול ומשפחתה היו בעיקר בממ”ד, וכשהאם חיפשה מקום להתארח בו כדי להרגיע את הלחץ, ראתה מודעה של כפר נהר הירדן. “מילאתי את טופס ההרשמה וישר חזרו אליי”, היא מספרת. “בזמן שאני ובעלי התארגנו לצאת, שמענו שריקה ורצנו ישר לממ”ד, ואז היה בום מטורף. כל הקירות בבית רעדו”.

כשפתחו את דלת הממ”ד, הבינו בני המשפחה שגם ביתם נפגע. “כל הזכוכיות בבית נשברו, חלונות נעקרו”, משחזרת האם. בעקבות המצב הם החליטו שהם חייבים להתפנות מהבית ונסעו אל הכפר. במהלך הנסיעה נשמעה האזעקה הראשונה במלחמה באזור הצפון. “הבנו שהייתה אזעקה בצפון, ובאמת שכבר לא ידענו מה לעשות. מצאנו משפחה שתארח אותנו ללילה בבת ים. זה היה לילה קשה מאוד כי לילדים היו חרדות מהבום שקרה. למחרת החלטנו לנסוע לכפר, כי הבית שלנו לא היה במצב למגורים”.

נהנים מפעילות משותפת בכפר. צילום יח”צ

הכפר זקוק לתרומות

כשהגיעו לכפר, קיבלו אותם בזרועות פתוחות. “נתנו לנו ונותנים לנו עד היום להרגיש בבית”, אומרת טובול. “באמת שאין לי מילים לתאר את המקום הזה”.

מאז שבנה אובחן בגיל שנה וחצי, המשפחה לא יצאה לנופש משפחתי. “הילד הרבה פעמים בורח ופחדנו לצאת לחופשות כי לא ידענו איך יקבלו אותנו”, היא מסבירה. “פה זה המקום הראשון שאנחנו מרגישים שווים. גם כשהילד בורח ולפעמים חוטף דברים לילדים אחרים, כולם מקבלים את זה בהבנה ומכילים את הסיטואציה. אנחנו מרגישים בכפר כל כך טוב שגם אם יציעו לנו לעבור למלון, אנחנו לא נרצה”.

כפר נהר הירדן מתקיים רק מתרומות וכדי להמשיך בעשייה המבורכת, הוא זקוק לעזרת הציבור. לתרומות מוזמנים להיכנס >>>  smiles.jrv.org.il/p/payment?VGxMCq2muAKQpK2=&p=0


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>>  bit.ly/Shavvim-igul-letova

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות