נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותעכשיו זה רשמי: זכויות לעובדי מדינה שמטפלים בבני משפחה

עכשיו זה רשמי: זכויות לעובדי מדינה שמטפלים בבני משפחה

נציבות שירות המדינה: עובדי ציבור שמטפלים בבן משפחה יזכו להכרה, תמיכה וזכויות מורחבות. בין הזכויות: שעות היעדרות ללא ניכוי שכר ושעון עבודה גמיש

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ. צילום: אוניברסיטת בר אילן

מתוך הכרה בקשיים איתם מתמודדים בני משפחה מטפלים, מפרסמת נציבות שירות המדינה, לראשונה, מדיניות כללית, אחידה ומורחבת, המתייחסת למעמדם ולזכויותיהם של בני משפחה מטפלים העובדים בשירות המדינה. זאת, במטרה להפוך את שירות המדינה למעסיק ידידותי לבני משפחה מטפלים.

אחד מכל ארבעה עובדים הוא בן משפחה המטפל בבן משפחה שנפצע במלחמה, או עם מוגבלות, חולה במחלה קשה או כרונית, או חווה ירידה תפקודית שמקורה בזקנה. בני משפחה מטפלים מספקים, בממוצע, 21 שעות תמיכה בשבוע למשך כ-4.5 שנים. המהלך להפיכת שירות המדינה לידידותי לבני משפחה מטפלים החל ב-2017 כפיילוט בשיתוף פעולה בין נציבות שירות המדינה לארגון לבני משפחה מטפלים Caregivers Israel וג’וינט – אשל.

לטובת המהלך הוכשרו 160 נאמנים לטיפול בבני משפחה מטפלים וממונים ליישום ולאכיפת המדיניות ביותר מ-100 משרדי ממשלה, בתי חולים ומרכזים רפואיים. בשנת 2019 פירסמה נציבות שירות המדינה הנחיה המעדכנת את המדיניות החדשה המורחבת בכל הנוגע לעובדים שהם בני משפחה מטפלים. מדיניות זו נבחנה כפיילוט עד סוף שנת 2021. עם סיום הפיילוט ודוח הבקרה שנכתב על יעילות ותרומת הנוהל לעובדי שירות המדינה, הנציבות בחרה לקבוע מדיניות כללית אחידה מורחבת. המדיניות החדשה פורסמה מעט אחרי פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” ועודכנה לאור הצרכים והמשובים שעלו מן השטח.

על פי הלמ”ס, בשנת 2020 היה מספרם של בני המשפחה המטפלים כ-1.25 מיליון ישראלים מגיל 20 ומעלה. המלחמה הביאה לעלייה במספרם של בני המשפחה המטפלים בקרוביהם הפצועים, וההערכה היא שהמספר גדול יותר ועומד על כ-1.5 מיליון, אם מביאים בחשבון את המטפלים שגילם צעיר מ-20 שנים, ואת הגידול שחל בהזדקנות האוכלוסייה ובהיקף המוגבלות והתלות של קשישים בישראל.

למה זכאים עובדי מדינה שהם קר גיברס?

המדיניות החדשה קובעת ומסדירה את אפשרויות הסיוע כך שיתאימו לכל עובדי שירות המדינה. בכל משרד הוקמה ועדה לסיוע לעובדים שהם בני משפחה מטפלים. עובדים שהם בני משפחה מטפלים זכאים לשעות היעדרות ללא ניכוי שכר, הפעלת שעון עבודה גמיש, עבודה מרחוק או השלמת שעות עבודה מרחוק. אפשרות לעבודה במשרה חלקית למשך חצי שנה. אפשרות יציאה לחל”ת ולקבוצות תמיכה ועוד. כמו כן יתאפשרו ניצול ימי מחלה נוספים ותרומת ימי מחלה, כך שעובדים יכולים לתרום זה לזה ימי מחלה. בסך הכל נקבעו 12 תבחינים מוסדרים שעל פיהם יש לבחון ולשקול בקשה לסיוע, כאשר  ארגז הכלים לסיוע לעובדים שהינם בני משפחה מטפלים הורחב ומכיל 13 “סייעים” שונים ברמות סיוע שונות.

*************************
דרושים: מדריכים בצהרון לילדים בגיל הרך של עמותת “האומץ להיות”. העבודה היא במשמרות של 3 שעות מדי יום, באזור המרכז. דרוש ניסיון / רקע בהדרכה וחינוך, אמינות, יושרה ואהבה לילדים.

ללוח המשרות המלא של “שווים בתעסוקה” הקליקו כאן >> https://jobs.shavvim.co.il/jobs/
*************************

המדיניות החדשה גם מרחיבה את המושג בן משפחה מבן משפחה מדרגה ראשונה לבן משפחה מדרגות שונות. המדיניות רלוונטית לעובדים במשרדי הממשלה, ביחידות הסמך הממשלתיות, מוסדות מערכת הבריאות הממשלתיים, בתי החולים הממשלתיים, מוסדות מערכת הביטחון והחוץ הממשלתיים. 

“הפיכת מקומות העבודה לידידותיים לבני משפחה מטפלים הוא אינטרס חברתי כלכלי”, אומר נציב שירות המדינה, פרופ’ דניאל הרשקוביץ. “לתפקיד בן משפחה מטפל השלכות מרחיקות לכת על הבריאות הגופנית והנפשית, על המצב התעסוקתי והכלכלי ועל החוסן החברתי. תפקידנו לגלות אמפתיה, גמישות, סובלנות והבנה ולהקל על העובדים שהם בני משפחה מטפלים בשעתם המורכבת. נפעל להעלאת מודעות לנושא בשירות המדינה, כך שהעובדים יזהו עצמם ויממשו זכויותיהם. נערוך בקרה, מדידה והערכת ביצועים לבחינת יישום הנוהל”.

חל לדאני, מנכ”לית עמותת Caregivers Israel

רחל לדאני, מנכ”לית הארגון לבני משפחה מטפלים Caregivers ישראל, הוסיפה: “מחקרים רבים מעידים שכשארגון מצהיר על תמיכתו בעובדים שהם בני משפחה מטפלים, מזהה אותם, מושיט להם יד מסייעת ומפעיל כלים שיקלו עליהם בעבודה ובחיים – כל הצדדים מרוויחים. רצינו שהמגזר הציבורי, שהוא המעסיק הגדול ביותר במשק, ישמש דוגמה ומודל למגזר הפרטי. מנושא שלא היה מדובר כלל ב-2017 הפך הפיילוט לתקנות מחייבות ומאוגדות. ב-2024 נוציא לפועל גם תוכניות פורצות דרך למגזר הפרטי ונבשר עליהן בבוא העת”.

הארגון הישראלי לבני משפחה מטפלים Caregivers Israel עוסק בקידום, הכרה, תמיכה וכינון זכויות לכמיליון וחצי בני משפחה מטפלים החיים בישראל.

*************************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
*************************

ההנחיות המלאות של נציבות שירות המדינה בנוגע לבני משפחה מטפלים:

נציבות-שירות-המדינה-בני-משפחה-מטפלים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות