נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר



שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיחדשות"מצוקת החינוך המיוחד היא פצצת זמן"

“מצוקת החינוך המיוחד היא פצצת זמן”

כך הזהיר יו"ר אלו"ט עמוס שפירא. שבוע לפתיחת הלימודים: עדיין אין פתרון ל-170 ילדים

מערכת “שווים”


 “שר החינוך אוהב לדבר במונחים של ביטחון לאומי ואסטרטגיה, וכך גם ראש הממשלה. אדוני מנכ”ל משרד החינוך, יש לנו כאן פצצת זמן והמערכת תקרוס אם היא לא תטופל ואם לא יתווספו מסגרות נוספות לחינוך מיוחד.” כך אמר יו”ר אלו”ט, עמוס שפירא, בדיון של ועדת החינוך שנערך אתמול בכנסת לקראת פתיחת שנת הלימודים.

עמוס שפירא (במרכז) עם איור הפצצה בוועדת החינוך

כדי להמחיש את דבריו חשף שפירא שלט ועליו איור של פצצה, בהשראת האיור שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר מעל בימת הנואמים באו”ם. דברי שפירא נאמרו בהתייחס למצוקת מאות ילדים עם צרכים מיוחדים, שגם השנה, כמו בשנים קודמות, עדיין אינם משובצים לבתי הספר.

יו”ר אלו”ט הציג שלוש נקודות מרכזיות שלדבריו יש לשנות מהיסוד. הראשונה היא חוסר היערכות ותחזיות שגויות לגבי הגידול באוכלוסיית הילדים עם צרכים מיוחדים, ובמיוחד אוטיסטים. לדבריו, “אנו נחזור ונהיה באותה שיחה כל שנה, כאשר שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים יש מאות ילדים שאינם יודעים איפה ילמדו בשנה הקרובה”.

הנקודה השנייה עוסקת בוועדות ההשמה, שמועד ההגשה שלהן נקבע באופן שרירותי ל-31 במרץ. המשמעות היא שכל מי שמקבלים את תוצאות האבחון אחרי תאריך זה, כניסתם למסגרת מתאימה נדחית – מה שגורם נזק קריטי לקידומם. הנקודה השלישית נוגעת למחסור במסגרות חינוך מיוחד. מדובר במחסור גדול וקבוע בבתי ספר מיוחדים ובגני וכיתות תקשורת. ילדים נאלצים לנסוע זמנים בלתי סבירים כדי להגיע למסגרות, וזה קשה במיוחד כשמדובר בילדים מיוחדים. בנוסף, קיים מחסור בתקציבים לסייעות ולשילוב.

רוב הדיון בוועדת הכנסת נסב סביב סוגיית החינוך המיוחד. בדיון נכחו הורים לילדים תלמידי החינוך המיוחד שטרם שובצו במסגרות מתאימות לשנת הלימודים הקרובה. במהלך הדיון התפרצה אחת האמהות, טליה בושרי, תושבת ראש העין, לדברי השר והציגה את תמונת בנה לנוכחים. “אני אמא שדואגת לבן שלה כי אין לו בית ספר. אני רוצה שתראו את הילד שלי”, אמרה בושרי הנסערת. בתגובה היא הוצאה מהאולם על ידי הסדרנים, לא לפני שיו”ר הוועדה, ח”כ יעקב מרגי, הטיח בה כי “מי שמנצל את הילדים זה אתם שמביאים אותם מול המצלמות”. מרגי, שעורר עליו את זעם ההורים, החזיר את האם לאולם אחרי כמה דקות ונתן לה הבטחה שהנושא שלה יטופל על ידו באופן אישי.

השר בנט התייחס בדיון לסוגיית החינוך המיוחד ואמר: “הבאתי רבע מיליארד שקלים לטובת טיפול בנושא. השנה נעדרו 60 מיליון שקלים שהיו אמורים להגיע ממשרד הבריאות, וזה עיכב את השיבוצים. בסופו של דבר נתתי הנחיה למשוך מתקציב אחר ולקחת 60 מיליון שקלים לטובת הנושא.  כיום יש הרבה יותר ילדים עם לקויות מורכבות ואוטיזם ממה שצפינו, והעלות היא גבוהה יותר. אני רוצה פתרון עד פתיחת שנת הלימודים. החבר’ה של החינוך המיוחד עובדים קשה מאוד כדי לשבץ כל ילד למוסד חינוכי”.

אריאל לוי, מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, הוסיף: “129 תלמידים נמצאים כרגע בתהליכי שיבוץ. לא לכולם יש מענה מהיום להיום בגלל שהתקציב עבור השעות הגיע באיחור. יש 53 תלמידים שלא מרוצים מהשיבוץ שלהם.  אני מבטיח שלמרות העיכוב, כל השיבוצים יבוצעו”.

מנכ”ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי החינוך המיוחד מדיר שינה מעיניו. לדבריו, במשרד החינוך פועלים על מנת לשבץ את כל התלמידים ולדאוג לשילוב של תלמידים עם לקויות במערכת החינוך. “יש לנו גם אתגר חברתי ממדרגה ראשונה להעביר 16 אלף תלמידים מהחינוך המיוחד לכיתות משלבות”.

יו”ר הוועדה ח”כ יעקב מרגי הבטיח כי בכנס החורף הקרוב של הכנסת יעמוד נושא התלמידים עם מוגבלויות בראש סדר העדיפויות של ועדת החינוך, וכי עד לתחילת שנת הלימודים תעקוב הוועדה אחר השיבוץ של התלמידים במוסדות חינוך. בנוסף, אמר כי יפעל שהורי התלמידים עם הצרכים המיוחדים יקבלו עד תחילת חודש יולי בכל שנה הודעת שיבוץ לשנת הלימודים העוקבת.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות