נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותסימפוניית השילוב: תכירו את התזמורת המרגשת מכולן

סימפוניית השילוב: תכירו את התזמורת המרגשת מכולן

ביום שני תקיים התזמורת האינטגרטיבית, שחציה מוזיקאים עם מוגבלות וחציה לא, קונצרט ראשון מאז הקורונה

“התזמורת האינטגרטיבית” בפעולה

אירוע מרגש במיוחד יתקיים מחר (שני) באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים בקמפוס גבעת רם, כאשר ”התזמורת האינטגרטיבית”, המורכבת מחברים שחציים מוזיקאים עם מוגבלות וחציים ללא מוגבלות, תעלה על הבמה לקונצרט חגיגי, לראשונה מאז משבר הקורונה.

“במשך שנה שלמה עבדנו על הקונצרט הזה”, מספרת לאתר “שווים” מנכ”לית עמותת “שק”ל – שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלות”, קלרה פלדמן. “כולם מחכים כבר לרגע שהמוזיקה תתחיל להתנגן”.

”התזמורת האינטגרטיבית”, שהוקמה בסוף שנת 2019, הינה פרי שיתוף פעולה בין שק”ל, היחידה לקהילה ע”ש יצחק נבון באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים, פר”ח – תוכנית לאומית להשפעה חברתית, והמרכז האמריקאי בירושלים. בתזמורת כ-35 מוזיקאים: נגני כינור, גיטרה, כלי הקשה, פסנתר וגם זמרים, אשר כמחציתם, כאמור, אנשים עם מוגבלויות שונות.

כחודש לפני התפרצות הקורונה בישראל, הם עוד הספיקו לערוך קונצרט אחרון, אך מאז, כמו כל עולם התרבות, הכל נדם. “חברי התזמורת לא יכולים היו להיפגש ולערוך חזרות, אך הפעילות נמשכה כל הזמן הזה דרך הזום”, אומרת פלדמן. “היה לנו חשוב להמשיך בעבודה החשובה של התזמורת בזמן הקורונה. כאשר אנשים עם מוגבלויות מצאו את עצמם מנותקים מהמשפחה, מהעבודה ומהחיים החברתיים, התזמורת החליטה להמשיך למרות הקשיים הכרוכים בחזרות בזום”.

35 מוזיקאים, מחציתם עם מוגבלות ומחציתם לא. “התזמורת האינטגרטיבית”

“לכן, התזמורת גם הפיקה בזמן הקורונה קליפ עם כל המשתתפים בפרויקט”, היא ממשיכה, “למרות המורכבות, לא רצינו לוותר על הפרויקט המדהים הזה. יש אנשים שחושבים שאוכלוסיות עם מוגבלויות הן אוכלוסיות חלשות, וזה לא נכון. הם אנשים חזקים, ורק צריך לתת להם הזדמנות”.

רכז המוזיקה של שק”ל, יונתן פנירי, מספר קצת על מה שצפוי לקרות מחר בערב. “כל מי שיעלה על הבמה מחכה כבר לרגע שבו יתחיל לנגן”, הוא אומר. “הם התאמנו במשך שנה שלמה, כולל בשלהי הקורונה, וינגנו שירים מקוריים של אנשי שק”ל והסטודנטים. העיבודים נכתבו בשיתוף פעולה של כולם”.  

עמוס ספז, בן 27 מירושלים, מתקשה מאוד להזיז את ידו השמאלית החצי משותקת. למרות זאת, הוא מנגן על תופים וגם שר. החלום שלו הוא להיות מתופף מקצועי, והמודל שלו לחיקוי הוא המוזיקאי מתי כספי. “מגיל קטן למדתי לקרוא תווים יחד עם המורה שלי, שהיום הוא המנהל המוזיקלי של להקת ‘שלווה’, שי בן שושן”, הוא מספר בגאווה. “תמיד אהבתי תיפוף, למרות שיש דברים שאני לא יכול לעשות, כמו למשל לבצע מעברים מהירים. אני עושה את זה כבר 12 שנים”.

הקליפ שהופק במהלך הקורונה

כיום, ספז עובד ברשת פארם גדולה וגר בדיור בקהילה של עמותת שק”ל יחד עם שותפים. עכשיו הוא רק חולם על רגע העלייה לבמה. “חבל שאחרי ההופעה כולנו נצטרך לחזור לבתים שלנו”, הוא אומר, “הלוואי שההופעה הזאת הייתה נמשכת לנצח. אנחנו מחכים לזה כבר הרבה זמן, ואני לא רוצה שזה יעבור כל כך מהר. מבחינתי, איך שיסתיים המופע אני מוכן כבר לעבוד על המופע הבא”.

שק”ל היא אחת העמותות הגדולות בישראל לשילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה. בשק”ל מאמינים ששילוב קהילתי של אנשים עם מוגבלויות הוא משימה לאומית, המשפרת את החברה כולה. במשך קרוב ל-40 שנות קיומה, שק”ל העניקה פתרונות לעשרות אלפי אנשים בתחומי דיור בקהילה, תעסוקה שיקומית, תרבות ופנאי, טיפול, ייעוץ והנגשה. בעמותה מועסקים 550 עובדים הנעזרים ב-700 מתנדבים, והם מסייעים יחד לכ-8,000 אנשים מכל מגזרי החברה הישראלית ומכל סוגי המוגבלויות.

ותמונה אחרונה: נותנים בראש עם הגיטרות
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות