נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"מצוקת החינוך המיוחד היא פצצת זמן"

“מצוקת החינוך המיוחד היא פצצת זמן”

כך הזהיר יו"ר אלו"ט עמוס שפירא. שבוע לפתיחת הלימודים: עדיין אין פתרון ל-170 ילדים

מערכת “שווים”


 “שר החינוך אוהב לדבר במונחים של ביטחון לאומי ואסטרטגיה, וכך גם ראש הממשלה. אדוני מנכ”ל משרד החינוך, יש לנו כאן פצצת זמן והמערכת תקרוס אם היא לא תטופל ואם לא יתווספו מסגרות נוספות לחינוך מיוחד.” כך אמר יו”ר אלו”ט, עמוס שפירא, בדיון של ועדת החינוך שנערך אתמול בכנסת לקראת פתיחת שנת הלימודים.

עמוס שפירא (במרכז) עם איור הפצצה בוועדת החינוך

כדי להמחיש את דבריו חשף שפירא שלט ועליו איור של פצצה, בהשראת האיור שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר מעל בימת הנואמים באו”ם. דברי שפירא נאמרו בהתייחס למצוקת מאות ילדים עם צרכים מיוחדים, שגם השנה, כמו בשנים קודמות, עדיין אינם משובצים לבתי הספר.

יו”ר אלו”ט הציג שלוש נקודות מרכזיות שלדבריו יש לשנות מהיסוד. הראשונה היא חוסר היערכות ותחזיות שגויות לגבי הגידול באוכלוסיית הילדים עם צרכים מיוחדים, ובמיוחד אוטיסטים. לדבריו, “אנו נחזור ונהיה באותה שיחה כל שנה, כאשר שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים יש מאות ילדים שאינם יודעים איפה ילמדו בשנה הקרובה”.

הנקודה השנייה עוסקת בוועדות ההשמה, שמועד ההגשה שלהן נקבע באופן שרירותי ל-31 במרץ. המשמעות היא שכל מי שמקבלים את תוצאות האבחון אחרי תאריך זה, כניסתם למסגרת מתאימה נדחית – מה שגורם נזק קריטי לקידומם. הנקודה השלישית נוגעת למחסור במסגרות חינוך מיוחד. מדובר במחסור גדול וקבוע בבתי ספר מיוחדים ובגני וכיתות תקשורת. ילדים נאלצים לנסוע זמנים בלתי סבירים כדי להגיע למסגרות, וזה קשה במיוחד כשמדובר בילדים מיוחדים. בנוסף, קיים מחסור בתקציבים לסייעות ולשילוב.

רוב הדיון בוועדת הכנסת נסב סביב סוגיית החינוך המיוחד. בדיון נכחו הורים לילדים תלמידי החינוך המיוחד שטרם שובצו במסגרות מתאימות לשנת הלימודים הקרובה. במהלך הדיון התפרצה אחת האמהות, טליה בושרי, תושבת ראש העין, לדברי השר והציגה את תמונת בנה לנוכחים. “אני אמא שדואגת לבן שלה כי אין לו בית ספר. אני רוצה שתראו את הילד שלי”, אמרה בושרי הנסערת. בתגובה היא הוצאה מהאולם על ידי הסדרנים, לא לפני שיו”ר הוועדה, ח”כ יעקב מרגי, הטיח בה כי “מי שמנצל את הילדים זה אתם שמביאים אותם מול המצלמות”. מרגי, שעורר עליו את זעם ההורים, החזיר את האם לאולם אחרי כמה דקות ונתן לה הבטחה שהנושא שלה יטופל על ידו באופן אישי.

השר בנט התייחס בדיון לסוגיית החינוך המיוחד ואמר: “הבאתי רבע מיליארד שקלים לטובת טיפול בנושא. השנה נעדרו 60 מיליון שקלים שהיו אמורים להגיע ממשרד הבריאות, וזה עיכב את השיבוצים. בסופו של דבר נתתי הנחיה למשוך מתקציב אחר ולקחת 60 מיליון שקלים לטובת הנושא.  כיום יש הרבה יותר ילדים עם לקויות מורכבות ואוטיזם ממה שצפינו, והעלות היא גבוהה יותר. אני רוצה פתרון עד פתיחת שנת הלימודים. החבר’ה של החינוך המיוחד עובדים קשה מאוד כדי לשבץ כל ילד למוסד חינוכי”.

אריאל לוי, מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, הוסיף: “129 תלמידים נמצאים כרגע בתהליכי שיבוץ. לא לכולם יש מענה מהיום להיום בגלל שהתקציב עבור השעות הגיע באיחור. יש 53 תלמידים שלא מרוצים מהשיבוץ שלהם.  אני מבטיח שלמרות העיכוב, כל השיבוצים יבוצעו”.

מנכ”ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי החינוך המיוחד מדיר שינה מעיניו. לדבריו, במשרד החינוך פועלים על מנת לשבץ את כל התלמידים ולדאוג לשילוב של תלמידים עם לקויות במערכת החינוך. “יש לנו גם אתגר חברתי ממדרגה ראשונה להעביר 16 אלף תלמידים מהחינוך המיוחד לכיתות משלבות”.

יו”ר הוועדה ח”כ יעקב מרגי הבטיח כי בכנס החורף הקרוב של הכנסת יעמוד נושא התלמידים עם מוגבלויות בראש סדר העדיפויות של ועדת החינוך, וכי עד לתחילת שנת הלימודים תעקוב הוועדה אחר השיבוץ של התלמידים במוסדות חינוך. בנוסף, אמר כי יפעל שהורי התלמידים עם הצרכים המיוחדים יקבלו עד תחילת חודש יולי בכל שנה הודעת שיבוץ לשנת הלימודים העוקבת.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות