נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמנחות שילוב יורשו לתצפת גם בבתי הספר

מנחות שילוב יורשו לתצפת גם בבתי הספר

המדיניות החדשה של משרד החינוך תיכנס לתוקף כבר בשנת הלימודים הקרובה – כך נודע לאתר "שווים"

עידן מוטולה


כחודש אחרי הפרסום כי משרד החינוך יסדיר כניסה של גורמים טיפוליים חיצוניים לגני הילדים, נודע לאתר “שווים” כי במשרד הוחלט להרחיב את המדיניות החדשה גם לבתי הספר. עוד נודע לאתר “שווים” כי בקרוב ייצא חוזר מנכ”ל המסדיר את העניין.

המשמעות המעשית היא שמנתחות התנהגות ומנחות שילוב פרטיות של ילדים עם צרכים מיוחדים יוכלו להגיע החל משנת הלימודים הקרובה לגני הילדים ולבתי הספר, לשם עריכת תצפיות על הילדים. עד היום הערימו במשרד החינוך קשיים רבים על הורים לילדים עם מוגבלות שביקשו להכניס את הגורמים הפרטיים לתצפיות, כדי לשפר את ההשתלבות של הילדים בסביבת הגן או בית הספר.

בקרוב ייצא חוזר מנכ”ל המסדיר את הנושא. תמונת המחשה: דיפוזיטפוטוס

בתחילת יוני ערכה ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, דיון בנושא. במסמך סיכום הדיון נכתב כך: “הוועדה שמעה כי גורמים חיצוניים רבים רוצים להיכנס לתצפיות מקצועיות על תלמידים בתוך מערכת החינוך. כניסת הגורמים החיצוניים לתוך מערכת החינוך חשובה במיוחד עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל, וכן בחינוך המיוחד. כיוון שהתלמיד עם הצרכים המיוחדים מטופל לאורך היום על ידי גורמים שונים – גורמים מקצועיים בתוך מערכת החינוך וגורמים מקצועיים, בחלקם פרטיים, מחוץ למערכת החינוך – חשובים ביותר שיתוף הפעולה והעברת המידע של כל הגורמים המטפלים בתלמיד”.

עם זאת, הדגישו בוועדה כי חשוב מאוד לשמור על חיסיון המידע ואי העברתו לגורמים בלתי מוסמכים, הן לגבי המידע על התלמיד עם הצרכים המיוחדים והן לגבי המידע על יתר התלמידים בכיתה. לכן, נכתב במסמך, “חשובה כל כך הסדרת הנושא במערכת החינוך – מתן אישור כניסה לגורמים טיפוליים מוסמכים, תוך שמירה על חיסיון המידע”. יש לציין כי את המהלך החשוב דחפו מספר גורמים, בהם אלו”ט, קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עמותת ית”ד וועד ההורים המשלבים.

משפחות לילדים עם מוגבלות מכירות את הבעיה הזו מקרוב. מכיוון שמערכת החינוך מוגבלת מבחינת משאביה, הורים רבים משקיעים זמן וכסף בצוות פרטי, הכולל משלבות מקצועיות וכן מנחות שילוב, או בשמן האחר מנתחות התנהגות. מטרת הצוות היא ליצור רצף טיפולי בילד – גם בגן/בית הספר וגם בשעות שאחרי – כדי לתת מענה מיטבי לבעיות איתן הוא מתמודד.

אלא שכאשר ההורים ביקשו עד היום את אישור המוסד החינוכי שמנחת השילוב תיכנס לגן או לכיתה כדי לתצפת על הילד בזמן אמת – פעמים רבות הם נתקלו בסירוב. הנימוק של המערכת, בדרך כלל, הוא חשש לפרטיותם של הילדים האחרים בגן או בכיתה. במצב הזה רוב ההורים נאלצים להיכנע למערכת ולוותר לצערם על הכנסת מנחת השילוב לתצפיות.

“מדובר במאבק של שנים רבות”, אמרה אתמול עו”ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. “אנחנו מקווים שסוף סוף הוא מגיע לסיומו בהסדרה ברורה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות