נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותזעקת הרופאה: "המחדל בבריאות הנפש יוביל לוועדת חקירה ממלכתית"

זעקת הרופאה: “המחדל בבריאות הנפש יוביל לוועדת חקירה ממלכתית”

מנהלת המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור, ד"ר קרן גינת: "נמאס מהבטחות. למה מחכים במשרד האוצר? שנקרוס? שאלפים יתאבדו כי אין סיוע נפשי?"

ד”ר קרן גינת. צילום מתוך אתר המרכז לבריאות הנפש מזור

“מערך בריאות הנפש בישראל עלול לקרוס עוד לפני סיום מלחמת חרבות ברזל” – כך מזהירה מנהלת המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור בעכו, ד”ר קרן גינת.

גינת, אל”מ במיל’, לשעבר ראש החטיבה לבריאות הנפש בצה”ל, מתריעה באופן ספציפי מפני קריסתו הקרובה של המרכז הרפואי מזור, וזאת לטענתה לנוכח הזנחה תקציבית של המדינה, חוסר בתקנים, תנאי אשפוז בתנאי צפיפות רבה והיעדר מיגון מספיק.

“כבר נמאס לי ולחבריי מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש לשמוע הבטחות”, היא מסבירה. “הכל דיבורים! מבטיחים לנו עזרה, אומרים לנו שמציבים את מערך בריאות הנפש בראש סדר העדיפויות של מערכת הבריאות לנוכח הצפי לעלייה משמעותית בתחלואה הנפשית בגלל מצב החירום, הלחימה והפיכתם של עשרות אלפי תושבים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום  לפליטים לכל דבר בארצם. בשורה התחתונה לא קיבלנו שקל אחד נוסף ולא הוסיפו בכלל תקנים.

“למה מחכים במשרד האוצר? שנקרוס?” היא תוהה. “שאלפים יתאבדו כי אין מי שיעניק להם סיוע נפשי? מה רוצים, שתקום כאן ועדת חקירת ממלכתית לבדיקת המחדל הנפשי במדינת ישראל?”

עיקר הנפגעים: צעירים ואוכלוסיות מוחלשות

לדבריה, המשבר בתחום בריאות הנפש משפיע על כל שכבות האוכלוסייה, אך בולט במיוחד בקרב קבוצות מוגדרות כגון צעירים ואוכלוסיות מוחלשות, בעיקר בפריפריה. “אנחנו כבר יודעים על עלייה בדיכאון, חרדה, פוסט טראומה והפרעות נפשיות אחרות שמוחמרות בעיתוי זה, ואנחנו זקוקים להשקעה בתשתיות, בשירותים, במחקר ובהדרכה. אנחנו צריכים להכשיר יותר עובדים בתחום בריאות הנפש ולשפר את המודעות הציבורית לנושא. רק כך נוכל לתת מענה הולם לצרכים של האוכלוסייה”.

במיוחד היא מדגישה את בעיית כוח האדם הקשה: “אנחנו זקוקים במיידי להקצאת משאבים כספיים ולהגדלת תקנים, אחרת לא יהיה ביכולתנו להמשיך ולתפקד. אנחנו במצוקה גדולה וזקוקים לעזרה דחופה. אחרת, אנחנו עלולים לקרוס”.

המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור בעכו משרת את אזור הגליל העליון, התחתון והמערבי, המונה כ-850 אלף נפש. מדובר במרכז לבריאות הנפש היחידי באזור. בבית החולים 314 מיטות אשפוז ו-60 מיטות ביחידה להכנה לקהילה ובנוסף 25 חולי יום. המרכז נותן את מגוון השירותים הפסיכיאטריים לאזור, מהתערבות בזמן משבר ועד שיקום, לבני 18 ומעלה.

המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל

מכתב הפסיכיאטרים

הדברים הקשים של גינת מצטרפים למכתב דחוף ששלחו לאחרונה מנהלי המרכזים לבריאות הנפש בישראל למבקר המדינה. “מר אנגלמן היקר”, כתבו לו המנהלים,  “אנו פונים אליך בזעקה ובייאוש על מצבה הקשה של מערכת בריאות הנפש בישראל. המערכת עומדת בפני קריסה מוחלטת. כפי שציינת בדוח מבקר המדינה ממאי 2022, התרענו על הידרדרות מתמדת בתחום בריאות הנפש בעשור האחרון. מאז חלה החמרה ניכרת בכל הפרמטרים:  זמני המתנה ממושכים ביותר לטיפול, לעתים שנה ויותר. מספר הפסיכיאטרים לנפש ירד בחדות עם נטישה המונית לטובת המגזר הפרטי. מחסור חמור בצוותים באשפוז ותנאים ירודים בבתי החולים. המחסור בכוח אדם מיומן הוא אחת הסיבות המרכזיות למצב והוא מחריף מדי יום. אין די אנשי מקצוע לטפל בכל הפונים”.

המנהלים הדגישו את חוסר המוכנות של המערכת ללתת מענה לנפגעים הרבים מהמלחמה בעזה. “בנוסף לעלייה תלולה בצרכים עקב משבר הקורונה, אירועי ה-7 באוקטובר הביאו למספר המוערך של 300,000 מטופלים נוספים שיידרשו לטיפול על ידי איש מקצוע מיומן”, פירטו במכתב. “מעבר לכך, מעצם הלחימה ברצועת עזה עוד לא ידוע כמה מהכוחות הלוחמים יסבלו מתגובות קרב. אנו רואים כבר גידול של עשרות אחוזים בביקוש לשירותי בריאות נפש. התוצאות קשות ומדאיגות. אנו עדים לתחלואה נפשית גבוהה, התאבדויות ואשפוז חירום בתנאים בלתי אנושיים,  למרות הפרסומים בכלי התקשורת כאילו חל שינוי מהותי.

“זוהי מציאות של חוסר אונים”, הם מסכמים. “אין ביכולתנו לספק מענה ראוי לצרכים הדחופים. אנו שבורי לב מול הסבל האנושי שאנו עדים לו מדי יום. אנא הפעל סמכותך כמבקר המדינה כדי להציל בריאות נפשם של אזרחי ישראל.  הגיעה העת להכריז על מצב חירום לאומי ולהקצות משאבים בהתאם ובדחיפות”.

מלבד ד”ר גינת, על המכתב חתומים פרופ’ יובל מלמד, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל, ד”ר גדי לובין, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, ד”ר דורון תודר, מנהל המרכז לבריאות הנפש באר שבע, ד”ר שלמה מנדלוביץ, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש שלוותא, ד”ר איל פרוכטר, מנהל המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל, ד”ר שמואל הירשמן, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש לב השרון, ופרופ’ חיליק לבקוביץ, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש מרחבים.

*************
מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.
*************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות