נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהסיבה מס' 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוירולוגיה, המוח (אילוסטרציה). צילום: Bigstock
נוירולוגיה, המוח (אילוסטרציה). צילום: Bigstock

מחקר חדש ומקיף שפורסם בכתב העת The Lancet Neurology מראה כי בשנת 2021 יותר מ-3 מיליארד אנשים ברחבי העולם התמודדו עם בעיות נוירולוגיות.

לפי ארגון הבריאות העולמי, מצבים נוירולוגיים הם כיום הגורם המוביל לבריאות לקויה ולמוגבלויות בעולם. ההיקף הכולל של נכות, מחלות ומוות בטרם עת שנגרמו מבעיות נוירולוגיות גדל ב-18% מאז 1990.
למעלה מ-80% ממקרי המוות הנוירולוגיים ואובדן הבריאות מתרחשים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, והגישה לטיפול משתנה מאוד: במדינות בעלות הכנסה גבוהה יש עד פי 70 יותר אנשי מקצוע בתחום הנוירולוגיה לכל 100,000 איש מאשר במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

“מצבים נוירולוגיים גורמים סבל רב לאנשים ולמשפחות ו’שודדים’ הון אנושי מהקהילות והכלכלות”, אמר ד”ר טדרוס אדהנום ג’ברייסוס, מנכ”ל ארגון הבריאות העולמי. “מחקר זה צריך לשמש קריאה דחופה לפעולה להגדלת התערבויות ממוקדות כדי לאפשר למספר ההולך וגדל של אנשים החיים עם מצבים נוירולוגיים לגשת לטיפול איכותי ולשיקום שהם צריכים. חשוב יותר מתמיד להבטיח שבריאות המוח תהיה מובנת, מוערכת ומוגנת טוב יותר, מהילדות המוקדמת ועד מאוחר יותר בחיים”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


עשרת המצבים הנוירולוגיים המובילים שתרמו לאובדן בריאות בשנת 2021 היו שבץ מוחי, אנצפלופתיה ביילוד (פגיעה מוחית), מיגרנה, דמנציה, נוירופתיה סוכרתית (נזק עצבי), דלקת קרום המוח, אפילפסיה, סיבוכים נוירולוגיים מלידה מוקדמת, אוטיזם וסרטן.

באופן כללי, מצבים נוירולוגיים גורמים ליותר נכות ואובדן בריאות אצל גברים בהשוואה לנשים, אך ישנם מצבים מסוימים כמו מיגרנה או דמנציה שבהם נשים מושפעות באופן לא פרופורציונלי.

מאז 1990, המספר המוחלט של אנשים החיים עם מצבים נוירולוגיים או מתים מהם גדל, בעוד ששיעורי ה-DALY המתוקננים לגיל ירדו. המשמעות היא שהעלייה במספרים האבסולוטיים מונעת בעיקר משינויים דמוגרפיים ומכך שאנשים חיים יותר.

נוירופתיה סוכרתית הייתה המצב הנוירולוגי שגדל בשיעור הגבוה ביותר. מספר האנשים עם נוירופתיה סוכרתית עלה ביותר מפי שלושה בעולם מאז 1990 ועמד ב-2021 על 206 מיליון מקרים. עלייה זו עולה בקנה אחד עם העלייה העולמית בסוכרת. מצבים אחרים כמו סיבוכים נוירולוגיים מ-COVID-19 (לדוגמה, ליקוי קוגניטיבי ותסמונת Guillain-Barré) לא היו קיימים בעבר וכיום הם מהווים למעלה מ-23 מיליון מקרים.

מצד שני, העומס הנוירולוגי ואובדן הבריאות כתוצאה ממצבים אחרים ירדו ב-25% ויותר מאז 1990 כתוצאה משיפור המניעה (כולל חיסונים), טיפול ומחקר: טטנוס, כלבת, דלקת קרום המוח, מומים בתעלה העצבית, שבץ מוחי, נוירוציסטיצרקוזה (זיהום טפילי המשפיע על מערכת העצבים המרכזית), דלקת המוח ואנצפלופתיה ביילודים (פגיעה מוחית).

המחקר בדק גם 20 גורמי סיכון למצבים נוירולוגיים הניתנים למניעה, כגון שבץ מוחי, דמנציה ומוגבלות אינטלקטואלית אידיופטית. ביטול גורמי הסיכון העיקריים – והכי חשוב, לחץ דם סיסטולי גבוה וזיהום אוויר בסביבה ובבית – יכול למנוע עד 84% ממקרי שבץ מוחי. באופן דומה, מניעת חשיפה לעופרת עשויה להפחית את הנטל של מוגבלות אינטלקטואלית אידיופטית ב-63.1%, והפחתת רמות גלוקוז גבוהות בפלזמה בצום עשויה להפחית את הנטל של דמנציה ב-14.6%. עישון תרם באופן משמעותי לסיכון לשבץ מוחי, דמנציה ולטרשת נפוצה.

“תוכנית הפעולה העולמית הבין-מגזרית 2022–2031 קובעת מפת דרכים למדינות לשיפור המניעה, הזיהוי המוקדם, הטיפול והשיקום של הפרעות נוירולוגיות”, אמרה דבורה קסטל, מנהלת מחלקת בריאות הנפש ושימוש בחומרים של ארגון הבריאות העולמי. “כדי להשיג שוויון וגישה לטיפול איכותי, אנחנו צריכים גם להשקיע במחקר נוסף על סיכונים לבריאות המוח, תמיכה משופרת לכוח העבודה הבריאותי ושירותים נאותים”.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות