משרד החינוך הודיע בדקות האחרונות כי לאחר דיונים מרתוניים נמצא פתרון למחסור התקציבי בחינוך המיוחד, שיבטיח את פתיחת שנת הלימודים בעוד שבועיים. הפתרון, הודיעו במשרד החינוך, כולל מענה לתלמידים עם אוטיזם ולתלמידים עם אלרגיות מסכנות חיים. במשרד לא ציינו מה גובה התקציב שיועבר לחינוך המיוחד.
“בסדרי העדיפויות הלאומיים”, הוסיפו במשרד החינוך, “יש לדאוג בראש ובראשונה לילדים אלה, ולעשות הכל כדי להעניק להם את מלוא המענים החינוכיים והרגשיים”.
לאחר שלא נמצא מענה תקציבי חיצוני, הוחלט במשרד החינוך להביא את התוספת התקציבית לחינוך המיוחד באמצעות השהיית התוכנית לסבסוד חופשת חנוכה. התוכנית הזו, מדגישים במשרד, תצא לפועל, אולם העמדת המקור התקציבי לטובת הנושא תובא לדיוני הממשלה מיד לאחר הבחירות. על המהלך הוחלט לאחר התייעצות עם משרד האוצר ועם יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי.
לאור זאת, מבהירים במשרד, התקציבים לטובת החינוך המיוחד ולילדים עם אלרגיות מסכנות חיים יוקצו באופן מיידי, כדי שבתי הספר יוכלו להיערך באופן מיטבי לפתיחת שנת הלימודים.
הנהגת ההורים הארצית מסרה בתגובה: “אנחנו מברכים על הפתרון הנקודתי שנמצא לטובת ילדי החינוך המיוחד. מדובר בנושא שחייבים לעשות כל מה שניתן כדי לוודא שיטופל בצורה הראויה ביותר. במקביל, אנו דורשים כי משרד החינוך והממשלה החדשה יאשרו בהמשך את הסבסוד לבתי הספר של החגים”.
את ההודעה של משרד החינוך הקדימה הודעתו של ח”כ מרגי, שלפיה משרד החינוך יקצה 160 מיליון שקל לפתרון המשבר. “אני שמח כי הוסר האיום על פתיחת שנת הלימודים, בעקבות המצוקה התקציבית בחינוך המיוחד”, הודיע מרגי, “משרד החינוך מתכוון להקצות כעת משאבים גדולים, ההורים והילדים יכולים לנשום לרווחה”.
מחאת ההורים לילדים עם מוגבלות החלה לאחר שחשפנו, כאן ב”שווים”, שבמשרד החינוך החליטו לקצץ באופן רוחבי את שעות הסיוע שניתנות לילדים עם צרכים מיוחדים, חלקם הגדול אוטיסטים, שלומדים בחינוך הרגיל. הקיצוץ הגיע בעקבות מחסור של כחצי מיליארד שקל בתקציב המשרד לתלמידי החינוך המיוחד.
גורמים במשרד הסבירו את “הבור התקציבי” שנוצר בכך שמערכת החינוך לא נערכה בזמן לגידול הדרמטי במספר התלמידים עם צרכים מיוחדים. לדבריהם, בשנים האחרונות מצטרפים 3,000 תלמידים כאלה למערכת מדי שנה.
עדיין, נותרו כמה שאלות פתוחות. אם באמת מדובר בתקציב של 160 מיליון שקל, עדיין חסרים יותר מ-300 מיליון שקל כדי לתת מענה לכל הצרכים בחינוך המיוחד. שאלה נוספת היא האם כל הילדים יקבלו חזרה את שעות הסיוע, או רק תלמידים אוטיסטים ואלרגים?
