נושאים קשורים

כמה שילם הביטוח הלאומי לנפגעי הטבח ב-7.10

על פי נתוני הביטוח הלאומי, 4,070 אזרחים נרצחו בפעולות טרור מקום המדינה, 834 מתוכם השנה. יותר מ-10% מהחללים הם ילדים ונוער עד גיל 18

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות
הסתדרות 480-100

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
ראשיחדשותאין מענה לאביגיל: מוקד משרד החינוך לא נגיש לתלמידים חירשים

אין מענה לאביגיל: מוקד משרד החינוך לא נגיש לתלמידים חירשים

בהיעדר אפשרות לשלוח ווטסאפ, אביגיל, תלמידה חירשת בכיתה ג', פנתה למוקד התמיכה במייל – אבל תשובה לא הגיעה. משרד החינוך: "נכניס בקרוב צ'אט"

אחיות וחירשות: אביגיל (משמאל) ונעמה גרומן. צילום באדיבות המשפחה

במוקד התמיכה של משרד החינוך עומד זמן ההמתנה הממוצע בטלפון לאדם שומע על רבע שעה. לאדם חירש, כך מתברר, זה יכול להגיע לפעמים לשבועות.

לפני חודשיים, מירב גרומן, אמא של אביגיל, תלמידה חירשת בכיתה ג’, מצאה אותה בוכה. כששאלה מה קרה, ענתה לה הבת כי נתקלה בבעיית כניסה לאתר של משרד החינוך והיא לא מצליחה לקבל מענה. “בעלי גם חירש, אז הוא עזר לה לפנות במייל”, משחזרת גרומן, “אבל גם שם הם לא קיבלו תשובה. אביגיל לקחה את זה ללב. אם היא לא הייתה חירשת, זה לא היה קורה”.

לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, אוכלוסייה זו זכאית לקבל שירות מותאם ללא המתנה עודפת, אך בפועל מה שקורה במוקד התמיכה של משרד החינוך שונה לגמרי. אדם חירש, שלא יכול לפנות בשיחת טלפון בשל מוגבלותו, נאלץ לפנות במייל – ושם זמן ההמתנה ארוך בהרבה.

גרומן, שעד לאותו מקרה נהגה לפתור בעצמה בטלפון את הבעיות של בנותיה (שתיהן חירשות) עם אתר משרד החינוך, נדהמה לגלות שזמן ההמתנה למענה במייל ארוך באלפי אחוזים מזמן ההמתנה בטלפון. “לרוב המיילים ששלחתי ענו לי אחרי שבועות ארוכים”, היא מספרת, “רק במקרה אחד ענו לי אחרי חמישה ימים”.

גם אבא של אביגיל לקח קשה את העובדה שלא הצליח לעזור לבתו. “עשינו יחד עבודה במשך שנים לשקם לילדה את הביטחון בגלל שהיא חירשת”, אומרת האם, “ואז מגיע מקרה כזה כמו עם המוקד ומוריד מאוד את הביטחון שלה ביכולתה להיות עצמאית”.

“כתבתי עשרות פעמים ולא קיבלתי התייחסות”

נעמה, הבת הבכורה, גם היא כאמור חירשת, נתקלה בבעיות דומות עם מוקד משרד החינוך. “היא הייתה כבר בכיתה ה’ כשזה קרה, יותר גדולה מאביגיל, אז ההשפעה עליה הייתה פחות גדולה”, מסבירה גרומן.

כאשר תשובת המוקד במייל בוששה להגיע, פנתה האם לנציגה במוקד הטלפוני, ולדבריה היא טענה שאלה זמני ההמתנה ושהמענה לחירשים קיים רק במייל. “לתפיסת עולמה של הנציגה, זה בסדר שאדם חירש צריך לחכות חמישה ימים לפחות לתשובה, בעוד שאדם שומע יקבל מענה תוך 15 דקות”.

לאחר תשובת הנציגה פנתה גרומן לאגף לפניות הציבור של משרד החינוך כדי ליידע אותם באפליה שנאלץ לחוות אדם חירש שזקוק לעזרה, אך לטענתה גם שם לא קיבלה מענה ראוי. “הנציגה אמרה שטווח ההמתנה לפנייה בכתב הוא מספר שעות, אבל לי עצמי לא ענו אלא אחרי מספר ימים”. במהלך החודש האחרון ניסתה לנסות ולעורר מודעות לסיפורה, אך ללא הצלחה. “כתבתי עשרות פעמים בפורטלים של הורים, אך לא קיבלתי התייחסות”, היא מציינת.

אביגיל גרומן. צילום באדיבות המשפחה

היום, מוקדי תמיכה רבים של ארגונים וחברות יודעים לתת מענה ללקוחות חירשים דרך הווטסאפ. במשרד החינוך המענה הזה עוד לא קיים. “אמרו לי שהם עובדים על הכנסה של ווטסאפ למערכת”, גרומן מספרת, “אבל אני כבר מעל חודש בשיחות איתם ואני לא רואה שזה קורה. חבל שזה מה שהבת שלי הייתה צריכה לעבור”.

משרד החינוך: “אנו בשלבים אחרונים של הכנסת צ’אט”

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “משרד החינוך רואה חשיבות רבה בהנגשת השירות ומתן מענה לכל תלמיד ולכל הורה, ומאפשר פנייה הן בשיחת טלפון והן בתקשורת כתובה בכל הפורטלים, גם בנושא סיסמאות. המשרד נמצא בשלבים אחרונים של הכנסת צ’אט למתן שירות שיסייע לציבור כבדי השמיעה ויאפשר מתן מענה מהיר על ידי נציג שירות. האם פנתה לאגף לפניות הציבור מספר פעמים וקיבלה מענה מפורט בעניין. אנו עומדים לרשותה בכל נושא נוסף ונשמח לסייע”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות