נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותאיזה ליקויים מצא מבקר המדינה במערך ההסעות של החינוך המיוחד

איזה ליקויים מצא מבקר המדינה במערך ההסעות של החינוך המיוחד

אין די פיקוח על חברות ההסעות, אין מספיק תחנות הורדה מונגשות, ויש יותר מדי ליקויים בבחירת המלווים בהסעות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פירסם אתמול (רביעי) דוח ביקורת על התנהלות הרשויות המקומיות בנושאים רבים ושונים, ובהם נושא הסעות תלמידים למוסדות החינוך בכלל והחינוך המיוחד בפרט. המבקר מצא כשלים משמעותיים בתחום זה, ובהתאם מתח ביקורת חריפה על משרד החינוך, הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה.

הדוח מתייחס למחצית השנייה של שנת 2020, במהלכה בדק משרד המבקר את נושא הסעות התלמידים ברשויות הבאות: כרמיאל, מודיעין מכבים-רעות, נצרת, רמלה, רמת גן, פרדס חנה-כרכור, המועצות האזוריות מבואות החרמון ועמק יזרעאל, מודיעין עילית, עראבה, אבן יהודה, והמועצות האזוריות גולן, לכיש ושדות נגב. הבדיקה כללה כמובן את משרד החינוך, ובדיקות השלמה נעשו במשרד התחבורה, במשרד הפנים, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, ובעוד שמונה רשויות נוספות.

מתוך הדוח עלה כי חמש מהרשויות שנבדקו כלל לא ביצעו ביקורות מטעמן בחברות ההסעות בחינוך המיוחד שפעלו בתחומן, ואילו השישית – המועצה האזורית שדות נגב – ביצעה ביקורות בודדות. אף שהתחייבו לכך, מיעטו הרשויות בנקיטת הרתעה כלפי חברות ההסעות שהפרו הסכמים והסיעו תלמידים בצורה לא בטיחותית.

המבקר מצא כי משרד החינוך לא השלים התקנת תקנות להסעה בטיחותית של ילדים עם מוגבלות מגיל שלוש ומעלה, והצביע על שורת ליקויים באופן בחירת מלווי הסעות תלמידי החינוך המיוחד על ידי הרשויות המקומיות שנבדקו.  בין השאר נמצאו ליקויים במסמכים שהמציאו על מידת כישוריהם וההכשרות שבהן השתתפו לקביעת מידת התאמתם לתפקיד, לקראת עבודתם עם ילדים עם מוגבלויות.

בנוסף, מצביע הדוח על כך שסקרי בטיחות שביצעה הרלב”ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) בסביבות מוסדות החינוך מצאו כי 30% מתחנות ההורדה במגזר הכללי לא נגישות לתלמידים עם מוגבלות. במגזר החרדי המצב אף קשה יותר, כאשר 43% מתחנות ההורדה אינן מונגשות.

המבקר ממליץ לרשויות המקומיות לגבש תוכניות לקידום הבטיחות והביטחון בהסעות התלמידים, ולהקפיד שחברות ההסעות ידווחו במפורט בחשבוניות שיגישו לתשלום את כל שירותי ההסעה שנתנו בתקופה המדווחת. עוד ממליץ הדוח שהרשויות המקומיות יבחנו את האפשרות לדרוש שנציגי מוסדות החינוך שאליהם ומהם מוסעים התלמידים יאשרו בחתימתם את פרטי הסעת התלמידים אל מוסד החינוך וממנו, בהתאם לזכאותן בהסכם. כמו כן, הורה מבקר המינה לשרת החינוך להשלים התקנת תקנות הסעה בטיחותית לפעוטות ולילדים עם מוגבלות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בתגובה לדוח נמסר מאלו”ט – אגודה לילדים ובוגרים עם אוטיזם: “אנו מברכים את מבקר המדינה על הבדיקה שערך במערך ההסעות ברשויות המקומיות לתלמידי החינוך המיוחד, ועל המסקנה בדבר הצורך להשלים את התקנת תקנות הסעה בטיחותית שיסדירו את האופן בו מוסעים ילדינו לבתי הספר ולגנים. כפי שעולה מדוח מבקר המדינה, אי הסדרת הנושא כראוי מובילה לקשיים רבים וחוסר אחידות באופן ניהול מערך ההסעות על ידי הרשויות המקומיות, גם עבור תלמידי החינוך המיוחד והתלמידים המשולבים. מזה שנים שאלו”ט מתריעה, יחד עם ארגונים אחרים, על הצורך בקיצור משך ההסעות, ביצירת סטנדרטים ראויים לבטיחות ההסעות, והתאמת דרישות הסף למלווים ולנהגים לעבודה עם ילדים עם מוגבלויות. אנו מקווים כי כעת, עם פרסום דוח המבקר בנושא, כמו גם מינויה של ד”ר יפעת שאשא ביטון לשרת החינוך, יותקנו תקנות הסעה בטיחותית חדשות, למען יצירת סטנדרט ברור להסעת ילדינו, וביניהם – תלמידי החינוך המיוחד והתלמידים המשולבים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות