נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשות45 יום, והמדינה לא יודעת כמה ילדים עם מוגבלות פונו מהבית

45 יום, והמדינה לא יודעת כמה ילדים עם מוגבלות פונו מהבית

דיון סוער בוועדת החינוך של הכנסת על סיוע לילדים עם צרכים מיוחדים במהלך המלחמה. יו"ר הוועדה: "מיגון מוסדות החינוך המיוחד נמצא בראש סדר העדיפויות"

“לא אשתוק”. יו”ר ועדת החינוךשל הכנסת, ח”כ יוסף טייב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חודש וחצי בתוך מלחמת “חרבות ברזל”, משרד החינוך עדיין לא יודע כמה ילדים עם מוגבלות פונו מבתיהם מדרום ומצפון הארץ. כך נחשף היום (שני) בדיון משותף שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת, יחד עם ועדת הבריאות והרווחה, בנושא המענים לילדים עם צרכים מיוחדים בתקופת המלחמה.

על פי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוכן לקראת הדיון, אין כיום מידע מלא על היקף אוכלוסיית הילדים והנוער בקרב המפונים והמתפנים, וכמה מתוכם ילדים ונוער עם מוגבלות בפרט. על פי הדוח, למשרד החינוך קיים מידע רק על 75% מהילדים המפונים.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

מנתונים שנמסרו למרכז המחקר והמידע של הכנסת על ידי רשות החירום הלאומית (רח”ל), עולה כי עד לתאריך ה-1 בנובמבר 2023 פונו או התפנו בסך הכל כ-253 אלף אנשים מבתיהם. מהם, כ-88 אלף פונו למלונות; כ-70 אלף התפנו עצמאית למסגרות שונות; וכ-94 אלף פונו או התפנו לקהילה.

כמעט כל מוסדות החינוך המיוחד נפתחו

לבקשת הוועדה, נמסרו נתונים על פתיחת מסגרות חינוך מיוחד בתקופת המלחמה. מהנתונים נראה כי יש עלייה משמעותית במספר המסגרות שנפתחות בכל שבוע שחולף, אך עדיין יש מוסדות חינוך שלא נפתחו. על פי נתונים אלה, נכון ל-15 בנובמבר נפתחו 89.9% (2,877) גנים מכלל גני החינוך המיוחד; ו-92.9% (482) מכלל בתי הספר לחינוך מיוחד. לעומת אלה, נפתחו רקק 71.7% (4,828) מכיתות החינוך המיוחד (הקטנות, משולבים וכיתות התקשורת) בבתי הספר הרגילים.

לצורך השוואה, ב-23 באוקטובר פעלו רק 57% מכלל גני החינוך המיוחד, 70% מבתי הספר לחינוך מיוחד ו-34% מכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר רגילים. יחד עם זאת, בדוח מזכירים כי המסגרות שנפתחו ללמידה פיזית לא בהכרח נפתחו ללמידה מלאה, וכי עדיין חלק ניכר מן המסגרות אינן פועלות כלל.

במשרד החינוך הודו כי ברוב מוסדות החינוך הפעילות הלימודית היא רק בחלק מימי השבוע. תמי אומנסקי, מנהלת אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, טענה כי הנתונים חלקיים בלבד, וכי חלק מההורים סירבו למסור פרטים או שהילדים עוברים עדיין ממקום למקום. היא ציינה כי אין מגבלת תקציב, וכל בקשותיה להנגשה מתמלאות. בין היתר נוספו מורות-משלבות, יועצות, מורות-חיילות ופסיכולוגים.

יו”ר ועדת החינוך, ח”כ יוסי טייב, הדגיש יחד עם יו”ר ועדת הבריאות ח”כ יוני שריקי כי מיגון מוסדות החינוך המיוחד נמצא בראש סדר העדיפויות, ושהם ימשיכו לעקוב אחרי השלמת הפערים הנדרשים. ח”כ שריקי (ש”ס) הוסיף כי מדובר בכ-300 אלף ילדים, שצרכיהם ייעודיים בשגרה, ובוודאי בחירום.

ח”כ טייב תקף את שר החינוך ואת נציגי משרדו ואמר: ״אני שבועיים מחפש את הצוות הבכיר של קיש כדי לטפל במצוקות הקשות של החינוך המיוחד בזמן מלחמה, ואני מודיע לכם פה: מיגון לילדים המוגבלים זה הנושא החשוב ביותר לוועדה. אם המשרד לא יבין את זה – נלך על הראש שלהם. אני לא אשתוק. תפקידי לדאוג לילדים המוגבלים. בשביל זה אני פה״.

בתוך כך, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מסרו כי מתחילת המלחמה התקבלו במוקד לפניות הציבור של הנציבות כ-100 פניות הקשורות לנושא המלחמה. הנושאים שבלטו בפניות: היעדר מרחבים מוגנים במקום המגורים; שילוב ילדים עם מוגבלות במוסדות החינוך; התאמה של מוסדות חינוך חלופיים בהתאם לצרכים של ילדים עם מוגבלות שפונו; ותעסוקת ההורים לילדים כאלו בתקופת המלחמה, כאשר לעתים אין מסגרת חינוכית רציפה לילדים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות