נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשילייפסטיילזכייה יוקרתית לקומדיה רומנטית על אוטיסטים

זכייה יוקרתית לקומדיה רומנטית על אוטיסטים

הסרט Keep the Change קטף את הפרס הראשון בפסטיבל טרייבקה. גם השחקנים הראשיים על הספקטרום

מערכת שווים

פסטיבל הסרטים טרייבקה בניו יורק העניק לאחרונה את פרס הסרט הטוב ביותר לסרט “Keep the Change” (שמור את העודף) – סיפור אהבה בין צעיר וצעירה על הספקטרום האוטיסטי. באורח יוצא דופן, את התפקידים הראשיים מגלמים שני שחקנים שהם אוטיסטים בעצמם.

מבוסס על רומן אמיתי. דיויד ושרה ב-Keep the Change

הקומדיה הרומנטית הבלתי רגילה מספרת את סיפורם של דיויד ושרה, שנפגשים ומתאהבים במפגשי קהילת מבוגרים על הספקטרום. בסרט, המבוסס על חוויותיו של השחקן הראשי עם בת זוגו הראשונה, מככב ברנדון פולנסקי, בן 39, ולצדו סמנת’ה אליסופון, שחקנית בת 26.

במאית הסרט, רייצ’ל ישראל, בחנה יותר ממאה נשים לתפקיד הראשי של שרה, בחורה שונה, בטוחה בעצמה, שאינה נותנת למוגבלות להפריע לה. אבל אף אחת מהשחקניות המועמדות לא התאימה בדיוק, עד שהגיעה אליסופון, שהחליקה לתפקיד בקלילות.

הסרט מבוסס על סרט קצר של אותה במאית משנת 2013, שצולם בזמן לימודיה לתואר שני באוניברסיטת קולומביה. “הרעיון לסרט עלה כשפגשתי את ברנדון, השחקן הראשי, במרכז הקהילתי היהודי במנהטן, שבו העברתי קורס בקולנוע לאנשים עם מוגבלות. צפיתי ברומן שלו מלבלב ופורח וראיתי איך הוא שינה את חייו לטובה”, מספרת ישראל. “ואז התחלתי לחשוב, וגיליתי שלא ראיתי הרבה סרטים, אם בכלל, שכיכבו בהם אנשים על הספקטרום, או אפילו השתתפו כשחקני משנה”.

ישראל החליטה למקד את הסיפור כולו בקהילת האנשים על הספקטרום. “בזמן צילומי הסרט הקצר הכרתי המון אנשים נפלאים, וממש התאהבתי בהם ובשמחת החיים שלהם. זה הפך את הסיפור כולו לאוניברסלי יותר”.

ההימור שלה כנראה השתלם. זהו אחד הסרטים העלילתיים הבודדים שאינם דוקומנטריים ושבמרכזם אנשים על הספקטרום. התוצאה, לפחות לפי הביקורות: דמויות אמינות יותר, שמצליחות להעביר לצופים בצורה טובה את מציאות החיים של אנשים עם אוטיזם. אף שבסרט מוצגים אנשים בתפקוד גבוה, התסמינים שלהם כוללים תפקוד חברתי לקוי, בעיות שפתיות והתנהגות חזרתית.

ישראל מספרת שכדי לעבוד עם חברי הצוות הלא מקצועיים, היה עליה להתאים את גישת הבימוי לכל שחקן ושחקן באופן אינדיבידואלי. “התמודדנו עם אתגרים רבים, אבל התגמול היה עצום”, אומרת ישראל. “לסרט לקח שש שנים להבשיל, וחברי הצוות היו שם מההתחלה. המעורבות הרגשית שלהם בסרט ממש עזרה לי להמשיך”.

סמנת’ה אליסופון, השחקנית הראשית, מקווה שתצליח לייצג את קהילת האנשים האוטיסטים היטב, באותו אופן שהשחקנית מרלי מטלין עשתה לקהילת החירשים. “שרה גורמת לדיויד לקבל את הייחודיות שלו”, היא אומרת. “לפני שהכיר אותה, הוא שנא שמפלים אותו כי הוא ‘שונה'”.

השופטים בפסטיבל שיבחו את הסרט, וכתבו כי זהו “עולם מלא בדמויות תוססות שלא מיוצגות מספיק בקולנוע”, ו”סיפור אהבה ייחודי אך אוניברסלי, שמסופר בדרך שמעולם לא ראינו”. בחירתו של הסרט לפסטיבל טרייבקה וזכייתו בפרס הסרט הטוב ביותר היה חלום שהתגשם לכל חברי הצוות. גיוון הוא אחד הנושאים החמים ביותר בהוליווד היום, אבל עדיין נשארות קהילות רבות שאינן זוכות לייצוג הולם. נקווה שהסרט הזה הוא הסנונית שמבשרת טרנד חדש.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות