נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיחדשותחשיפה: המטפלת המפורסמת מנפנפת בתואר שני יוקרתי, אבל הוא מפוברק

חשיפה: המטפלת המפורסמת מנפנפת בתואר שני יוקרתי, אבל הוא מפוברק

טלי אנגור מציגה עצמה גם כבעלת מאסטר בכימיה תרופתית. הבעיה: אין לה תואר כזה. אנגור: "למדתי לימודים לקראת תואר שני, הטיפול שלי באוטיסטים הוא פריצת דרך עולמית"

מתפארת בתואר שלא סיימה. טלי אנגור (צילום מסך)

טלי אנגור, מייסדת שיטת C.A.T לטיפול באוטיזם, אוהבת לנפנף בהשכלה האקדמית שלה. באוקטובר 2017 התארחה אנגור בתוכנית הבוקר של ערוץ 2, דאז, אצל הילה קורח ואברי גלעד. בפתיח סיפרו המנחים כי בתה של אנגור, שאובחנה בגיל שנתיים כאוטיסטית בתפקוד נמוך, יצאה לדברי אמה מהספקטרום הודות לטיפול אלטרנטיבי שהעניקה לה. מיד לאחר מכן ביקש גלעד להבהיר: “מדובר כאן ברוקחת, כלומר, לא סתם ממבו ג’מבו. יש כאן מישהי מכוונת מדע”.     

אנגור המוחמאת ביקשה להוסיף כי היא גם בעלת תואר ראשון ושני בכימיה תרופתית. “חשוב לי לומר את זה”, היא הסבירה, “מכיוון שמתוך הידע הזה נבנו הכלים שאיפשרו לי לסייע לילדה שלי”.

אלא שבדיקה שערכנו ב”שווים” מגלה כי לאנגור אין כלל תואר שני בכימיה תרופתית. היא אמנם החלה ללמוד לתואר שני באוניברסיטת בר אילן ולקחה מספר קורסים, אבל מעולם לא השלימה את התהליך וקיבלה את התואר. זאת, בשונה מהתארים הראשונים ברוקחות ובכימיה תרופתית, אותם כן השלימה. יש לציין שאין דבר כזה “חצי תואר”. אם אדם הוא בעל תואר, המשמעות היא שהוא סיים את כל המחויבויות האקדמיות שלו וקיבל תעודה המעידה על כך.

לא רק בטלוויזיה, גם באתר האינטרנט של אנגור מובלטת מאוד ההשכלה האקדמית שלה. בעמוד האודות מעל לתמונתה מופיע שמה ולידו התארים M.Science, B.Science, B.Sc.Pharm. מעט מתחת מפורטים כל התארים: בראשם תואר שני (מגיסטר) בכימיה תרופתית מאוניברסיטת בר אילן, אחריו תואר ראשון בכימיה תרופתית מבר אילן, תואר ברוקחות מהאוניברסיטה העברית ועוד לימודי תעודה שונים. אותם תארים, כולל התואר השני שמעולם לא סיימה, מופיעים גם בדף הפייסבוק הפרטי של אנגור.

גם בתמונות ובסרטונים המופיעים באתר הרשמי שלה מבליטה אנגור את התעודות שמלמדות על השכלתה. לא פעם היא נראית בצילומים כשהיא יושבת ליד שולחן העבודה שלה כאשר מאחוריה תלויות תעודות רבות. תעודת בוגר תואר שני מבר אילן אנחנו לפחות לא הצלחנו לזהות.

התואר הנחשב מבין השלושה הוא ללא ספק התואר השני בכימיה תרופתית. מגיסטר הוא כינוי מקובל לתארים מתקדמים בחלק ממדינות העולם ונפוץ במיוחד במוסדות יוקרתיים, למשל הטכניון בחיפה. כל זה, כאמור, לא הפריע לאנגור לשווק את עצמה לקהל היעד שלה – הורים לילדים עם אוטיזם – כבעלת תואר שני במדעים (M.Science).

קטע מתוך “העולם הבוקר” בערוץ 2. “בעלת תואר ראשון ושני לכימיה תרופתית”

זו איננה הפעם הראשונה שבה נטען כלפי אנגור, מהמטפלות הידועות בארץ בגישה הביו רפואית, כי היא מטעה את הציבור. במאי 2017 שלח לה משרד הבריאות מכתב רשמי, שבו קבע כי פרסומיה מהווים “הטעיה חמורה של הציבור” (כך נכתב בכותרת המכתב), וכן “הפרה של הקוד האתי לרוקחים” (כאמור, מחזיקה בתואר ראשון ברוקחות).

“מאתר האינטרנט שלך ומפרסומייך באמצעי תקשורת נוספים”, נכתב במכתב מטעם משרד הבריאות, “עולה סדרת מצגים היוצרת תמונה כוללת של עיסוק ברפואה במפורש או מכללא וייעוץ תזונתי. זאת, תוך ערבוב של מושגים מתחומים שונים והסתמכות על השכלה לכאורה בתחום הכימיה התרופתית, הפרמקולוגיה והרוקחות, בכדי לקדם שיטת טיפול שאינה מוכחת”. 

עוד נטען במכתב כי מהפרסומים של אנגור עולה מצג של טיפול רפואי בשיטה שאין לה כל בסיס מדעי ומוכר בשם “גישה ביו רפואית” בחולים, אבחונם, מתן תוכנית טיפולית וריפוי במגוון כמעט אינסופי של מחלות ומצבים רפואיים. מצבים אלה כוללים בעיות קשב וריכוז, חרדות, אלרגיות, בעיות נפשיות שונות ועוד.

“את מגדילה לעשות”, המשיך משרד הבריאות בטיעוניו, “ומשווקת את ‘שיטות הטיפול’ שלך כחלופה לטיפול בילדים, באצטלה מדעית מקצועית, תוך ייחוס סגולות ביחס לשיטות הטיפול והריפוי שאת מציעה באופן המהווה תחליף לטיפול רפואי.

“הנך מתיימרת לטפל בתסמיני אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז והפרעות נוספות באמצעים שאינם נתמכים על ידי עולם הרפואה, תוך שימוש בטיעוני שווא ביחס לגורמים למחלות אלו. כך למשל הקביעה כביכול מדעית/מקצועית מתוך האתר ביחס לאוטיזם כמחלה: ‘שילוב של גנים בעייתיים עם הסביבה הרעילה הוא זה אשר גורם לילדים לחלות'”.

לקראת סוף המכתב דרש משרד הבריאות מאנגור להסיר את כל פרסומיה לאלתר, להעביר לידיו פרטים מלאים על שיטת העבודה שלה, וכן נתונים מחקריים המבססים את הפרסומים באתרה ואת הטענה להצלחת הטיפול שלה. בנוסף, נדרשה אנגור להעביר פרטים מלאים ביחס לתארים האקדמיים שלה.

רשימת התארים של אנגור באתר הרשמי שלה. בראש הרשימה התואר השני בכימיה שאין לה (צילום מסך)

חודש בלבד לאחר מכן, ביוני 2017, שוב שיגר משרד הבריאות מכתב לאנגור (באמצעות עורך דינה), שבו כינה את ניסיונה להסיר אחריות מפרסומיה באתר שבבעלותה “תמוה, בלשון המעטה”: “העובדה שמרשתך הסירה את אתר האינטרנט, הסירה בין היתר את נושא ‘הטיפול הביו רפואי’, אף סייגה את עיסוקה, אומרת דרשני”. 

בהמשך המכתב חזר המשרד על עיקרי הטענות מהמכתב הראשון והוסיף כמה טיעונים חדשים, אחד מהם נוגע לקשר שבין חיסונים לאוטיזם: “מרשתך טענה כי חיסונים המכילים כספית עלולים לעורר אוטיזם. זאת, למרות שלא נמצא כל קשר בין תימרוסל לבין אוטיזם, ותימרוסל לא נמצא יותר בחיסונים. טיעון חסר ביסוס זה עלול להרתיע הורים מלחסן את ילדיהם, בניגוד מוחלט לידע המחקרי הקיים היום והמלצות משרד הבריאות וארגוני הבריאות”.

המכתבים המדוברים לא הפריעו לאנגור להגיע כעבור כמה חודשים לאולפן תוכנית הבוקר של ערוץ 2 ולספר על השיטה שפיתחה – Customized Autism Treatment, או בקיצור C.A.T – שבאמצעותה הצליחה, לטענתה, להוציא את בתה הקטנה מהספקטרום. הכותרת שליוותה את הראיון אצל גלעד וקורח הייתה “כך הוצאתי את בתי מהספקטרום האוטיסטי”, אם כי חשוב לציין שהכותרות הן על דעת ובאחריות עורכי התוכנית. כותרת הגג מעליה, אגב, הייתה “האם ניתן לרפא אוטיזם?”

אנגור לא אמרה במהלך הראיון כי ביכולתה לרפא אוטיזם, אבל עולה כאן תהייה: האם אדם מהשורה שנזדמן לו לצפות בתוכנית לא עשוי היה להתרשם כך? בכל מקרה, מאז שקיבלה את מכתבי ההתרעה ממשרד הבריאות, אנגור מאוד מקפידה לציין, גם באתר שלה וגם בפרסומים אחרים, כי הטיפול שלה לא נועד להוציא ילדים מהספקטרום, אלא “להפחית תסמיני אוטיזם”.

“תואר שני (מגיסטר) בכימיה תרופתית”. מתוך עמוד הפייסבוק של אנגור (צילום מסך)

גם בקליניקה של אנגור, הממוקמת בבניין רב קומות בכפר סבא, מדגישים בפני ההורים שלא מדובר בטיפול שמרפא אוטיזם. המטרה שלהם, הם מסבירים, היא לשפר איכות חיים ולהפחית תסמינים של אוטיזם. למשל, שיפור קשר עין, הפחתה של חזרתיות והבנה של סיטואציות חברתיות.

את כל אלה, טוענים בקליניקה, הם עושים באמצעות איתור של תהליכים מטבוליים לקויים בגוף. לדבריהם, אצל ילדים עם אוטיזם נמצאים במקרים רבים חוסרים תזונתיים בוויטמינים, במינרלים ובחומצות אמינו, ואפילו רעלים.

התהליך הטיפולי כולו נמשך חמישה חודשים. בתחילה לוקחים בדיקות מהילד ושולחים אותן למעבדה בחו”ל. כאשר תוצאות הבדיקות חוזרות אנגור מנתחת אותן ובונה עבורו פרוטוקול טיפולי אישי, הכולל תוספי מזון, ויטמינים, מינרלים ועוד. אחר כך מתבצע מעקב אחרי הילד, בתקווה לראות שיפור במצבו.

בקליניקה של אנגור מתגאים בכך שבעקבות הטיפול הורים רבים מדווחים על התקדמות דרמטית אצל הילדים, המתבטאת בשיפור בקשר עין, בוורבליות, בהפחתה בחרדות ובהטבה בשינה. כל זאת לדבריהם, כמובן. לטענתם, בכ-95% מהמקרים המטופלים אצלם יש הפחתה של התסמינים האוטיסטיים – מה שלא מצליח להשיג שום טיפול אחר בעולם.  

כמה כל זה עולה? עלות בדיקות המעבדה הנדרשות לטיפול עומדת על כ-17 אלף שקלים. חוץ מזה גובה אנגור עבור תקופת הטיפול 25 אלף שקלים. לאלה יש להוסיף את תוספי המזון והוויטמינים שעולים עוד אלפי שקלים רבים. ביחד מסתכם המחיר ב-45 עד 50 אלף שקל.

טלי אנגור מסרה בתגובה: “טיפול בשיטת C.A.T מהווה פריצת דרך עולמית בהפחתה של תסמיני אוטיזם. במהלך השנים האחרונות השתפר לאין שיעור תפקודם הקוגניטיבי, הפיזי והוורבלי של מאות ילדים אשר טופלו בשיטה זו, ורבים מהם שולבו בזכות התהליך במערכת החינוך הרגילה. אנו גאים על תוצאות הטיפול ועל עשרות עדויות וידיאו מרגשות של הורים המופיעות באתר האינטרנט, המעידות כי ניתן לחולל שינוי דרמטי בהפחתה של תסמיני האוטיזם ולסייע לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי.

“לגברת אנגור השכלה מדעית רחבה הכוללת בין השאר לימודים לקראת תואר ברוקחות בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ירושלים, וכן לימודים הן לקראת תואר ראשון בכימיה תרופתית והן לקראת תואר שני בכימיה תרופתית באוניברסיטת בר אילן. כן כוללת השכלתה של הגברת אנגור לימודי תעודה בפסיכיאטריה ונוירולוגיה, לימודי המשך ברוקחות בתחום סוכרת, ייעוץ וטיפול תרופתי, לימודים בתחום תוספי תזונה והתמחות באוטיזם במסגרת לימודים במכללת לוינסקי. בנוסף שימשה אנגור בעבר כמנהלת ועדת פארמה קלאב בארגון הרוקחות, ככותבת מאמרים במסגרת ירחון המופק על ידי ארגון הרוקחות של ישראל וכחברת מועצה בארגון הרוקחות בישראל.

“שיטת C.A.T הינה פריצת דרך עולמית ומפעל חיים אשר מטרתו לסייע לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, להביא להפחתה של תסמיני האוטיזם מהם הם סובלים, ובכך להוביל לשינוי דרמטי במצבם ובתפקודם”.

בנושא מכתבי משרד הבריאות לא נמסרה תגובה מאנגור. לפני שנתיים היא הגיבה כך לפניית עיתון “הארץ” בעניין: אל משרד הבריאות הועברו שני מכתבים מפורטים ובהם תשובות מלאות לכל השאלות והסוגיות שהועלו על ידו. מסיבה שאינה ברורה, משרד הבריאות נמנע מלפרסם תשובות אילו עד כה.

“במבחן המציאות, טיפול נטורופתי כמוצע על ידי שיפר את תסמיני האוטיזם בקרב רבים ממטופליי והדבר ניכר בעשרות רבות של מכתבי תודה והמלצה המצויים ברשותי והמפורסמים בין השאר באתר האינטרנט שלי.

“עוד יובהר כי מלבד היותי מטפלת בנטורופתיה הרי כי בהשכלתי הפורמלית הנני בעלת תארים אקדמיים שונים, לרבות  B.Science בכימיה תרופתית,  M.Science בכימיה תרופתית ו-B.Sc.Pharm ברוקחות.

“למרבה הצער, משרד הבריאות שולל כל גישת טיפול שאינה קונבנציונלית, לרבות טיפול נטורופתי, וזאת על אף עדויות רבות בארץ ובעולם אודות השיפורים והתועלות אשר מניבים טיפולים אלו”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות