נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותבאוצר מבהירים: הצמדת הקצבאות תצא לפועל בינואר

באוצר מבהירים: הצמדת הקצבאות תצא לפועל בינואר

המשמעות: תוספת צפויה של כ-5% לקצבאות בוגרים וילדים נכים ושירותים מיוחדים. ההבהרה יצאה בעקבות פנייה של ארגון "נכה לא חצי בן אדם" למשרד האוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: משרד האוצר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. צילום: משרד האוצר

בעקבות כתבה שפורסמה אתמול בבוקר ב”דה מרקר”, שלפיה משרד האוצר שוקל להקפיא את עדכון השכר הממוצע במשק, פנה ארגון “נכה לא חצי בן אדם” לאוצר בבקשה להבהרות בנושא. בתגובה הבהירו במשרד כי ההצמדה של קצבאות הנכות לשכר הממוצע – בוגרים וילדים נכים ושירותים מיוחדים – תתקיים כמתוכנן ותצא לפועל בחודש הבא (ינואר 2024).      

“בפגישת הארגון עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ לפני כשבועיים הובטח כי ההצמדה לא תבוטל וקצבאות הנכות יתעדכנו ב-1 בינואר”, נמסר בהודעה שהוציאו ב”נכה לא חצי בן אדם”. “לאחר פניית הארגון הובהר על ידי משרד האוצר כי הבטחה זו עומדת בעינה ובימים הקרובים הביטוח הלאומי יפרסם את טבלאות סכומי הקצבאות המעודכנים לשנת 2024”.

לפני כשבועיים פורסמו באתר “שווים” הערכות כי כתוצאה מההצמדה צפויות קצבאות הנכות לעלות בחודש הבא בכ-5% פלוס מינוס. ההצמדה לשכר הממוצע מחליפה את ההצמדה למדד המחירים לצרכן, והיא תולדה של משא ומתן שקיימו ארגוני הנכים עם האוצר לפני כחמש שנים בהובלת “נכה לא חצי בן אדם”. שינוי מנגנון ההצמדה אמור לתרום לעלייה משמעותית יותר של הקצבאות לאורך שנים קדימה.

בינואר 2023, כתוצאה מההצמדה החדשה, עלו הקצבאות בכ-9.5% (אחרי הקפאה של שנתיים), ובינואר 2024 הן צפויות לגדול כאמור בעוד כ-5%. בשונה מקצבאות הנכות, נראה ששכר הבכירים, כולל שכר חברי הכנסת, שגם הוא צמוד לשכר הממוצע, כן יוקפא, וזאת לנוכח המלחמה והמצב הכלכלי הקשה הנגזר ממנה. בכל מקרה, בתוך ימים יפרסם הביטוח הלאומי את גובה ההצמדה הסופי של הקצבאות.

אם אמנם ההצמדה הסופית תהיה בגובה 5%, אזי סכום הקצבה של נכה בוגר בדרגת 100%, שעומד כיום על 4,063 שקלים בחודש, יעמוד החל מהחודש הבא על כ-4,266 שקלים – תוספת של 203 שקלים. ילד נכה בדרגה 100%, שזכאי כעת לקצבה של 3,294 שקלים, יקבל החל מינואר 2024 כ-3,458 שקלים – עלייה של כ-164 שקלים.

הדיסריגארד עולה גם

גם הדיסריגארד צפוי לעלות ב-1 בינואר באותו שיעור של כ-5%. משמעות הדיסריגארד היא שברגע שאדם המקבל קצבת נכות יוצא לעבודה ומשתכר מעל סכום מסוים (ברוטו), המדינה מתחילה לקזז לו מהקצבה, כמובן בהתאם לגובה השכר שהוא מקבל. ככל שהמשכורת גבוהה יותר, כך הקיזוז מקצבת הנכות הולך וגדל. כיום עומד הדיסריגארד על 5,963 שקלים בחודש, ולאחר ההצמדה הוא צפוי לגדול ל-6,261 שקלים. עד להכנסה בסכום החדש המדינה לא תוכל לקזז מקצבת הנכות של העובד.

אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר “נכה לא חצי בן אדם”, אמר ל”שווים” כי “ההצמדה הזו היא אחד ההישגים הגדולים ביותר של מאבק הנכים שהובלנו, ואנחנו רואים את זה כבר שנה שנייה ברציפות. לא עוד העלאות של שישה שקלים, אלא מאות שקלים, וזה משמעותי ומציל חיים. על אחת כמה וכמה בימים לא פשוטים אלו וכאשר יוקר המחיה הולך וגדל. זה הישג היסטורי שאני גאה בו מאוד, אך לצערי זה עדיין לא מספיק ואנו ממשיכים לפעול כל הזמן כדי להביא הישגים נוספים, ובתקווה יום אחד גם להגיע ליעדנו הסופי והצודק – קצבת נכות בגובה שכר המינימום”.

אלכס פרידמן וחנן טל מ”נכה לא חצי בן אדם” יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ’

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור נפתח בחלון חדש.

עוד בנושא:

הערכות: בכמה יעלו הקצבאות ב-2024 אחרי ההצמדה

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות