נושאים קשורים

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית



הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה
ראשיחדשותזה לא כל כך נעים להסביר לילד שהגן סגור

זה לא כל כך נעים להסביר לילד שהגן סגור

מה איריס בוקר לא עשתה כדי לעזור לבן שלה להבין שבחופש הגדול אין גן. בסוף היא הייתה צריכה חופש

איריס בוקר


אמא, גן.

אין גן היום, רק בעוד שבועיים.

אמא, גן.

אין גן היום, נלך לבריכה.

אמא, גן…

הורים לילדים אוטיסטים מכירים היטב את הדיאלוג הזה, שחוזר בכל פעם כשהילדים בחופש. הילד קם בבוקר, מתלבש ורוצה ללכת לגן או לבית הספר, ואין דרך להסביר לו שכולם בחופש.

הוא עמד מול הגן בטנטרום וצעק “גן, גן משחקים”. צילום המחשה: דיפוזיטפוטוס

ילדים אוטיסטים סוגדים לאל השגרה. היא מאפשרת להם למצוא סדר בעולם כאוטי, סבוך ומאיים. הידיעה שהיום מתחיל ומסתיים באותה דרך, מקלה עליהם.

אז יחד עם הילד, בעזרת לוח סקוצ’ים, אנחנו בונים סדר יום באיורים או בתמונות. אנחנו חוזרים כל יום על סדר היום ומורידים ממנו את מה שכבר נעשה. זאת שיטה מקובלת שעובדת בדרך כלל טוב. אבל מה קורה כשאין שגרה? איך מסבירים לילד שיצאנו לחופש ואנחנו נוסעים למלון באילת או טסים לחו”ל לנופש?

בפעמים הראשונות, כשדוריאן ירד למטה, מחכה ללכת לגן לפגוש את הגננת שלו, ניסיתי להסביר לו שאין גן כי אנחנו בחופש. זה לא עבד. אז נסעתי איתו לגן והראיתי לו את הגן הסגור, את המנעול על השער, את מתקני המשחקים השוממים. גם זה לא עזר.

דוריאן עמד מול הגן בטנטרום וצעק “גן, גן משחקים”. עמדתי שם עד שהוא נרגע וחשבתי שהפרק הזה הסתיים. למחרת בבוקר הוא קם ושוב רצה ללכת לגן.

בשנה שאחרי, כחודש לפני החופש, הכנתי לוח חדש והדבקתי אותו ליד הלוח הקבוע, עם טבלה שמסמנת את הימים שנותרו עד לחופש. את הלוח החדש הכנתי בצבע אחר, והיה עליו סדר יום של חופש. כדי שהחופש ייראה אטרקטיבי, שמתי תמונות מפתות של בריכה, ים, אוטו גלידה וגינה.

כמה ימים לפני החופש אירגנתי לו תיק אחר (לא תיק גן) עם בגד ים, מגבת ומשחקי בריכה, כדי שיתרגל לשינוי שמגיע. בכל בוקר לקחנו את התיק של הגן, עברנו ליד הלוח, הורדנו יום, וקירבנו עוד את הלוח השני ללוח הראשון. ובכל לילה אמרנו לילה טוב לתיק של הבריכה ולתיק של הגן.

ביום האחרון של הגן הורדתי בטקסיות את הלוח, נפרדנו ממנו לשלום, ושמתי במקומו את הלוח של הקיץ. בערב נפרדנו מהתיק של הגן והכנסנו אותו לארון. רק התיק של הבריכה נשאר בחוץ.

בבוקר קמתי מוקדם, שתיתי ליטר קפה, נכנסתי בעליצות לחדר, לבושה בבגד ים, והערתי אותו כדי ללכת לבריכה. אני יודעת שאתם חושבים שזה עבד כמו קסם. לא ממש. עדיין היה את החלק של “אמא, גן”, אבל בלי דרמה. בגד הים שלו היה מוכן, ויצאנו לבריכה.

כדי להגיע לבריכה צריך לעבור ליד הגן. מראש תיכננתי מסלול אחר, שונה וארוך יותר, שדרכו ניסע לבריכה. רק שלא יבקש שוב ללכת לגן.

זה עבד נפלא. רק הזכרתי לעצמי שבשנה הבאה אני חייבת להוריד מינון בפעילות הכיף לחופש. לא בשבילו, בשבילי.

טורים קודמים:

אמא של דוריאן, למה הוא מנפנף בידיים?

בשביל דוריאן, רק שלא נמות לעולם

גב’ בוקר, מצאנו פנימייה לבן שלך. מעבר לגבול

לקדם את הילדים המיוחדים לראש התור

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות