
נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה הקימה מוקד ייחודי שנועד לסייע לכל מי שמתקשים לממש את זכויותיהם ולקבל בזמן מצב החירום המלחמתי את השירות שלו הם זקוקים ממשרדי הממשלה, מהרשויות המקומיות ומגופים ציבוריים אחרים.
המוקד טלפוני, אבל נותן מענה גם בווטסאפ, כך שגם לקויי שמיעה יכולים לקבל דרכו סיוע. עובדות ועובדי הנציבות מגיעים גם למלונות שבהם שוהים המפונים מגבול עזה, בודקים את הצרכים הדחופים ובמקרים המתאימים פונים לגופים הציבוריים הרלוונטיים.
בין יתר הנושאים מטפל המוקד במתן מענה לצרכים של אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם. כך למשל, מ’, אמא לחמישה ילדים מנתיבות – הצעירה שבהם נכה ומונשמת – איבדה את ביתה לאחר שהבניין נהרס מפגיעת רקטה עם פרוץ המלחמה. בשל מצבה הרפואי של הבת, המשפחה לא יכלה להתפנות למלון ונאלצה לגור, בלית ברירה, עם הוריה המבוגרים של האם בבאר שבע.
“במשך שבוע וחצי ניסינו לפנות לעירייה ולמס רכוש ולא קיבלנו מענה”, סיפרה האם. “היינו חסרי אונים. אמרו לנו שרק אחרי המלחמה יטפלו בנתיבות, שאנחנו בעדיפות אחרונה, קודם כל עוטף עזה ושדרות. נשארנו ממש בלי מענה ובלי דירה”.
מ’ פנתה למוקד הנציבות – והבעיה נפתרה. “קיבלנו מענה מיידי”, היא מספרת. “קיבלנו טלפון מהמוקד העירוני, ממס רכוש, מהרווחה – כולם התקשרו אליי. בתוך כמה ימים קיבלנו אישור להתפנות לדירה אחרת וטיפול מיידי בדירה שלנו ושל השכנים”.

המעון חזר, ההסעה לא
במקרה אחר, תושבת בני ברק, אם לפעוטה עם מוגבלות, פנתה לנציבות תלונות הציבור באמצעות מוקד הסיוע. לטענתה, המעון השיקומי אליו משובצת בתה חזר לעבודה לפני כשבוע, אולם העירייה טרם חידשה את ההסעות למעונות השיקומיים, ולכן בתה אינה יכולה לחזור למסגרת הלימודית.
הבירור העלה כי ההסעות למעונות השיקומיים הן באחריות הרשות המקומית, ולפי הנחיות פיקוד העורף אין מניעה לחדש את ההסעות לילדים. נציבות תלונת הציבור פנתה אל העירייה, ובהמשך לפנייה נערך דיון בנושא והוחלט לחזור ולהפעיל את ההסעות למעונות השיקומיים, כולל הסעת בתה של הפונה.
במקרה נוסף, תושבת נתיבות, אישה מבוגרת עם מוגבלות, פנתה בשעת לילה מאוחרת וסיפרה: “יש לי בעיה בחלון של החדר בממ”ד, אין מי שיכול לעזור”. הנציבות פעלה מיד למוקד העירוני, ולמחרת בבוקר באו מהעירייה לתקן את החלון. עובדת הנציבות שוחחה למחרת עם הפונה ווידאה שהעניין נפתר.
אם גם אתם צריכים עזרה במימוש זכויותיכם בזמן המלחמה, מוזמנים לפנות למוקד
בטלפון 02-6665199
ובווטסאפ: 050-3995422
המוקד פועל בימים א’-ה’ מ-7:00 בבוקר עד 23:00 בלילה, וביום שישי עד 13:00 בצהריים. מעבר לשעות הפעילות ניתן להשאיר הודעה. כמו כן, ניתן להגיש תלונה בדרכים נוספות המפורטות באתר משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור: www.mevaker.gov.il
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova