נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזםהאם יש קשר בין פוריות ההורים להתפתחות אוטיזם אצל הילד?

האם יש קשר בין פוריות ההורים להתפתחות אוטיזם אצל הילד?

שני מחקרים חדשים חושפים קשר אפשרי בין אי-פוריות ההורים וגיל הזרע של האב – לבין הסיכוי ללידת ילדים על הרצף האוטיסטי. כמו כן נבדקה ההשפעה הפוטנציאלית של טיפולי פוריות על כך

צילום אילוסטרציה: pixabay.com

לזוגות בעלי פוריות נמוכה יש סיכוי גדול יותר ללדת ילדים על הרצף האוטיסטי. כך קובע מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי JAMA Network Open.

על מנת לקבוע את הקשר בין הדברים, התבססו החוקרים על נתוני בריאות רטרואקטיביים מאונטריו, קנדה. המשתתפות במחקר כללו נשים שעברו לידות בבתי חולים של ילד אחד או יותר, החל מהשבוע ה-24 ובין התאריכים ה-1 באפריל 2006 ל-31 במרץ 2018.

אוטיזם עשוי להופיע בילדים החל מגיל 18 חודשים, כך שחשוב להבין את גורמי הסיכון בתקופת טרום הלידה. כ-10 מיליון תינוקות ברחבי העולם נולדו באמצעות טיפולי פוריות כמו השראת ביוץ (OI), הפריה חוץ גופית (IVF), הזרעה תוך רחמית (IUI) והזרקת זרע ציטופלזמטית (ICSI).

אבחון על הרצף האוטיסטי מגיל 18 חודשים הינו תוצאה ישירה של בדיקה המבוססת על שתיים או יותר אבחנות רפואיות או אבחון בבית חולים. המשתנים כוללים את גיל האם, זוגיות, מצב כלכלי, עישון, מצב הגירה, צריכת אלכוהול, שימוש בסמים, השמנת יתר, סוכרת טרום-הריונית או יתר לחץ דם כרוני, שכיחות גנטית לאוטיזם מצד האם ומחלות נפש תוך שנתיים מגיל ההתעברות ועד ל-19 חודשים לאחר הלידה.

גם גורמים חומריים ודלקתיים במערכת החילוף החומרית של האם, ושינויים עקביים בחומר התורשתי של הילד, עלולים להעלות את הסיכון לאוטיזם. שינויים עקביים נרשמו בילדים של נשים עם אי-פוריות, וגם בקרב כאלה שנולדו באמצעות טיפול הזרקת זרע צטיופלזמטית. למרות שמחקרים ראשוניים לא הצליחו להוכיח קשר בין IVF, IUI, OI, או ICSI להתפתחות אוטיזם, ישנו מידע המקשר בין תהליכי היקלטות לבין אוטיזם. המלצת החוקרים הייתה הגברת המאמצים להפחתת הריון מרובה עוברים, בעקבות טיפולי סיוע ההתעברות השונים, כמו גם התמקדות בתוכניות לטיפול הריון עבור אנשים בעלי תת-פוריות, לצד טיפולי פוריות.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

המחקר נערך בקרב נשים בגילאי 18 עד 55, במקרים של הפריות שהתרחשו באופן טבעי, תת-פוריות, מטופלות OI, IUI, IVF, או ICSI. הקריטריונים שלא נכללו כללו הריון פונדקאות, הריון שהסתיים בהפלה יזומה, מוות של ילדים לפני גיל 18 חודשים ורישומים לא מלאים.

בניתוח הסופי נכללו 1.37 מיליון ילדים, מתוכם 86.5% היו מהריונות עם התעברות ללא סיוע, 10.3% בקרב נשים עם תת-פוריות, 1.5% בנשים שעברו הזרעה תוך רחמית, ו-1.7% בקרב מטופלות IVF או ICSI.

המעקב התבצע על פני תקופה של 8.1 שנים, שבמהלכן אובחנו ילדים עם אוטיזם בקרב 1.6% לנשים ללא סיוע התעברות, 2% לנשים הסובלות מתת-פוריות, 2% לנשים שטופלו בטיפולי הזרעה תוך רחמית, ו-1.9% לנשים שטופלו ב-IVF או ICSI.

למחקר המלא הקליקו כאן

הקשר בין גיל הזרע – לאוטיזם

במחקר נוסף בנושא דומה שהתפרסם לאחרונה בכתב העת “נייצ’ר”, נבדקה ההשפעה של הזדקנות אבהית (כלומר גיל הזרע של האב) על פרופילי miRNA של זרע עכברים, והקשר הפוטנציאלי שלהם להפרעת הספקטרום האוטיסטי. הזדקנות אבהית נקשרה בעקביות לסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות, כולל הימצאות על הספקטרום האוטיסטי אצל צאצאים. כלומר: ככל האב מבוגר יותר – כך גדל הסיכוי לאוטיזם. עדויות אחרונות הדגישו את מעורבותם של גורמים אפי-גנטיים.

במחקר זה נחקרו שינויים הקשורים לגיל בפרופילי מיקרו RNA אפיגנטיים של זרע עכברים בגילאים שונים: שלושה חודשים, מעל ל-12 חודשים ומעבר ל-20 חודשים. זוהו עשרים ושישה מיקרו RNA בעלות ביטוי שונה בין קבוצות המחקר השונות. גני המטרה ווסתו בידי ה-miRNA, ונמצאו קשורים באופן משמעותי למסלולי אפופטוזיס (תהליך המוות של התא). הדבר מרמז על קשר פוטנציאלי בין הזדקנות אבהית לסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחויות ואוטיזם. לשינויים הקשורים לגיל שנצפו במיקרו RNA של הזרע, יש פוטנציאל להשפיע על איכות הזרע ולהשפיע לאחר מכן על התפתחותם של הצאצאים.

למחקר ב”נייצ’ר” הקליקו כאן

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות