נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותקשר בין סבתות שעישנו בהריון לאוטיזם בנכדות

קשר בין סבתות שעישנו בהריון לאוטיזם בנכדות

לפי מחקר בריטי, לנכדה שסבתה מצד אמה עישנה בהיריון סיכוי גבוה ב-67% להציג מאפיינים הקשורים לאוטיזם

מערכת שווים


מחקר חדש שפורסם באנגליה מצא קשר בין נכדות שהסבתות שלהן מצד האם עישנו במהלך ההיריון, לבין התפתחות מאפיינים התנהגותיים הקשורים לאוטיזם.

המחקר, שנערך באוניברסיטת בריסטול, בדק את ההשערה שהכימיקלים בסיגריה עלולים להוביל לשינויים מולקולריים בתאי הביציות שמתפתחים ברחמה של התינוקת – מה שעלול להשפיע על התפתחותם של ילדיה שלה. זהו המחקר הראשון שמראה קשר בין עישון אצל הסבתא לבין בריאות הנכדים.

הניקוטין והפחמן החד-חמצני אחראים לרוב הסיבוכים. צילום: דיפוזיטפוטוס

“השאלה מדוע אוטיזם נהיה נפוץ יותר בשנים האחרונות סיקרנה אותנו”, אמרה פרופ’ ג’ין גולדינג, אחת ממחברי המאמר. מחקרים קודמים שנערכו על בעלי חיים הראו כי גורמים סביבתיים, כגון חשיפה לעשן סיגריות, משפיעים על כמה דורות עוקבים ויכולים לעבור בתורשה, והמדענים החליטו לבחון גם את הדור שלפני האם והאב.

המדענים ניתחו מידע שנאסף בפרויקט בשם “ילדי שנות התשעים”, שבחן אלפי נשים הרות בשנת 1991 וכלל נתונים מפורטים על בריאותם והתפתחותם של 14,500 ילדים. מהם, 7,000 הפגינו מאפיינים של אוטיזם, ו-177 ילדים אובחנו על הספקטרום האוטיסטי. המחקר גילה כי לבנות שהסבתות שלהן מצד אמן עישנו במהלך ההיריון היה סיכוי גבוה ב-67% להצגת מאפיינים מסוימים שקשורים לאוטיזם, כמו מיומנויות תקשורת חברתית נמוכות והתנהגויות חזרתיות. עוד מצא המחקר כי לילדים משני המינים יש סיכוי גבוה ב-53% להיות מאובחנים באוטיזם כאשר הסבתות שלהם מצד האם עישנו במהלך ההיריון.

עשן סיגריות מכיל יותר מ-4,000 כימיקלים, ובהם ציאניד, עופרת ולפחות 60 מרכיבים שנמצאו כגורמים לסרטן. עם זאת, דווקא הניקוטין והפחמן החד-חמצני הם אלה שאחראים לרוב הסיבוכים הקשורים לעישון במהלך ההיריון. השפעת העישון במחקר זה ניכרה בעיקר אצל בנות, מה שהוביל את המדענים להאמין כי העישון פוגע בדנ”א של המיטוכונדריה – ספק החשמל של התא – שמועבר בתורשה רק דרך האם. לא נמצא קשר בין עישון של הסבתא מצד האב במהלך ההיריון לבין אבחון אוטיזם אצל הנכדים.

“אנחנו כבר יודעים שהדבר הטוב ביותר שאישה יכולה לעשות כדי לעזור לילדה להתחיל את החיים בצורה בריאה וטובה היא להגן עליו מפני עשן טבק”, אמרה פרופ’ גולדינג. “עכשיו גילינו שהימנעות מעישון במהלך ההיריון יכולה גם לתת עתיד טוב יותר לנכדים”.

עם זאת, ישנם מדענים שמתנגדים נמרצות לתוצאות המחקר: “כמה מחקרים גדולים בחנו קשרים אפשריים בין עישון במהלך ההיריון לבין אוטיזם, והמטא-אנליזה שלהם הראתה כי אין ביניהם קשר. לכן הממצא הזה, אם הוא אמיתי, מפתיע מאוד”, אמר פיטר הייג’ק, מנהל יחידת המחקר לנושאי טבק באוניברסיטת המלכה מרי בלונדון.

“עדיין איננו יודעים מדוע רבים מהילדים מפתחים אוטיזם והתנהגויות שקשורות אליו, אולם הקשרים שמצאנו מעלים כמה שאלות מעניינות בנוגע להשפעות הבין-דוריות האפשריות על אוטיזם”, אמר ד”ר דיראג’ ראי, מחבר נוסף של המאמר. פרופ’ גולדינג אמרה כי ממצאי המחקר שערכה היו “מובהקים סטטיסטית”, אך נדרש מחקר נוסף לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות שיצביעו על קשר סיבתי.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות