נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיבריאותמדהים: חולת ALS מקלידה רק בכוח המוח

מדהים: חולת ALS מקלידה רק בכוח המוח

חוקרים בסטנפורד פיתחו מערכת מהפכנית שיודעת לפענח מחשבות ולתרגם אותן לפעולה

אישה הסובלת ממחלת ה-A.L.S הצליחה להביע את מחשבותיה באמצעות הקלדה על מסך מחשב, אלא שהיא עשתה זאת תוך שימוש בגלי המוח בלבד, וללא כל שימוש באצבעותיה – כך דיווחה לאחרונה הכתבת שריל ג’נינגס מרשת abc ניוז.

הדבר המדהים הזה קרה בארה”ב בזכות טכנולוגיה בשם BrainGate, שפותחה באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, בשיתוף עם מספר מכוני מחקר נוספים.

פרופ’ ג’ימי הנדרסון, נוירוכירורג מסטנפורד, הסביר כיצד עובד התהליך. לדבריו, במסגרת ניתוח משתילים סנסור שלוכד אותות המגיעים מהמוח. האותות מועברים באמצעות כבל למערכת פיענוח מתוחכמת שפותחה במשך עשורים.

איי.אל.אס. צילום ביגסטוק

“אנחנו מתחילים להבין את השפה של המוח”, אמר פרופ’ הנדרסון בהתרגשות והוסיף: “אנחנו מתחילים להבין איך נראות התבניות הנוירואקטיביות וכיצד הן מיתרגמות לכדי תנועה”.

איך זה עובד? החולים מתרכזים בהזזת סמן על המחשב תוך שהם מדמיינים שהם משתמשים בעכבר המחשב. הסנסור ממוקם בחלק של המוח שבאופן נורמלי שולט על תנועות הידיים שלהם. “זה מרתק להביט באנשים משיגים שליטה על זה”, סיפר פרופ’ הנדרסון. “הם למעשה יכולים לעשות את זה די מהר אחרי כמה תרגולות של הזזת הסמן. כמות האימונים הנדרשת מצומצמת ביותר”.

רוצים לראות בווידיאו איך זה עובד? כנסו ל-abc ניוז

רבים ודאי מכירים את התקני התקשורת כגון זה שמשמש את המדען המפורסם סטיבן הוקינג, הסובל גם הוא מ-A.L.S. אלא בעוד שהתקנים אלה מאפשרים לחולה להביע את עצמו, הם לא יכולים לשדר פקודות ישירות מהמוח.

ישנן כמה טכנולוגיות פעילות שעושות שימוש במצלמות העוקבות אחרי תנועת העין של החולה. אלה מאפשרות לו להקליד עם העיניים באמצעות מצמוץ ברגע שהוא מגיע לאות שהוא רוצה. אולם החוקרים בסטנפורד אומרים כי ניתן להעביר בדיוק את אותן פקודות ישירות מהמוח בצורה הרבה יותר מהירה, ובסופו של דבר גם יותר פרקטית.

“החוקרים שלנו עובדים כדי שניתן יהיה להשתיל את המערכות האלה, להפעיל אותן בצורה אלחוטית ולאפשר שימוש בהן 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, ללא התערבות של טכנאי”, אמר פרופ’ הנדרסון ל- ABC7ניוז.

מתי המערכת המהפכנית תהיה שמישה ותוכל לסייע לחולים? פרופ’ הנדרסון מדגיש שזה ייקח עוד כמה שנים של עבודה. מצד שני, הוא כבר רואה לנגד עיניו את היום שבו חולים יוכלו לשלוט בהקלדה, באיברים רובוטיים ובהתקני דיבור בכוח גלי המוח שלהם בלבד.

פרויקט BrainGate הוא פרי שיתוף פעולה בין מרכזי מחקר, בהם האוניברסיטאות סטנפורד, בראון וקייס ווסטרן ריזרב. יש לציין כי לאחרונה חוקרים באוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב השתמשו במערכת החדשה כדי לסייע לאדם עם מוגבלות להזיז את ידו המשותקת.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות