נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותזליכה: "שמחון עשה תספורת לקצבאות"

זליכה: “שמחון עשה תספורת לקצבאות”

את הדברים אמר ירון זליכה בראיון לרינו צרור בגל"צ. "האחריות לקטסטרופה של הנכים היא של נתניהו"

מערכת שווים

“הגשתי המלצות לשר האוצר, והוא אימץ אותן. המלצות שנוגעות ל-4.5 מיליארד שקלים, תוך העלאה דרמטית של קצבאות הקיום לנכים והעלאה דרמטית של קצבאות התפקוד. ובא עכשיו פרופ’ שמחון ועושה להן תספורת”. כך אמר היום פרופ’ ירון זליכה, שעמד בראש הוועדה הקודמת לנושא הטיפול בנכים, לעיתונאי רינו צרור בתוכניתו בגל”צ.

“קצבאות הנכים נשחקו דרמטית”. פרופ’ ירון זליכה (משמאל) עם אלכס פרידמן, יו”ר “נכה לא חצי בן אדם”

זליכה, ראש בית הספר לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, העביר בראיון אצל צרור ביקורת קשה על ההמלצות המתגבשות של ועדת שמחון. כזכור, ועדת שמחון, בראשות יו”ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ’ אבי שמחון, מונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו זמן קצר בלבד אחרי שהוועדה בראשות זליכה הגישה את מסקנותיה בנושא הנכים לשר האוצר משה כחלון. ההמלצה המרכזית של זליכה הייתה להעלות את קצבת הקיום של כלל הנכים במספר פעימות ל-4,000 שקל. כיום הקצבה המירבית לנכה, כולל קח”ן (קצבת חיים נוספת), עומדת על כ-2,800 שקל. לעומת זאת, ההמלצה המתגבשת של ועדת שמחון היא להעלות במאות שקלים את קצבת הנכות לנכים עניים בלבד, כאשר יתר התקציבים מיועדים לשפר דרמטית את השירותים השונים שהמדינה נותנת לנכים.

“במקום לעשות תספורת למונופולים שפושטים על כל חלקה טובה של הצרכן הישראלי, פרופ’ שמחון מוצא את הציבור הכי חלש במדינת ישראל, הכי מסכן, שנדפק כבר 15 שנים, ועושה לו תספורת של בין חצי לשני שליש מההמלצות שלי”, האשים זליכה.

צרור: אבל הטיעון שלו הוא שלא מדובר בתספורת.

זליכה: “איך לא מדובר בתספורת? אני המלצתי להעלות את קצבאות הקיום ב-1,207 שקלים, והוא ממליץ להעלות אותן רק בשליש. אני המלצתי לפטור לחלוטין את רוב רובם של הנכים מקיזוז הקצבה כאשר הם יוצאים לעבודה. הוא מקצץ את ההמלצה הזאת בלמעלה מחצי. אני המלצתי להכפיל את הסיוע בשכר הדירה. הוא ממליץ להעלות אותו רק ב-30%. איך זה לא תספורת?”

צרור: בכמה הוא מקצץ את כלל התקציב?

זליכה: “להערכתי בין חצי לשני שליש. זאת אומרת, אני המלצתי להקצות 4.5 מיליארד שקלים, ואני חוזר ואומר, שר האוצר אימץ זאת. ואילו ההמלצות של שמחון הן לכל היותר מיליארד וחצי שקלים”.

צרור: אנחנו מבינים גם שלפחות בעשר השנים האחרונות הקצבה הזו לא קיבלה אי אלו נקודות זכות בצורה זו או אחרת.

זליכה: “חד משמעית. למעשה ב-15 שנים האחרונות קצבאות הנכים נשחקו בצורה דרמטית, ביחס לרמת החיים. אני רוצה להזכיר לך שמר נתניהו אחראי על המדיניות הכלכלית בלפחות 12 מתוך אותן 15 שנים. כך שהאחריות לקטסטרופה הזו, של שחיקה ורמיסה של ציבור הנכים בישראל, מוטלת על כתפיו. במקום שיתקן את אשר הוא עולל, הוא מחמיר את המצב”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות