נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיחדשותתשכחו מהגדלת קצבאות לכל הנכים

תשכחו מהגדלת קצבאות לכל הנכים

פרופ' שמחון ממליץ לוועדה: להגדיל שירותים לנכים במקום לתת תוספת לקצבאות. הנכים יפגינו ב-17:00 בת"א

עידן מוטולה

אכזבה גדולה לנכים בישראל: יו”ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ’ אבי שמחון, ממליץ להעלות את קצבת הנכות לנכים עניים בלבד. לגבי שאר הנכים, סבור שמחון שאין מקום להעלות להם את הקצבה, ותחת זאת ממליץ להעניק תקציב נדיב במטרה לשפר דרמטית את השירותים להם הם זכאים מהמדינה. כך חשף הבוקר עיתונאי תאגיד השידור הציבורי, שאול אמסטרדמסקי, בתוכנית הרדיו של קרן נויבך ברשת כאן ב’.

הנכים מתכננים להפגין הערב ב-17:00 בתל אביב. הפגנת עיוורים מוקדם יותר השנה

בשעות אלה מקיימים חברי הוועדה בראשות שמחון דיון במודל המדובר. הוועדה מונתה לפני כחודש על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון כדי לגבש דרכי טיפול בציבור הנכים, וזאת מיד לאחר שוועדה בראשות פרופ’ ירון זליכה הגישה המלצות משלה בנושא.

מסקנות זליכה היו שונות בתכלית מהמודל של שמחון. ההמלצה המרכזית של הוועדה בראשותו הייתה להגדיל לכל הנכים את קצבת הנכות המירבית, העומדת נכון להיום (כולל קצבת חיים נוספת) על כ-2,793 שקל, ל-4,000 שקל במספר פעימות. לשם כך הקציב זליכה תקציב של כ-4-4.5 מיליארד שקל.

לדעתו של שמחון, כך פירסם הבוקר אמסטרדמסקי, המודל שלו נכון ויעיל יותר. תוספת השירותים שאותה הוא מציע כוללת בין היתר סל סיוע אישי לאדם, הכולל מלווה אישי, סל סיוע והגדלת שירותי תמיכה בתקשורת; שיפור איכות חייהם של דיירים במעונות, הכולל הקטנת מספר דיירים בקבוצה, תזונה, בריאות, אביזרי עזר שיקומיים לדיירי פנימיות וכדומה; הרחבת אפשרויות דיור בקהילה, הכוללת בניית מודלים ייחודיים לגילאים שונים (קשישים, ילדים וכו’).

לנכים העניים ביותר מציע שמחון תוספת חודשית לקצבה של כ-15%-20% ובמספרים מוחלטים כ-500 שקל – מה שצפוי להעמיד את קצבתם (הכוללת) על למעלה מ-3,000 שקל.

למעשה, שמחון רוצה להעתיק את המודל הקיים היום של השלמת הכנסה לקשישים לציבור הנכים. בכוונתו לבצע מיפוי של הנכים העניים ביותר, וזאת בהתבסס על כל מקורות ההכנסה. כלומר, לא רק הכנסה מעבודה, אלא גם דירות, פנסיה, הכנסת בני משפחה ועוד.

יש לציין כי יש הבדל מהותי בין הגדלת קצבאות לבין הספקת שירותים. בעוד שקצבאות הן כסף צבוע ובעל יעד ברור, בכספי שירותים יש משחק גדול יותר מבחינת משרדי הממשלה, ופעמים רבות לא כל התקציבים המיועדים להם מנוצלים. יתרה מכך, ישנו חשש שהביורוקרטיה הכבדה עשוי למנוע מנכים לקבל את השירותים להם הם זקוקים.

בשבוע שעבר הגישה נציגות רחבה של הנכים עתירה לבג”ץ בדרישה להכפיל את קצבת הנכות, כדי להשוות אותה לשכר המינימום במשק. בעתירה הוצגה שורת נתונים עגומים על מצב הנכים בארץ. בשנת 2000 עמדה קצבת הנכות החודשית על 2,239 שקל, וכעבור 17 שנה הגיעה ל-2,342 שקל (הבסיסית, שאינה כוללת קצבת חיים נוספת) – עלייה זעומה של 4.6%. זאת, בשעה שכל המדדים הרלבנטיים עלו בעשרות אחוזים. כך למשל, מדד המחירים לצרכן עלה משנת 2000 עד 2016 ב-30.80%. השכר הממוצע במשק עלה בין השנים 2001 ל-2016 בכ- 38%. קו העוני בישראל עמד בשנת 2016 על 3,157 שקל ובשנת 2000 עמד על 1,727 שקל. למעשה, בשנת 2000 קצבת הנכות הייתה כ-30% מעל קו העוני, בעוד שכיום הקצבה הינה 26% מתחת לקו העוני.

בישראל חיים כיום כ-880 אלף נכים, מתוכם כ-190 אלף הם בעלי 100% אי כושר השתכרות. אלה מקבלים קצבת נכות בסיסית שעומדת על 2,342 שקל, לצד תוספת קח”ן (קצבה חודשית נוספת) של בין 151 ל-451 שקל. כ-45 אלף  נוספים מוגדרים בדרגת אי כושר חלקית, המזכה אותם בקצבה של  1,405 עד 1,733 שקל.

בתגובה לוועדת שמחון מתכוונים ארגוני נכים רבים להפגין הערב ב-17:00 בתל אביב. באתר של ארגון “נכה לא חצי בן אדם” קוראים לציבור הרחב להגיע ולתמוך במאבקם. “החל מהשעה 17:00 תתקיים הפגנה בצומת דרך נמיר, ארלוזורוב ועל פרשת דרכים”, נכתב באתר. “התכנסות בחניון הפתוח שמאחורי תחנת הרכבת סבידור מרכז”.

אלכס פרידמן, יו”ר “נכה לא חצי בן אדם”, אמר הבוקר: “לצערי ולאכזבתי השר ‘החברתי’ משה כחלון זרק את הנכים לחסדיו של ראש הממשלה, אשר מחליט שלא להחליט. השמועות על המלצות שמחון המסתמנות הן ההוכחה כי בעיני שר האוצר הנכים הם פשוט פסולת, אחרת היה מתערב ולא מאפשר לזה לקרות. כולי תקווה כי בג”ץ יתמוך במאבקנו להעלות את גובה הקצבה לשכר המינימום. אנו נמשיך לפעול בכל הכוח, בין היתר הערב בהפגנה בתל אביב, עד שציבור הנכים בישראל יוכל להתקיים בכבוד”.

גם בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגיבו להתפתחויות. “מאות אלפי אנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה נשענים על קצבת הנכות כמקור הכנסה עיקרי”, נמסר מהנציבות. “על מנת לאפשר לאוכלוסייה זו לחיות את חייה בכבוד ולא להיקלע למעגל העוני, הנציבות סבורה שיש להגדיל את הקצבה באופן משמעותי, לבצע רפורמה במבנה הקצבאות שתסיר חסמים ליציאה לעבודה, ולהקצות משאבים משמעותיים להרחבת הקריטריונים לדיור ציבורי והגדלת הסיוע בשכר דירה. הנציבות מדגישה כי הואיל וקצבאות הנכות לא עודכנו בצורה מהותית במשך שנים רבות ונשחקו, קיימת חשיבות רבה בהקצאת התקציב להגדלה משמעותית של הקצבה עצמה, על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות לחיות את חייהם בצורה מכובדת ועצמאית”.

 

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות