נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר



שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיחדשותמחכים להם: לכל חטוף תוצמד עובדת סוציאלית אישית

מחכים להם: לכל חטוף תוצמד עובדת סוציאלית אישית

עובדות סוציאליות שעברו הכשרה ייעודית ילוו את המשוחררים וירכזו את הטיפול בהם בטווח הקצר והארוך, וישמשו כמתכללות מול כל הגורמים הרלוונטיים

24 מהילדים הישראלים שנחטפו לעזה

משרד הרווחה והביטחון החברתי ערוך לקליטת הישראלים הצפויים, החל ממחר, לחזור משבי חמאס בעזה, ופירסם נוהל לעובדים סוציאליים אודות הליך קליטתם.

לאחר שחרורם של החטופים מבדיקות בבתי החולים, בהתאם לנוהל של משרד הבריאות, עובדות סוציאליות מטעם הרווחה ילוו את המשוחררים וירכזו את הטיפול בהם בטווח הקצר והארוך, וישמשו כמתכללות הטיפול מול כל המשרדים והגורמים הממשלתיים הרלוונטיים.

העובדים והעובדות הסוציאליות שצוותו למשימה עברו הכשרות ייעודיות בהתמודדות עם טראומה, וכל עובד יודע מי החטוף שיהיה תחת אחריותו וכבר נמצא בקשר עם בני המשפחה.

על פי הנוהל, מרגע חזרתו של החטוף לביתו יפעלו העובדות והעובדים הסוציאליים להערכת צרכיו וצורכי בני משפחתו, בשיתוף המחלקה לשירותים חברתיים במקום מגוריהם. על העובד והעובדת הסוציאלית לפעול להנגשת שירותים ומשאבים בהתאם לצורכיהם והעדפותיהם החומריות והרגשיות.

כמו כן, העובדות והעובדים הסוציאליים יפעלו למיצוי זכויותיהן של המשפחות מול גופים ממשלתיים אחרים, תוך פתרון בעיות והסרת חסמים. במקרה שבו החטוף ששוחרר חוזר ליישוב אחר ממקום מגוריו הקבוע, על העובדות והעובדים הסוציאליים ברשות הקולטת ליצור קשר עם המחלקה לשירותים חברתיים ברשות האם ולאסוף את כל המידע הרלוונטי.

אותו עובד סוציאלי לכמה בני משפחה שנחטפו

במקרים של קליטת חטופים ששוחררו ועוברים לבתי המלון שבהם שוהים המפונים, ימונה לכל אחד מהמשוחררים עובד סוציאלי שילווה אותו שאינו מצוות העובדים הסוציאליים שנמצאים במלון באופן קבוע  .תפקידו של עובד סוציאלי זה יהיה בין היתר לדאוג לכך שלמשוחרר יהיה מרחב פרטי, ולהיענות לכל הצרכים שעולים מהחטוף ששוחרר ומבני משפחתו, ואם יש צורך ידאג לפתרון מגורים אחר.

כמו כן קובע הנוהל כי במקרה של יותר מבן משפחה אחת ששוחרר, יש להעדיף טיפול על ידי עובד סוציאלי אחד ככל שניתן, על מנת לא להקשות על בני המשפחה עם מספר רב של אנשי מקצוע. העובדות והעובדים הסוציאליים שמלווים את משפחות החטופים שלא צפויים להשתחרר בעסקה הנוכחית, ימשיכו וילוו את המשפחות בכל צורך שהוא עד להשבתם של כלל החטופים.

תדריך לעו”סים: כך תיגשו לילדים ששוחררו

במקביל, פירסם המשרד תדריך מקצועי לעובדים סוציאליים, אנשי טיפול ואנשי צבא שיהיו הראשונים להיפגש עם ילדים ששבו מעזה. התדריך מחולק לשלושה שלבים – שלב הקבלה של הילדים (24 שעות ראשונות), השבוע הראשון וחצי השנה הראשונה – והוא מגדיר בפירוט כיצד יש לנהוג על מנת שלא להעמיק את הטראומה שחוו הילדים.

על פי התדריך, על העובדות והעובדים הסוציאליים להיות מוכנים עם כל המידע על המשפחה של הילד, הקהילה שלו וההקשר המשפחתי-קהילתי שבו אירעה החטיפה ומה קרה לבני משפחתו של הילד.

התדריך, שנכתב על ידי פרופ’ כרמית כץ ממכון חרוב ואוניברסיטת תל אביב עבור משרד הרווחה והביטחון החברתי, ממליץ למטפלים למצוא לילד עוגני התקשרות מקרב משפחתו וקהילתו הקרובה, ומישהו מהם יחכה לילד מיד עם הגעתו לישראל. בתדריך מפורטות המלצות להימנע מהעמסת גורמי מקצוע על הילד ומשפחתו, ושעובדת סוציאלית אחת תלווה אותם לאורך כל התהליך, כולל בתהליכי הפנייה לגורמי מקצוע נוספים.

עוד מומלץ לבדוק אם לילד היו חיות מחמד ולהביא אותן מוקדם ככל שניתן, כולל לבדיקות הרפואיות בבית החולים. כמו כן ממליצים המומחים למנוע מהילד להיחשף לדיווחים בתקשורת ולהמתין עם בדיקות פולשניות.

שר הרווחה, יעקב מרגי. צילום: אביעד ויצמן
שר הרווחה יעקב מרגי. צילום: אביעד ויצמן

“נעשה הכל לעזור להם להתגבר על הטראומה”

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: “יחד עם כל עם ישראל אנו מצפים ומייחלים לשובם של החטופים הביתה. משרד הרווחה נערך עם משנה סדורה לטיפול בחטופים שיחזרו מהשבי. גורמי המקצוע עברו הדרכות ייעודיות. לכל חטוף וחטופה ולכל ילד שיחזרו יוצמד עובד סוציאלי שילווה אותם צמוד ויעניק להם מעטפת סוציאלית רגשית וחומרית וסיוע במיצוי זכויות מול כלל הגופים הממשלתיים. נעשה הכל ונעמיד את כל המשאבים והאמצעים כדי לסייע להם להתגבר על הקושי והטראומה.”


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות