נושאים קשורים

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש



נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
ראשיחדשותהורה לאדם עם מוגבלות שנעדר מהעבודה באוקטובר יקבל שכר מלא

הורה לאדם עם מוגבלות שנעדר מהעבודה באוקטובר יקבל שכר מלא

כך הוחלט בהסכם בין ההסתדרות לנשיאות המגזר העסקי. התנאי: ההיעדרות לצורך השגחה על הילד. התשלום יגיע מהמעסיקים ואלו ישופו על ידי המדינה

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד. צילום: דוברות ההסתדרות
יו”ר ההסתדרות, ארנון בר דוד. צילום: דוברות ההסתדרות

כל עובד/ת שהוא הורה או אפוטרופוס לאדם עם מוגבלות ונעדר מעבודתו במהלך חודש אוקטובר (חודש פתיחת המלחמה), יהיה זכאי לפיצוי  על ידי המעסיק במידה שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על הילד – כך נקבע בהסכם שכר שנחתם היום (ה’) בין הסתדרות העובדים הארצית לנשיאות המגזר העסקי.

ההסכם גם מסדיר תשלום שכר על חודש אוקטובר לעובדות ולעובדים שמתגוררים ביישובים שפונו עקב המלחמה ונעדרו מעבודתם, וכן ביישובים נוספים שהוגדרו כ”אזור המיוחד” בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים. הסכמות דומות הושגו במבצעים צבאיים קודמים, דוגמת “שומר החומות” ו”צוק איתן”.

בהתאם לקבוע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, תשלום השכר יינתן לעובדים שנעדרו ממקום העבודה עקב הוראות פיקוד העורף או בגלל הצורך להשגיח על ילדיהם עקב סגירת מוסדות החינוך, בהתאם להגבלות שהוטלו.

על פי ההסכם, ישולם לעובדים הזכאים שכר עבודה יומי שהיה משולם אילו היו עובדים באופן רגיל ובכפוף לתקרה. כנגד כך יקבלו המעסיקים שיפוי מהמדינה בהתאם לאמור בתקנות. התשלומים לפי ההסכם יבוצעו במועד תשלום משכורת החודש העוקב לחודש שבו יוצא צו הרחבה להסכם.

תנאי הזכאות שהוגדרו במנגנון הפיצוי הם:

  • עובדים המתגוררים ביישובים שפונו.
  • עובדים המתגוררים ב”אזור המיוחד” – בהתאם לתנאים הבאים:

-עובד/ת המועסק/ת במוסד חינוך שנסגר עקב הנחיות פיקוד העורף או עקב הנחיית הרשות המקומית.

-עובד/ת שנעדר/ה מעבודתו/ה לצורך השגחה על ילדו/ה הנמצא/ת עימו/ה עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך שבו לומד או שוהה הילד, או עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך במקום מגוריו (כולל הורה אומנה).

-עובד/ת שנעדרה מעבודתו/ה בהתאם להוראה בדבר איסור התקהלות.

העובד/ת הוא אדם עם מוגבלות אשר מקום מגוריו או מקום עבודתו ב”אזור המיוחד”, בין אם מוגבלותו ידועה למעסיק או שהמציא למעסיק אישור רפואי, ואם  מוגבלותו מנעה ממנו להגיע למקום העבודה או לשהות בו משום שלא יכול היה לעמוד בהנחיות פיקוד העורף בתקופת ההסכם.

-בדומה למנגנוני פיצוי במבצעים קודמים, ההסכם שנחתם כולל גם סעיף שעוסק בזכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. כל עובד/ת שהוא או היא הורה או אפוטרופוס לאדם עם מוגבלות, יהיה זכאי לפיצוי במידה שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על הילד.

בשונה מהסכמים קודמים, ההסכם הנוכחי נותן מענה גם לעובדים שהוצאו לחל”ת על ידי המעסיק עקב המצב הביטחוני, ומאפשר לעובדים אלה להגיש בקשה לתשלום השכר בגין ימי היעדרות עקב המצב הביטחוני, בכפוף למנגנון התחשבות שיוסדר בין רשות המיסים לבין המוסד לביטוח לאומי, ובכפוף לשיפוי המעסיק.

ארנון בר-דוד: “מענה לאוכלוסיות שהכי נפגעו”

ההסכם יוגש לממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשיה, עו”ד רבקה ורבנר, לצורך רישומו כהסכם קיבוצי כללי, ותוקפו מותנה בהרחבתו בצו הרחבה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה.

“ההסכם נותן מענה לצרכים ייחודיים שנוצרו בעת המלחמה ומסדיר רשת ביטחון לאוכלוסיות שספגו את הפגיעה הכלכלית הגדולה ביותר”, אמר לאחר החתימה יו”ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. “נמשיך להגן על העובדים תוך גילוי אחריות לאומית ודאגה לחוסנו ולתפקודו של המשק, גם בתקופת חירום”.

יו”ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, מסר: “זהו נדבך נוסף במסגרת הצעדים שננקטים על ידי נשיאות המגזר העסקי, על מנת להסדיר את הפיצויים להם זכאים המעסיקים בשל הנזקים שנגרמו להם כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל. נשיאות המגזר העסקי בראשותי תמשיך לפעול למען המגזר העסקי, אשר המשך פעילותו הוא חלק מהמאמץ המלחמתי”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות