נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר



שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאוטיזםכאן מוקד משטרה, שולח לך מיד ניידת בריאות נפש

כאן מוקד משטרה, שולח לך מיד ניידת בריאות נפש

דנבר, ארה"ב: קריאות למוקד 911 בנוגע למתמודדי נפש או מכורים לסמים נענות בשליחת ניידת בריאות נפש במקום משטרה

ניידת של משטרת דנבר. צילום: משטרת דנבר

בעיר דנבר, בירת מדינת קולורדו שארה”ב, הפסיקו לשלוח שוטרים לחלק מהמקרים שמוקד 911 מקבל (המקבילה של מוקד 100 אצלנו). ולא, זה לא אומר שאנשים נשארים בלי מענה. באותם מקרים נשלחת ניידת בריאות נפש ורווחה במקום משטרה! כן כן, אם מתקבלת קריאה בנוגע לאנשים חסרי בית, בעיות בתחום בריאות הנפש, עוני או שימוש בסמים – במקום ניידת משטרה נשלחת ניידת STAR המספקת מענה למשברי בריאות הנפש ורווחה.

פרויקט “סטאר” קיים בעיר מאז יוני 2020, והניידות שלהם פועלות מתוך גישה של הפחתת נזקים. בכל ניידת יש איש מקצוע בתחום ההתנהגותי-נפשי ופראמדיק. הם לבושים בבגדים אזרחיים, ולא במדי משטרה. הם יכולים לתת מענה מיידי למצוקה, אבל גם הפניה לטיפול ארוך טווח בקהילה. הם גם מספקים מענים חומריים מיידיים כמו מזון, מים, ביגוד ושאר צרכים. נשמע כמו חלום.

מטרת התוכנית היא לחבר אנשים אל שירותים בקהילה, כמו למשל טיפול ארוך טווח או מעני רווחה. הגישה של התוכנית היא למנוע תיוג פלילי וגישה פלילית למקרים של מצוקה נפשית וחומרית. למשל, בעיות כמו תחלואה כפולה בדרך כלל מטופלות בצורה חוקית ומשפטית ומתויגות כפעולה לא מוסרית של אדם. גישה זו נובעת בעיקר מתפישות דתיות או מחוסר ידע. שימוש בסמים הוא בדרך כלל תסמין לבעיה נפשית שמודחקת בעזרת השימוש בסם. המענה הנכון והאפקטיבי יותר הוא מענה נפשי.

נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי? האם התוכנית באמת מספקת תוצאות? לפי הנתונים הרשמיים של “המרכז לבריאות הנפש דנבר”, רק בשנת הפתיחה של תוכנית “סטאר” היא נתנה מענה ל-1,396 קריאות, כאשר באף אחת מהקריאות הנ”ל לא התבצעו מעצרים, לא היו נפגעים ולא נדרשה התערבות משטרתית. המשמעות היא: פחות אנשים בכלא (חיסכון אדיר למשלמי המיסים) ויותר מקרים המקבלים מענה ראוי.

אז מתי אצלנו בישראל? על רקע המקרים הקשים שאירעו בשנים האחרונות במהלך מפגשים בשטח בין שוטרים לבין אנשים עם מוגבלות שקופה, ובהם אוטיסטים ומתמודדי נפש, ייתכן שכדאי מאוד לשקול את הצעד הזה גם כאן.

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות