נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיבריאותקיצוץ ההחזרים נדחה בכמה חודשים. מסתמן: גם לאוטיסטים יקצצו

קיצוץ ההחזרים נדחה בכמה חודשים. מסתמן: גם לאוטיסטים יקצצו

הסיבה לדחייה: לאפשר לקופות החולים להתארגן. ביטול מוחלט של ההחזרים מתוכנן ל-2021

משרד הבריאות נאלץ לדחות את ביצוע הרפורמה בתחום התפתחות הילד בכמה חודשים, כדי לאפשר לקופות החולים זמן התארגנות – כך אומר היום בכיר במשרד לאתר “שווים”. בנוסף, אומר הבכיר, הוחלט להפוך את ההחלטה להחריג את הילדים האוטיסטים מהכוונה לבטל את ההחזרים על טיפולים פרטיים, ועכשיו הם יהיו ככל הילדים בהקשר הזה. כל הרפורמה עדיין כפופה לאישור מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וסגן השר יעקב ליצמן.     

לפני כשבוע פורסם ב”גלובס” וב”שווים” כי כבר בחודש הבא (נובמבר) מתכוונים במשרד הבריאות להתחיל בשלב הראשון של הרפורמה – קיצוץ של 50% בהחזרים הכספיים שניתנים להורים לילדים שמקבלים טיפולים התפתחותיים אצל מטפלים פרטיים – קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ועוד.

המהלך הזה גם הופיע במסמך רשמי של משרד הבריאות מחודש ספטמבר, שהופץ בימים האחרונים בקבוצות הורים שונות ברשת. אלא שכעת מתברר כי מאז שהמסמך נשלח לבכירים בקופות החולים, חלו כמה שינויים משמעותיים בתוכנית הרפורמה. כאמור, תאריך היעד להפחתה של ההחזרים בחצי נדחה מה-1 בנובמבר 2019 לתחילת הרבעון השני של 2020, כלומר בסביבות תחילת אפריל. החודשים האלה נועדו לאפשר לקופות החולים לגבש תוכניות מוסדרות לרפורמה, ולמשרד הבריאות לאשר את התוכניות האלה.

השלב הבא, שבמסגרתו יהיה ביטול מוחלט של ההחזרים, אמור לקרות בתחילת 2021, כפי שהיה בתוכנית המקורית. לדוגמה, אם טיפול של ילד אצל קלינאית תקשורת עולה היום בממוצע 250 שקל לשעה, וההורים מקבלים החזר של 190 שקל מקופת החולים, אזי ילד שילך לקלינאית בפעם הראשונה אחרי 1 באפריל 2020, יזכה להחזר של 95 שקלים בלבד. הורים לילד שיגיע לטיפול אצל קלינאית בפעם הראשונה אחרי ינואר 2021, יצטרכו לשאת במלוא סכום הטיפול לבדם.

למעשה, נוצרו פה שלושה מחזורים של ילדים, שחלים עליהם כללים שונים. מי שמקבל נכון להיום ועד ל-1 באפריל (המועד המשוער לקיצוץ הראשון) טיפול אצל מטפל פרטי, ימשיך לקבל את מלוא ההחזר כפי שקיבל עד היום, גם אחרי 2021. “הסיבה לכך היא החשיבות שמייחסים במשרד הבריאות לנושא של רצף טיפולי”, אמר לנו הבכיר במשרד.

שאלנו אותו מה קורה אם הורים יחליטו להחליף מטפל לילד אחרי קיצוץ ההחזרים. “אז הרצף הטיפולי נקטע גם ככה, ואנחנו נציע לאותם הורים לעבור לטיפול דרך קופות החולים, בעלות של 30 שקל בלבד למפגש. עד אז אנחנו מקווים שתהיה לנו כמות מספקת של מטפלים, כי חלק מהם יעברו מהשוק הפרטי לציבורי. זוהי הרי מטרת כל הרפורמה. וגם שאיכות המטפלים תהיה טובה מאוד”.

המחזור השני של הילדים מתייחס לתקופה שבין 1 באפריל (משוער) לבין 1 בינואר 2021, כלומר בין הקיצוץ של ההחזרים בחצי לבין הביטול המוחלט שלהם. במקרה הזה ההורים יקבלו החזר של 50% ממה שנהוג היום (אצל קלינאית מדובר ב-95 שקלים), ואותו החזר יימשך גם אחרי 1 בינואר 2021 בכפוף לקיומו של רצף טיפולי.

המחזור השלישי נוגע לילדים שיגיעו לראשונה לטיפול פרטי אחרי 1 בינואר 2021. ילדים אלה כבר לא יזכו כלל להחזרים, כאשר במשרד הבריאות מקווים שהמערכת הציבורית תהיה כבר מוכנה לקלוט אותם גם מבחינת כמות המטפלים וגם מבחינת זמן תורים סביר.

לגבי ילדים אוטיסטים וסומטים (שיתוק מוחין, מוגבלות שכלית התפתחותית, ניוון שרירים ועוד), הכוונה המקורית הייתה להחריג אותם מכל נושא קיצוץ ההחזרים. “סגן השר ליצמן מאוד רגיש לאוכלוסיות האלה”, ביקש להבהיר הבכיר במשרד. אלא שבחודש החולף, ככל הנראה בלחץ משרד האוצר, שחשש לכל גורל הרפורמה, הוחלט להפוך את ההחלטה על פיה, וכעת גם ילדים אוטיסטים וסומטים יספגו את הקיצוץ/ ביטול בהחזרים.

“עשינו עבודה מאוד מקיפה וגילינו שסך ההחזרים שניתנים עבור טיפולים התפתחותיים לילדים עומד על כ-80 מיליון שקל בשנה”, מסביר הבכיר. “מתוך הסכום הזה כ-40 מיליון שקל הולכים לטיפולים פרטיים בילדים אוטיסטים. עכשיו אנחנו מקבלים את התקציב הזה בדיוק כדי להשקיע אותו בילדים האלה, רק דרך המגזר הציבורי”.

לדברי הבכיר, הפיקוח של משרד הבריאות על קופות החולים במהלך הרפורמה הולך להיות הדוק ביותר. “קודם כל נעבור על התוכניות שלהן ונאשר אותן. התוכניות חייבות לתת מענה לכל הדרישות שלנו, גם ברמת המטפלים וגם ברמת זמינות הטיפול. גם התקציב של 80 מיליון שקל לא יעבור לקופות בבת אחת, אלא בכפוף לעמידה בתוכניות וביעדים”.

לדבריו, המהלך ילווה במחקר מתמשך, שיעקוב אחרי הגדלת מספר הילדים המטופלים דרך הקופות והקטנת משך התורים. “אנחנו נבדוק כל הזמן שהרפורמה עומדת ביעדים שלה, ואם לא – נעשה חישוב מחדש. יכול להיות, למשל, שנצטרך עוד תקציבים כדי לעמוד ביעדים”.

כששאלנו אותו האם יש אפשרות שההחזרים יוחזרו אם הרפורמה תיכשל, ענה הבכיר כי הוא “מאמין שהרפורמה תצליח, ושזה גם האינטרס של ההורים שהילדים יקבלו את הטיפול המיטבי בסקטור הציבורי”.   

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות