נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד



“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותביטוח לאומי הכיר עד עתה ב-3,700 ניצולים מהנובה

ביטוח לאומי הכיר עד עתה ב-3,700 ניצולים מהנובה

כך עידכן המוסד בדיון הבוקר בכנסת. 99.8% מהפונים קיבלו הכרה. בדיון התברר: הורים ואזרחים שהגיעו לחלץ חוגגים טרם הוכרו ולא קיבלו מענים מהמדינה

מחבל חמאס במסיבת הנובה

3,702 תביעות להכרה ראשונית כנפגעי איבה הוגשו על ידי נפגעי מסיבת הנובה ב-7 באוקטובר (ומסיבות נוספות), מתוכן 3,693 (99.8%) אושרו באופן מיידי.

הנתונים הוצגו על ידי נציגי הביטוח הלאומי בדיון שקיימה הבוקר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בנושא הטיפול וההכרה בנפגעי מסיבת הנובה.

“בנינו מסלול להכרה מהירה ויעילה, וכל מי שהוכר קיבל סיוע כלכלי לחודשים אוקטובר ונובמבר, כדי שקודם כל תהיה לאנשים אפשרות להתחיל ולהתאושש מהחוויה הקשה שעברו”, הסביר עו”ד שלומי מור מהביטוח הלאומי. “המשכנו לעמוד איתם בקשר, פנינו אקטיבית לאנשים, ועשינו פייסבוק לייב וזומים כדי שיכירו את זכויותיהם. עכשיו צריך להמשיך ולבחון כל אחד מהנפגעים לפי הנזק האינדיבידואלי שקרה לו ועל פי רצונו”.

לדברי מור, כשליש מהנפגעים כבר הגישו בקשה להמשך הכרה וטיפול, ו-80% מהבקשות כבר נבחנו ואושרו. עם זאת, בדיון עלה כי אנשים שלא נכללו בקבוצות שקיבלו הכרה מיידית, בהם הורים ואזרחים שהגיעו לחלץ חוגגים, טרם קיבלו הכרה ומענים מהמדינה.

הגיבורים שלא קיבלו הכרה

ח”כ שרן השכל (תקווה חדשה), מיוזמי הדיון, הקריאה פנייה שהגיעה אליה אודות אב שהציל את בתו וחוגגים נוספים מאזור המסיבות ולא קיבל הכרה. לדברי הבת, מצבו של אביה הידרדר מאז, הוא פוטר מעבודתו ולא מצליח לקבל סיוע מהמדינה. “גוררים אותו ובינתיים הוא בקושי חי”, אמרה השכל. “יש כל כך הרבה גיבורים שחילצו עשרות ומאות מהתופת, אזרחים והורים שיצאו להציל וחוו טראומה קשה, ראו גופות במצבים נוראיים. לא יכול להיות שהגיבורים האלה לא יקבלו הכרה”.

בדיון דיברה גם שירה כהן, ניצולת הנובה. “הביטוח הלאומי נותן מענה מההתחלה והעביר כספים, אבל יש מה לשנות ולשפר כדי לעזור לנו”, אמרה כהן. “לתת כסף זה לא תמיד הפתרון. צריך לעזור לאנשים לעבור תהליך שיקומי. אושרו לנו 36 טיפולים פסיכולוגיים. אם הולכים פעמיים בשבוע, זה מספיק ל-9 חודשים. אין לנו אפשרות ללכת למטפל לבחירתנו, אלא רק מי שמוכר על ידי הביטוח הלאומי. הרבה שורדים איבדו משמעות וקשה מאוד לחזור לעבודה שעבדנו בה לפני. הרבה שורדים נופלים בביורוקרטיה. ויש גם 180 חיילים סדירים שהיו במסיבות לא מקבלים שום מענה בביטוח הלאומי”.
איציק בן לולו, שבנו אוראל אבוחצירא ז”ל נהרג בנובה, שיתף במצוקה הקשה שהוא ומשפחתו חווים מאז האירוע. “אוראל היה מנהל בר בנובה ויצא להילחם”, סיפר האב. “4 ימים לקח לאתר אותו בין כל הגופות, ומי שמצא אותו בסוף זה אנחנו. לא המדינה ולא אף אחד אחר.

“בינתיים”, המשיך בן לולו לספר, “המעסיק שלי הוריד לי 20% מהשכר. תבעתי אותו על הלנת שכר, ואז הוא זימן אותי לשימוע. יש לי עוד 3 ילדים לגדל ואני לא יכול להסתכל להם בעיניים, כי אני לא יודע איך אני פותר להם את הבעיות. פסיכיאטר עולה 3,500 שקל. מאיפה אני אביא את זה? לפני ה-7 באוקטובר הייתי אדם מאושר- 4 ילדים, חיים טובים. כיבו לי את האור. לצערי אני נופל ב-0.02% שעלו כאן ובינתיים אף אחד לא רואה אותנו. אנחנו שקופים. אני בקשר עם הביטוח הלאומי, אבל ההכרה כנראה תיקח זמן וכרגע אין לי שום תמיכה כלכלית”.

זה מה שנשאר: חניון רעים בו התקיימה המסיבה. צילום: קובי גדעון, לע”מ

דפנה לאה דרייפוס מפורום הורים הוסיפה: “נרצחנו, נשחטנו, ירו בנו ושרפו אותנו, אבל אנחנו צריכים לשבת בוועדות רפואיות שיסמנו וי אם אנחנו ישנים או לא בלילה. נתנו מענה ראשוני, אבל אנחנו מראש לא צריכים לשבת בוועדה רפואית. אנחנו צריכים הכרה גורפת וסל שיקום אוטומטי, כולל טיפולים הוליסטיים, לצמיתות. יש 4,000 שנפגעו ועוד 50,000 במעגל השני והשלישי”.

“כסף לא תמיד נותן מענה נכון”

ח”כ מאיר כהן (יש עתיד), גם הוא מיוזמי הדיון, אמר: “הביטוח הלאומי עושה עבודה חשובה ומדהימה במשבר האדיר הזה, אבל כעת מי שמגיע אליו ומבקש להכיר בנכות כזו או אחרת, מתחיל לעבור מסננות רגילות, וזו הטעות הגדולה. מדובר באנשים שחוו טראומה קשה. תמיד יהיו כאלה שלא אומרים אמת, אבל לא לפיהם אנחנו צריכים לפעול, וחשוב שיהיו מענים מהירים ומותאמים לצרכים. שכל מסלול יהיה מסלול ירוק ללא קשיים”.

ח”כ מיכל וולדיגר, הציונות הדתית: “מדברים הרבה על הכספים שצריך להעביר לשורדים, וצריך, אבל כסף לא תמיד נותן מענה נכון. המדינה צריכה לתת מעטפת של תמיכה וטיפולים כדי לאפשר לאנשים להתמודד עם הטראומה שחוו”.
ח”כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית הוסיף: “הביטוח הלאומי עמד מול צונאמי ענק וגם היום נותן מענה מיטבי לכל מקרה פרטני שמופנה אליו. יחד עם זאת, חייבים להעמיד מספר פרויקטורים שיודעים לתת מענה לניצולי הנובה ובני משפחותיהם. שלא יהיה מצב שמישהו מפוטר מהעבודה, כי בסוף האנשים האלו יגיעו אליכם”.

עו”ד מור אמר עוד כי הביטוח הלאומי עובד על פי חוק ומחויב לבצע ועדות רפואיות לשם הכרה בנכות, אלא אם יוגדר אחרת בחקיקה. עוד ציין כי החוק מכיר כיום במי שנפגעו מפעולת איבה באופן ישיר בלבד. לדבריו, “מי שהגיע לשטח והציל אנשים בזמן שעוד הייתה לחימה, כן אמור להיות מוכר על פי החוק הקיים”.

בתום הדיון אמרה מ”מ יו”ר הוועדה, ח”כ אתי עטייה (ליכוד), כי יש למנות פרויקטורים בביטוח הלאומי שיסייעו לנפגעי נובה בצורכיהם ובמימוש זכויותיהם. כמו כן, ציינה כי הוועדה תפעל לקידום מהלכים ותיקוני חקיקה הנדרשים בחוק בכדי לתת מענה לכלל הנפגעים.

************************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova
************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות