נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותעוד 60 מיליון שקל לניצולי שואה נכים. כך תיראה הקצבה החדשה

עוד 60 מיליון שקל לניצולי שואה נכים. כך תיראה הקצבה החדשה

תיקון לחוק מציע מסלול פשוט יותר מהקיים: הגדרת קצבת בסיס, הצמדתה לשכר הממוצע ועדכונה פעמיים בשנה: "הזכאים יוכלו ליהנות מתגמול מוגדל"

אישה בכיסא גלגלים. אילוסטרציה: BigStock
צילום הדמיה: ביגסטוק

ניצולי שואה נכי רדיפות הנאצים ונכי המלחמה בנאצים יזכו לתוספת של 60 מיליון שקל (במצטבר לכולם) החל מ-1 בינואר 2024 – כך עולה מתזכיר חוק חדש של משרד ראש הממשלה. התוספת היא חלק ממהלך שנועד לעשות סדר בקצבאות, להקל על הביורוקרטיה וכן לאפשר לאוכלוסייה זו, שהולכת ומתמעטת למרבה הצער, ליהנות מתגמולים מוגדלים.

“מטרת התיקון המוצע היא לקבוע הסדר חדש לעניין אופן עדכון התגמולים, וזאת באופן דומה להסדר שהוחל לאחרונה במשרד הביטחון לעניין עדכון תגמולי נכי צה”ל”, נכתב בדברי ההסבר לחוק. במילים אחרות, התזכיר מבקש לשנות את האופן שבו מתעדכנות הקצבאות, כך שיהיה פשוט ויעיל יותר לביצוע.

לפי החוק הקיים, עדכון הקצבאות המדוברות כרוך בזמן ממושך, אישורים רבים, קיזוזים, תשלומי הפרשים ועוד. רק לאחר כל אלו, התגמולים מתעדכנים. התיקון החדש מציע מסלול פשוט יותר: הגדרת קצבת בסיס קבועה, הצמדתה לשכר הממוצע במשק ועדכונה פעמיים בשנה – בחודש ינואר ובחודש יולי, בהתבסס על עליית השכר הממוצע במשך חצי שנה בכל פעם.

זו תהיה קצבת הבסיס

מעתה, קצבת הבסיס הקבועה (“השכר הקובע”) עבור נכי רדיפות הנאצים תעמוד על 6,569.15 שקלים בחודש. בחוק נכי המלחמה בנאצים יהיה השכר הקובע 5,307.74 שקלים. ההגדרה המסובכת שהייתה קיימת עד היום תימחק.

בנוגע לשינוי שיטת ההצמדה, נכתב בתזכיר כך: “ההסדר החדש מגלם עלייה חצי שנתית של המדד (הכוונה לשכר הממוצע במשק – ג.ו), וכך מובאות בחשבון כל התוספות הניתנות על פני חצי שנה, ולא רק בחודשים אפריל ואוקטובר הנהוגים בשיטה הקיימת. גם בכך יש כדי להיטיב עם מקבלי התגמולים”.

בתזכיר מודגש כי במידה שמדד השכר הממוצע יירד, גובה התגמול יישאר כמו שהוא ולא יחול בו כל שינוי. כך לא תיפגע הקצבה של הניצולים. על מנת שהזכאים יידעו מה מגיע להם, מוצע שגובה התמלוגים יפורסם באתר הרשות לניצולי שואה.

מבטלים את התגמול החד פעמי

שינוי משמעותי נוסף נוגע לאפשרות שהייתה קיימת עד היום לקבל תגמול חד פעמי בשווי חמש שנים של תגמולים במקום הקצבה החודשית הרגילה. הרעיון היה לאפשר לניצולים למצוא בזמן הזה עבודה ולהסתדר בינתיים בעזרת סכום כסף חד פעמי משמעותי. האופציה הזו, מסבירים בתזכיר, לא רלוונטית עבור רוב מקבלי הקצבאות שגילם הממוצע עומד כבר על 86, ולכן הוחלט לבטלה: “סעיף זה קיים בחוק ממועד חקיקתו בשנת 1957, ונועד בעיקר לאפשר חזרה לכושר השתכרות – מטרה שהופכת פחות רלוונטית בעקבות גילם של הניצולים ומצבם הבריאותי, ולכך שרובם המוחלט כבר אינם עובדים”.

לפיכך, זכאים שבחרו באופציה לקבל תגמול חד פעמי יוכלו מעתה לקבל מחדש את התגמולים באופן חודשי קבוע, ולפי מנסחי החוק “תהיה לכך השפעה מיטיבה על נכים בודדים שעודם בחיים”.

לאחר שתזכיר החוק יעבור את כל האישורים הנדרשים, כולל אישור הכנסת, העדכון יחול רטרואקטיבית מינואר 2024.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור חיצוני.קישור חיצוני.
***************

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות