נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאז בג"ץ פסק... 4,178 גני וכיתות תקשורת קיצצו שעות לימודים

אז בג”ץ פסק… 4,178 גני וכיתות תקשורת קיצצו שעות לימודים

כך מפרסם "וואלה". עקב מצוקת כוח האדם, בג"ץ התיר לקצץ שעות רק במקרים חריגים. באזור המרכז 28% מהמסגרות לאוטיסטים קיצרו יום לימודים

שר החינוך, יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר החינוך יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

15% מהמסגרות לילדים אוטיסטים בכלל הארץ וקרוב ל-30% באזור תל אביב והמרכז קיבלו אישור ממשרד החינוך לקצר את יום  הלימודים בעקבות משבר כוח האדם במערכת – כך מפרסם אתר “וואלה”. הנתונים הועברו על ידי משרד החינוך בתגובה לבקשת חופש מידע משותפת ל”וואלה” ולעמותת “הצלחה”.

בפתיחת שנת הלימודים בלם בג”ץ את הקיצור הגורף שתיכנן משרד החינוך בכל המסגרות. תחת זאת, התיר למשרד לאשר בקשות במקרים חריגים בלבד. בפועל, זה לא נראה חריג בכלל: 648 מסגרות קיבלו אישור לקצר את יום הלימודים ב-45 דקות לשעה 16:00. מסגרות אלה כוללות 4,178 כיתות וגני תקשורת, בכולם הילדים מסיימים בחודשים האחרונים מוקדם מהרגיל. ההערכות הן שמספר המסגרות שצימצמו שעות גבוה אף יותר.

על פי הנתונים שנאספו על ידי משרד החינוך, באזור המרכז כ-28% מהמסגרות קיצרו את יום הלימודים, בתל אביב כ-27%, במחוז ירושלים 17%, במחוז החרדי כ-15% ובמחוז דרום 12%. במחוז צפון אושרו 7 בקשות בלבד, בחיפה ובחינוך ההתיישבותי 2 כל אחד, ובעיר ירושלים עצמה אפס.

גורמי מקצוע ששוחחו עם “וואלה” הסבירו כי הפער נובע מהיצע נמוך של אנשי הוראה ביישובי המרכז בהשוואה לשיעור גבוה של ילדים המאובחנים עם אוטיזם. “הצוותים רואים את היצע המשרות הרחב באזור, מסתכלים שוב על תנאי העבודה והשכר הנמוך בחינוך המיוחד ולוטשים עיניים לעבר עבודות מתגמלות יותר”, אמר אחד הגורמים. מנגד, אומרים אותם גורמים, באזור חיפה והצפון המקומות הפנויים מאוישים במהירות, בין השאר בעקבות מספר גבוה של אנשי חינוך בחברה הערבית.

“זה פשוט לעבור על החוק”

ק’, אמא לילד על הרצף בכיתה ג’, המתגוררת באזור המרכז, מתחה ביקורת על התנהלות משרד החינוך בנושא. “המפקחת אמרה שהיא מבינה שככה בג”ץ החליט, אבל טענה שכרגע יש בעיה של כוח אדם”, סיפרה האם. “אמרו רק במקרים חריגים, אבל אצלנו נשאר אותו צוות ועדיין קיצרו. אין לזה תירוץ. יש מחסור של כוח אדם? תמצאו פתרון. תשלמו יותר, תפעילו צהרון, אל תשאירו את ההורים במצב של אין מה לעשות. בג”ץ קבע משהו, זה פשוט לעבור על החוק. אף אחד לא משגיח יותר מדי, אף אחד לא מתקומם, אז מרשים לעצמם”.

לדבריה, היא עצמה עובדת במשרה מלאה וצריכה לצאת מוקדם יותר מהעבודה לאסוף את הבן. “כרגע המנהלים מקבלים את זה, אבל אני לא יודעת מה יהיה בהמשך”, היא אומרת. “זה לא ילד רגיל, הוא לא יילך פתאום לבד הביתה. זה לא יעבור”.

אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת “הצלחה”, מסר כי “לפרסום אופן היישום של החלטות קיצור יום הלימודים חשיבות רבה במישור הבקרה והמעקב ובחינת המדיניות שנקבעה על ידי משרד החינוך. ראוי שנתונים בעלי חשיבות רבה כזו יפורסמו על ידי המשרד באופן יזום ולא רק בתשובה לבקשות המוגשות לו”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור חיצוני.
***************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות