נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותהמנכ"לית שבזכותה תוקן החוק שפגע בנכים

המנכ”לית שבזכותה תוקן החוק שפגע בנכים

הודות לקלרה פלדמן וח"כ דודי אמסלם: עבר בקריאה ראשונה תיקון לחוק שיציל עמותות המספקות לנכים דיור בקהילה

שי טרייטל


תשמעו את האבסורד הבא: בוגרים עם מוגבלות זכאים לפטור מלא מארנונה כל עוד הם גרים בביתם. אבל כאשר אותם בוגרים עוברים לדירה שכורה עם שותפים במסגרת דיור בקהילה, העמותה המספקת להם את הדיור נדרשת לשלם ברוב המקרים ארנונה של 100%. למרבה השמחה, המצב הזה, שנמשך שנים ארוכות, עומד להסתיים בקרוב בזכות הצעת חוק חדשה של ח”כ דודי אמסלם, והודות לאישה מיוחדת אחת בשם קלרה פלדמן.

“היו כבר מקרים שמעקלים הגיעו לדירות”. קלרה פלדמן. צילום: חגי שמואלי

פלדמן היא מנכ”לית עמותת שק”ל, והיא חווה על בשרה מזה כעשור את חוסר ההיגיון שתואר קודם. העמותה בניהולה, ועוד עשרות עמותות דומות האחראיות לדיור בקהילה ברחבי הארץ, סובלות מדרישה של רשויות מקומיות לשלם ארנונה מלאה על הדירות שהן שוכרות עבור דיירים עם מוגבלות. “אנחנו שוכרים כ-110 דירות שבהן גרים יחד נכים, לעתים קשים מאוד, המקבלים שירותים מקצועיים של טיפול, השגחה והדרכה”, מספרת פלדמן. “המימון מגיע ממשרד הרווחה, ומתוכו רק סכום נמוך ביותר מיועד לכלל המסים השונים. זה לא מממן אפילו את ועד הבית”.

לדבריה, סעיף הארנונה למעשה מחסל את העמותות וגורם לחובות עצומים, לצמצום פעילות ולעתים אף לקריסה. רבות מן הרשויות המקומיות, היא אומרת, לא מתרשמות מהמצוקה וממשיכות לבוא בדרישת תשלום מלא. “המדהים הוא שדיור בקהילה הרי חוסך לעיריות. אם כל נכה היה גר בנפרד, היו צריכים לתת חמישה-שישה פטורים. כרגע העמותות, חלקן קטנות, פשוט נחנקות. אם המצב הזה יימשך, למאות אנשים לא יהיה דיור בקהילה”.

ח”כ דודי אמסלם

צבירת החובות גוררת בעקבותיה גם עיקולים, קנסות ומשפטים. לעמותת שק”ל, למשל, יש חוב הולך ותופח מול עיריית ירושלים. “באים אנשים מטעם ההוצאה לפועל ודורשים את הכסף”, מתארת פלדמן. “היה כבר מצב שמעקלים הגיעו לדירות, אבל לא פעלו מול הדיירים. הם מרגישים איום ונורא כי הם יודעים במה מדובר”.

מי שלקח ללב את העניין הוא ח”כ אמסלם, שלפני כמה ימים הצליח להעביר בקריאה ראשונה בכנסת הצעת חוק המתקנת את המצב. הקריאה השנייה והשלישית צפויות בעוד כשבועיים, ואז ייכנס החוק לתוקף. “זה התחיל כשסיירתי בדירה של שק”ל בשכונת גילה בירושלים”, מספר אמסלם. “היו שם חמישה נכים קשים ביותר. לכל אחד יש חדר מסודר ומצויד. ברור שהם מקבלים יחס מכובד, כולל המטפלים הנדרשים. אתה רואה מראות קשים ושואל: על הסיעודיים הכבדים האלה אתם דורשים ארנונה?”

אמסלם לא חוסך ביקורת מהמדינה בנושא הזה. “הרי המדינה מתנערת מאחריות, והעמותות מבצעות את החובה הבסיסית שלה עצמה”, הוא אומר. “אז במקום לעזור לעמותות הללו ולתת להן את כל ההוקרה וההערכה, עוד מערימים עליהן קשיים”.

לאחר שבדק את הנושא לעומק הבין אמסלם כי מדובר בפירצה בחוק קיים, וכך הרשויות יכולות לקחת את החוק לידיהן. הדבר צרם לו במיוחד לאחר שגילה כי עמותות המעניקות דיור בקהילה בחסות משרד הבריאות, מקבלות, ללא קושי, פטור מארנונה. “הגשנו הצעה לתיקון החוק הקיים שתסדיר את הנושא, ולשמחתנו היא כבר עברה בקריאה ראשונה”, מספר אמסלם. “התיקון יבהיר כי כל העמותות המספקות דיור בקהילה, ולא משנה בתמיכה של איזה משרד ממשלתי, יוכלו לקבל פטורים או לפחות הנחות גבוהות בארנונה. אנחנו לא באים לשנות את כל נושא החקיקה לגבי ארנונה לנכים, אבל סוף-סוף מסדירים את ההיבט הבעייתי הזה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות