נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםהם משלנו: 3 חיילים על הרצף התחילו השבוע קורס קצינים

הם משלנו: 3 חיילים על הרצף התחילו השבוע קורס קצינים

אמרו שהם לא יכולים לשרת "כמו כולם", ואז אמרו ש"אסור להם להיות מפקדים". אלא שהמציאות מוכיחה אחרת, כששלושה צוערים אוטיסטים החלו השבוע את הקורס בבה"ד 1 במסגרת תוכנית "תתקדמו"

הצוער ק’ על רקע אירוע קבלת כותפות בה”ד 1, השבוע

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

אודי הלר

עוד שבוע קשה החל בעזה, כשצה”ל נמצא בלחימה קשה בדרך להכריע את אויבנו. באותו הזמן בדיוק, לא הרחק משם בדרום הארץ, החלו השבוע את קורס הקצינים בבה”ד 1 שלושה צוערים מיוחדים. זה קרה ביום שלישי בשעה מוקדמת של הבוקר. שני בנים ובת, על הרצף האוטיסטי, יצאו למסע קצר בסיומו קיבלו את כותפות בה”ד 1 והחלו במסע שבסיומו יקבלו את דרגות הקצונה.

אני חייב לעצור שניה ולהציג את עצמי. שמי אודי הלר, אני סרן בצה”ל ומייסד תוכנית “תתקדמו” – שנועדה לגייס לצה”ל אוטיסטים וללוות אותם בדרך לשירות מוצלח ומשמעותי. זה הרגע להגיד משהו על שלושת הצעירים המקסימים האלה. ההצלחה שלהם להגיע לבה”ד 1 היא לא ההצלחה של תוכנית כזאת או אחרת. לא של הצבא וגם לא שלי. זה בראש ובראשונה הצלחה שלהם. ההוכחה למה שהם מסוגלים. לדרך שעשו מאז גיוסם. לרוח שבוערת בהם להוכיח את עצמם, ושהם לא פחות טובים מכל אחד אחר. זו גם הצלחה למפקדים שידעו לזהות את היכולות שלהם ולטפח אותם, כמו שהם, להבין איפה נקודות החוזקה שלהם כאוטיסטים, ומשם להוביל אותם את הדרך לדרגות הקצונה.

קחו למשל את אחד מהם, צוער ק’. הוא התגייס לצה”ל ביולי 2021. כבר בטירונות היה ברור לכל הסגל עד כמה סוגיית העצמאות חשובה לו. בדוח המסכם עליו, המפקדים כתבו שהוא מרגיש בנוח לדבר מול קהל, יודע להגיד מה קשה לו ובמה הוא צריך עזרה. במהלך השירות שלו הוא תמיד רצה להצטרף לשמירות מתוך רצון רב להשתלב ולהיות ככל החיילים.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

לאחר הטירונות הוא שובץ ליחידה הטכנולוגית של מערך המבצעים המיוחדים, שם התקדם בצורה מעוררת השתאות. לא התלונן ולא חיפש להעביר ביקורת, ולאורך כל השירות היה חדור מטרה, מבצע את משימותיו על הצד הטוב ביותר, לוקח על עצמו תחומי אחריות חדשים ומבצע אותם בהצלחה רבה. במכתב ההמלצה לקורס הקצינים כתבו מפקדיו: “ק’ לא מוכן לוותר, תמיד משיג את יעדיו ותמיד להישגים, גם מקצועיים וגם אישיים”.

גם צוער א’ הוא מאותה יחידה. הוא התגייס במסגרת המחזור הרביעי, הגדול ביותר עד כה של תוכנית “תתקדמו”, שמונה 97 חיילים וחיילות. גם הוא, כמו ק’, הוכיח איך דווקא היותו על הרצף מאפשר לו לבטא תכונות בצורה ייחודית, ועל כך העידו מפקדיו. א’ ניחן באינטליגנציה רגשית גבוהה המאפשרת לו לזהות קשיים אצל הסובבים אותו. הוא יסודי ומעמיק בפרטים בצורה שתורמת ליצירת פיתוחים טכנולוגיים רבים התורמים ליחידה, ומהווה דוגמה למופת לחיילים אחרים.

תת-אלוף יעל גרוסמן, סגם ג וסגם י, בערב בו קיבלו את דרגות הקצונה, 8 אוקטובר 2023

האחרונה והחביבה היא נ’. גם היא מהמחזור הרביעי, צוערת שנייה ב”תתקדמו” ומשרתת במודיעין פיקוד דרום. בימים אלו, לצאת לקצונה מהפיקוד הכי עמוס בצה”ל זה לא פשוט בכלל. היא כבר קיבלה הצטיינות מקצין המודיעין הפיקודי (אלוף משנה), ואפילו את דרגת הרב”ט קיבלה לפני הזמן, פשוט כי מאוד טובה. שיחות רבות זרמו בינה לבין מפקדיה על היציאה לקורס קצינים. הם האמינו בה וכתבו עד כמה היא עובדת בצורה מעולה עם גורמי חוץ, דוחפת לקבל אחריות נוספת והופכת להיות גורם משמעותי מאוד בענף בו היא משרתת. גם היא, כמו שני חבריה לקורס הקצינים, יחזרו לשמש בתפקידי פיקוד, הובלת צוותים והדרכה.

חמישה קצינים עד כה

זהו המחזור השלישי של קורס קצינים במסלול נבו של בה”ד 1. זה מסלול המתקיים זו הפעם הראשונה תחת מגמת “נחשון”, המכשירה קצינים לעבודה בסביבת המטה, זאת בשונה משנים עברו בהם המסלול היה תחת מגמת “מעוז”, שיעודה הכשרת קצונת מטה בסביבת הגדוד והחטיבה הלוחמת. המחזור הראשון של נבו עם חיילים מ”תתקדמו” היה בדצמבר 2022, אז התחילו שלושה וסיימו שניים. בעקבות זאת, ולאחר התערבות מאוד משמעותית שלי עד רמת מפקד זרוע היבשה, הצטרפה להכשרת נבו פסיכולוגית תעסוקתית המשרתת במילואים כמלוות חונכות ב”תתקדמו”. אותה פסיכולוגית גם שותפה בתהליך בחינת ההתאמה לקצונה.

חיילים על הרצף המבקשים לצאת לקורס קצינים נדרשים לעמוד במספר אבני דרך. קודם כל, המפקדים שלהם צריכים לקדם את זה, להמליץ על ההתאמה ולדחוף ללא לאות. שנית, לעבור בחינה של פסיכיאטר מבריאות הנפש, שנדרש לאשר את החייל או החיילת ואת מידת המסוגלות שלהם לתפקד הן בקורס קצינים והן כקצינים. השלב השלישי הוא הסכמת הסמכות, בין אם מודיעין, תקשוב, פיקוד העורף וכיו”ב. אותה סמכות נדרשת להעלות את הבקשה בפני ועדה מיוחדת בראשות ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בחטיבת התכנון באכ”א.

לאחר אישור הוועדה, נדרש מעבר של מבדקי קצונה (מבד”ק). בהתאם לסמכות יש גם צורך בקורס הכנה לבה”ד 1, שבעצמו מהווה מעין מסננת נוספת. השלב האחרון הוא מבחן הכניסה הרשמי של בה”ד 1, אבל אותו בדרך כלל עוברים (אם כי לפעמים צריך לדעת לבקש התאמות, למשל אוטיסטים עם אתגרי קריאה).

הצבא היחיד בעולם שמוציא אוטיסטים לקצונה

במחזור השלישי השתתפו שני חיילים מיחידת לוטם של אגף התקשוב וחיילת מאגף המודיעין, שלושתם סיימו בהצלחה מסחררת את בה”ד 1 ואת ההשלמה החילית, ומשרתים כקצינים בתפקידי פיקוד. את סג”ם י’ וסג”ם ג’ אני קידמתי באופן אישי ביחד עם מפקד לוטם, תת-אלוף יעל גרוסמן. זו נקודה מאוד חשובה ומסר לכל החיילים וההורים – לא תמיד היחידות או הפיקודים יודעים כיצד להוציא חיילים עם אוטיזם בשירות חובה לקורס קצינים. צה”ל הוא הצבא היחידי בעולם שמאפשר זאת, אך מאחר ומדובר בתופעה חדשה מאוד, דרושה התערבות לא מבוטלת – גם באגף כוח אדם, גם ביחידות עצמן וגם במחלקת מדעי ההתנהגות, כדי שזה יעבוד. אבל זה אפשרי וזה מצליח ובענק.

 מה לגבי העתיד? יש כבר חייל וחיילת המקודמים למחזור נבו שיפתח ביוני 2024 ועוד כמה שכבר מדברים עם מפקדיהם וקיבלו מהם תמיכה. אני בטוח שיהיו יותר משלושה, ונשבור עוד ועוד תקרות זכוכית. קצונת נבו נוצרה במקור עבור חיילים החייבים מבחינה רפואית פינוי במקרה חירום תוך חצי שעה לבית חולים, ומשכך הקורס מתקיים לא בבה”ד 1 (כי אם טקס הסיום וקבלת סיכת המ”מ הוא עם כלל הצוערים בבה”ד 1) כי אם מתארח בענף המפקדים של בה”ד 20 בקריית ההדרכה (עיר הבה”דים).

כך נמצא שם בעיקר חיילים הסובלים מאלרגיות, סוכרת נעורים, אפילפסיה וכיו”ב. אין הצדקה מעשית כי חיילים עם אוטיזם בהכרח יתויגו כמקשה אחת, יבצעו קק”צ נבו ולא ישתלבו בבה”ד 1 עצמו. הדבר יפתח עבורם ועבור הצבא יותר אפשרויות וניתן בקלות לפתור אותם, בהתאם להנחיות ברה”ן, מנשיאת נשק גם בבה”ד 1. אני משוכנע כי זו הדרך הנכונה לשלב אותם בצה”ל, וכי אגף כוח אדם בשיתוף אגף התכנון וזרוע היבשה ידעו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר.

הכותב הוא סרן בצה”ל, ומייסד תוכנית “תתקדמו” לקידום שירות צבאי משמעותי לאנשים על הספקטרום האוטיסטי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות