נושאים קשורים

הדרום והצפון מופקרים – גם בחינוך המיוחד

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו במאמר ראשון לאתר "שווים": "משרד החינוך לא יכול להמשיך להסתתר מאחורי התירוץ של מצוקת כוח אדם. די, מספיק"

אבישי כבר חודש בבית: “אסרו עלינו לדבר עם המחנכת שלו”

בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, עבר למסגרת חדשה וחווה התפרצות רגשית – שלטענת הוריו הובילה להתנכלות מצד צוות ההוראה: "נאסר עלינו לפנות ישירות למורה, ליועצת או למשלב". תגובת משרד החינוך: "עובדים על פתרון נכון עבור התלמיד"

אישום: הורחק מבתו עם המוגבלות – ותקף אותה מינית שוב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד תושב הדרום, בן 50, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים במשפחה נגד בתו עם צרכים מיוחדים

הנער על הרצף האוטיסטי שמפיח חיים בבלוטים

נדב שמעוני, בן 17 מכפר ביל"ו, מצא תחביב מיוחד שהפך לעסק כלכלי – הוא מייצר דמויות מיוחדות בהתאמה אישית על בלוטים. אמו מספרת: "יש לנו אלפי בקשות מאנשים"



במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות
ראשיחדשותמתי ניתן לשנות את שעת ההסעה של ילד מבית הספר

מתי ניתן לשנות את שעת ההסעה של ילד מבית הספר

אתם שואלים על זכויות של אנשים עם מוגבלות, והמומחים של עמותת "קשר" עונים. והפעם: האם אפשר לבקש מהרשות המקומית להקדים את ההסעה לילד הביתה

הסעה לבית הספר. צילום הדמיה: ביגסטוק.

?????????

לירון מאזור השפלה שואלת

בני כפיר, בן 12, מאובחן עם חרדות ועל הרצף האוטיסטי. בעקבות המלחמה הידרדר מצבו הנפשי. כפיר לומד בכיתת תקשורת. יום הלימודים מסתיים ב-16:30. מאז ההידרדרות במצב הוא מתקשה בשעות האחרונות של הלימודים וחווה התפרצויות קשות. לאור הנסיבות, ועל מנת להקל על כפיר ועל צוות בית הספר, לפני כחודש אישרה המפקחת קיצור זמני של יום הלימודים ל-13:30. הבנו שהדבר נכון עבורו, אך נותרנו ללא כל מענה של הסעה חזור. נשמח להבין האם הוא זכאי להסעה בחזרה הביתה.

 !!!!!!!!!!!!

אנחנו עונים

שלום לירון,

שאלתך במקום. לאחרונה חלה עלייה בפניות המגיעות אלינו בנושא.

הסעת התלמידים במערכת החינוך מטרתה להבטיח הגעה והחזרה סדירה של התלמידים למוסדות החינוך לטובת יישום חוק חינוך חובה. הסעה מסודרת מעניקה לילד את האפשרות לשמור על שגרת לימודים במסגרת. הזכאות להסעה הינה מבית הילד למסגרת ובחזרה, לפי צורכי הילד ובהתחשב בסוג המוגבלות. ילד המאובחן עם חרדות ועל הרצף האוטיסטי זכאי להסעה.

עצם קיצור יום הלימודים אינו מוריד אחריות מהרשות המקומית וממשרד החינוך להסדרת הסעה. ההורים מסכימים לקיצור יום הלימודים כדי להקל על צוות המסגרת החינוכית ועל בנם. הם עדיין זקוקים להסעה. בהתאם להנחיות חוזר מנכ”ל, הסעה מוקדמת מותנית באישור ועדת הסעות מרכזית. באחריות הרשות להגיש בקשה לוועדת ההסעות המרכזית.

חשוב להבין – סעיף 2.8.2 לחוזר מנכ”ל משרד החינוך מתייחס לשני מקרים שונים של “קיצור יום לימודים”:

בחלקו הראשון הוא מתייחס לקיצור יום לימודים ביוזמת הורה/הורי כיתה שלמה (למשל, מסיבות כמו רצון של ההורה שכל ילדיו יסיימו באותה השעה). במקרה האמור מתבקש ההורה לחתום כי ידוע לו שהאישור לא יחייב את משרד החינוך ו/או הרשות המקומית בהסעה נוספת, וההורה ייקח על עצמו ועל אחריותו את ההסעה בשעה המבוקשת. יובהר – המקרה האמור איננו רלוונטי לענייננו.

בחלקו השני מתייחס חוזר המנכ”ל לנושא שלנו – בקשות לקיצור יום לימודים (שמסתיים לאחר השעה 15:30), הנובעות מאי יכולת של התלמיד לשהות במוסד החינוך יום שלם מטעמים התנהגותיים, רגשים או בריאותיים. מקרה כזה, כאמור, יידון בוועדת הסעות מרכזית.

המסמכים שיש לצרפם לבקשה לוועדה: מסמך רופא מומחה המאשר את האבחון ואישור והמלצת המפקחת על קיצור יום הלימודים, תוך הדגשה שמדובר באירועים חריגים ביותר, התייחסות לניסיונות מוקדמים שנעשו ולכך שזה לא הפתרון המיידי, וכן לפרק הזמן שהתלמיד זקוק לו כדי לחזור לשגרת הלימודים והמלצה על הקדמת הסעה. הפנייה לוועדת ההסעות המרכזית תבוצע על ידי הרשות, לאחר קבלת המסמכים האמורים. גם ערעור על החלטת הוועדה מוגש דרך הרשות.

למרבה הצער, קורה שהרשות והמסגרת החינוכית מבלבלות בין המקרים האמורים ומטעות את ההורה להבין כי אין זכאות לפנות בבקשה לאישור הסעה מוקדמת, תוך הסרת אחריות מהרשות וממשרד החינוך. חשוב שההורה יעמוד על הזכות בעניין, ובמידת הצורך יעמיד אותם על טעותם.

******************
משיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

******************

המלחמה העמידה את כל ילדי המדינה בפני התמודדות שאינה מותאמת לגיל וליכולת ההכלה. הדבר מתעצם אצל ילדים עם צרכים מיוחדים ועולה לעתים לכדי חרדה קשה. בשעת חירום נדרשות הרשויות ליתר גמישות ותמיכה, וזה אומר מתן מענה הולם לנוכח מצוקה שהמשפחה חווה בנסיבות שאינן בשליטתה ושלא בחרה בהן, ובזמן שהיא כה זקוקה לעזרה.

בכל שאלה, אתם מוזמנים לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע. ניתן לפנות במייל  [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הזה.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

לטורים קודמים של מדור “טוב ששאלתם”  הקליקו כאן

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות