נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותמכה רודפת מכה: משרד החינוך מקצץ את שעות השילוב לתלמידים עם מוגבלות

מכה רודפת מכה: משרד החינוך מקצץ את שעות השילוב לתלמידים עם מוגבלות

הקיצוץ יפגע במרבית הילדים המשולבים בגנים ובבתי הספר הרגילים. פרסום ראשון

שילוב ילדים עם מוגבלות. קיצוץ כואב (צילום אילוסטרציה: ביגסטוק)

כשבועיים לפתיחת שנת הלימודים, בשורה קשה להורים לילדים עם מוגבלות שמשולבים בחינוך הרגיל: משרד החינוך החליט לקצץ באופן רוחבי את שעות הסיוע המגיעות להם, וזאת בעקבות “בור” של חצי מיליארד שקל בתקציבו לשנה הקרובה.

עדיין לא ידוע מה יהיה גובה הקיצוץ הרוחבי, אך כבר ברור שהוא יפגע במרבית הילדים שמשולבים בגנים ובבתי הספר הרגילים. כך למשל, הורים לילדים שקיבלו בשנת הלימודים הקודמת 30 שעות סיוע שבועיות (הסיוע המקסימלי), עשויים לקבל הודעה שהם ייאלצו להסתפק השנה ב-24 שעות שבועיות, אולי אפילו פחות. ילדים שקיבלו 24 שעות שבועיות, צפויים לקבל פחות מ-20, וכן הלאה.

מדובר במהלך כואב ביותר מבחינת ההורים. שעות הסיוע, שניתנות על ידי סייעות המועסקות דרך הרשויות המקומיות, הן פעמים רבות המפתח להצלחת השילוב של הילד בגן או בבית הספר. הסייעת היא זו שמתווכת לילד את הנעשה במוסד הלימודי, גם ברמה הלימודית, גם ברמה ההתנהגותית, ולא פחות מזה ברמה החברתית. בלעדיה, לפי הורים רבים, הילד הולך לאיבוד.

המשמעות הפרקטית של הורדת שעות הסיוע היא שהסייעת תהיה עם הילד פחות שעות במשך השבוע. כתוצאה מכך בשאר הזמן הוא יהיה לבד, או שההורים יחליטו לוותר על הזמן הזה ולקחת אותו הביתה. כך או כך, מדובר  בפגיעה קשה ביותר בילד. מדובר בילדים עם לקויות שונות, בחלקן מורכבות ביותר: אוטיזם בכל הרמות, מוגבלות שכלית, שיתוק מוחין ועוד.

ההחלטה של משרד החינוך מגיעה בעקבות מחסור של כחצי מיליארד שקל בתקציב החינוך המיוחד. המחסור מיוחס בעיקר לעלייה הדרמטית במספר הילדים המאובחנים ולגידול במספר הילדים הזקוקים לחינוך המיוחד, ובמקביל לעמידה במקום של התקציבים המיועדים לנושא. ל”שווים” נודע שהגידול משנה לשנה (בשנים האחרונות) עומד על 3,000 ילדים גם בשילוב וגם בבתי ספר של החינוך המיוחד.

תקציבי החינוך המיוחד פר תלמיד גבוהים פי שניים, לפעמים פי שלושה (כמו במקרה של אוטיזם), לעומת תקציבי מערכת החינוך הרגילה. גם העלות של הילדים המשולבים גבוהה יותר. גורם הבקיא בנושא העריך שהמערכת תצטרך תוספת קבועה של 400 מיליון שקל מדי שנה כדי לעמוד בגידול המתמיד של מספר התלמידים הזקוקים לחינוך מיוחד.

כאמור, שעות הסייעות של התלמידים המשולבים הן הראשונות להיפגע. בשל הערעורים הרבים שצפויים מצד ההורים על מספר השעות שיוקצו על ידי המערכת, נכון לרגע זה כלל לא בטוח שיתאפשרו הערעורים. 

לא רק שעות הסיוע, על הכוונת נמצאות גם שעות ההוראה, הניתנות גם לתלמידים המשולבים וגם בחינוך המיוחד. במהלך השעות האלה זוכים הילדים לתגבור בלימודים במקצועות השונים, או לטיפולים של קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלים רגשיים. פגיעה בשעות האלה תפגע, כאמור, גם בבתי ספר של החינוך המיוחד. עוד בינואר השנה פנה משרד החינוך למשרד האוצר כדי למצוא פתרון לבעיית התקציב בחינוך המיוחד. בינתיים הממשלה התפזרה, גם הכנסת, והמדינה נכנסה למערכת בחירות. אחרי מערכת הבחירות, כידוע, הגיעה עוד מערכת בחירות. עכשיו, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, הנושא עדיין תקוע. מי שישלמו את המחיר, כמו תמיד, הם הילדים הכי חלשים.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות