נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבואו לשחק: נפתח בתל אביב הפארק הנגיש הגדול

בואו לשחק: נפתח בתל אביב הפארק הנגיש הגדול

"פארק חמשת החושים" ו"פארק החוויות" תוכננו והונגשו ברמה הגבוהה ביותר ולפי תפיסת העיצוב המכליל. ראש העיר: "שילוב – יעד מהמעלה הראשונה"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ב”פארק חמשת החושים”. צילום: כפיר סיון

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

בשורה לאנשים ולילדים עם מוגבלות: אתמול (שלישי) חנכה עיריית תל אביב-יפו שני מתחמים חדשים – “פארק חמשת החושים” ו”פארק החוויות”, שתוכננו והונגשו ברמה הגבוהה ביותר ולפי תפיסת העיצוב המכליל וברוח השוויון.

הפארקים, אותם הקימה העירייה באמצעות החברה העירונית גני יהושע בהשקעה של 25 מיליון שקלים, נולדו מתוך מטרה להרחיב את המענים עבור אנשים עם מוגבלות וכדי לזמן עבורם השתתפות שוויונית במרחב הציבורי. 

פארק החוויות הוא פארק המותאם למגוון רחב של מוגבלויות וגילאים, ומתאים למשחק עבור ילדים ובוגרים. הוא כולל מתקני שעשועים ברמת ההנגשה הגבוהה ביותר שקיימת, אלמנטים של משחק מוזיקלי, רחבת ישיבה מוצלת ומבוך דשא נגיש. בקרבתו ממוקמים שירותים ומקלחות נגישים עבור המשתמשים.

פארק חמשת החושים שואב את השראתו מחמשת החושים האנושיים ומאפשר גם לאנשים עם לקות באחד מהם לחוות באופן חלופי ומותאם את חוויות השימוש בחוש החסר. הפארק תוכנן על ידי אדריכל הנוף צביקה קנוניץ, שתחום מומחיותו הוא תכנון אדריכלי לאוכלוסיות עם מוגבלויות בהיבטים הנפשיים והפיזיים/שימושיים. הרעיון שעומד בתכנון הפארק הוא תפיסת הטבע כמשקם וראיית הטבע כמרחב תרפויטי.

“פארק חמשת החושים”. צילום: כפיר סיון

האמא מאחורי היוזמה

“כחלק ממדיניות העירייה הרואה בשילוב של אנשים עם מוגבלות יעד חברתי מהמעלה הראשונה, עתה אנחנו מתחדשים בשני פארקים ייעודיים שמאפשרים לבעלי מוגבלות בכל הגילאים ספורט, משחק והנאה במרחב הציבורי”, אמר ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי. “העירייה משקיעה משאבים אדירים ועובדת כל השנה כדי להפוך את העיר למכלילה ומותאמת לנשים ולאנשים עם מוגבלות. נמשיך לפעול כדי שהעיר תהיה מונגשת ומותאמת לצרכים של כל התושבות והתושבים שלנו וכמה שיותר שוויונית ומגוונת”.

הרעיון להקמת שני הפארקים הגיע בעקבות פנייתה של מיכל תגר, תושבת העיר, אם לנער אוטיסט בתפקוד נמוך, לראש העירייה בבקשה להסב גינות קיימות או לפעול עם מרכזים קהילתיים במתן פתרון עבור אנשים עם מוגבלויות שמעוניינים להשתמש במתקני פעילות שונים לצורך משחק והנאה, אולם אינם מוגדרים עוד כפעוטות וכילדים. בעירייה החליטו להרים את הכפפה ולערוך בדיקה מקיפה, ובהקצאה של 25 מיליון שקלים הקימו את הפארקים הייעודיים.

“פארק חמשת החושים”. צילום: כפיר סיון

המתחמים השונים בפארק חמשת החושים

מסלול גלגלי חמשת החושים – מסלול רכיבה ייחודי ראשון מסוגו בארץ באורך של כ-350 מטר, שמאפשר לרוכבים בו לחוש ולהבין את חמשת החושים בצורה אינטראקטיבית, תוך שילוב ההנאות שברכיבה עם חוויה חושית מעצימה וספורטיבית מתואמת רב גילאית, משפחתית ואישית. בסיס תכנונו של המסלול מותאם לקבלת אופני יד, אופני תלת-אופן ואופני טנדם שמשמשים אנשים עם מוגבלויות ועם צרכים מיוחדים.

מתווה מסלול הרכיבה מחולק למקטעים על פי חמשת החושים ועל פי המפרט הבא:

• חוש הראייה – העצמת והמחשת חוש הראייה בזמן הרכיבה באמצעות שביל מרחף שעובר מעל מוביל המים הקיים בשטח ויצירת רחבה שקופה שתיצור מקום ייחודי לתעד את הרגע.

• חוש המישוש – המחשת חוש המישוש בעזרת תכסיות שונות בקרקע מחומרים שונים אשר מעבירות תחושות שונות מהקרקע ומעבר בין גושי צמחיה עשבונית מלטפת.

• חוש הריח – המחשת חוש הריח בעזרת מעבר בין גושי צמחיה ריחנית ומנהרה מכוסה בצמחיה ריחנית.

• חוש השמיעה – המחשת חוש השמיעה בעזרת שימוש בתכסיות קרקע שונות המייצרות צלילים שונים בעת הרכיבה ושימוש ב”פדים מוזיקליים” (אורך מקטע משוער – 55 מטר).

• חוש הטעם – המחשת חוש הטעם בעזרת מעבר בין צמחיית מאכל/צמחי תבלין.

מסלול פלו טרק – Flow Track:

מסלול המדמה מסלול יער ובעל אתגרים נקודתיים לרוכבי אופני שטח. המסלול, שאורכו כ-400 מטר, מתאים לרוכבים בעלי ניסיון ולאנשים עם מוגבלות שעושים שימוש באופניים ייעודיים ונועד להעצים ולשפר מיומנויות שונות.

מתחם חושים מרכזי:

מתחם שמשתרע על פני כ-2,500 מטר ונמצא בכניסה אל הפארק בסמיכות למדשאות, לשירותים ולבית הקפה. המתחם כולל ציר מים עם אזורי ישיבה מונגשים לכלל המוגבלויות, שטח לכיסאות גלגלים ומגוון אמצעי ישיבה נוספים בכיווני מבט שונים, על מנת לאפשר אינטראקציה בין כל המשתמשים בכלל המתחמים הייעודיים שישולבו בציר “הטיול” – ציר פעילות ליניארי שכולל חוויה לכל החושים. כל אלה מתוכננים מחומרים שונים בטקסטורות ובצבעים שונים.

“פארק חמשת החושים”. צילום: כפיר סיון

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות