נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותבעקבות הסחבת בתוספת לקצבאות: ארגוני הנכים חוזרים להפגין

בעקבות הסחבת בתוספת לקצבאות: ארגוני הנכים חוזרים להפגין

הפלונטר הפוליטי מעכב את אישור התוספת לקצבת הנכות, שאמורה להיכנס לפועל בינואר הקרוב. הפגנת מחאה תתקיים ביום חמישי בצומת עזריאלי

חוזרים למאבק על חיים בכבוד (צילום: עידן מוטולה)

מערכת בחירות אחת, מערכת בחירות שנייה, אולי מערכת בחירות שלישית בקרוב. לכל אלה נמצא תקציב. מה שלא נמצא לו תקציב, למרבה הצער, היא התוספת לקצבת הנכות – שהובטחה לנכים ואף עוגנה בחוק – והייתה אמורה להינתן החל מינואר הקרוב.

בארגוני הנכים החליטו לא לחכות לסוף השנה וכבר להתחיל בפעולות מחאה. ההפגנה הגדולה הראשונה תתקיים ביום חמישי בשעה 17:00 בשער קפלן שבצומת עזריאלי בתל אביב, תחת הכותרת “הפגנת השוואת הקצבאות לשכר מינימום ומלחמה על הפעימות”.

באירוע ידרשו המפגינים הגדלה של קצבת הנכות ב-400 שקל נוספים מדי חודש, כפי שנקבע בחוק קצבאות הנכות שהתקבל בכנסת בפברואר 2018. לפי החוק, 400 השקלים הנוספים אמורים להתקבל בפריסה לאורך השנתיים הקרובות, כאשר חלק מהתקציב למהלך אמור להיות מעוגן כבר ב-2020, אחרי שהממשלה וועדת העבודה והרווחה יאשרו זאת.

אלא שכידוע, בישראל פועלת כרגע ממשלת מעבר ללא מנדט לאשר תוספת תקציבית בהיקפים כאלה. אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ומייסד ארגון “נכה לא חצי בן אדם”, סבור שזה פלונטר שניתן להתיר. “המדינה משותקת והרבה נושאים מהותיים נופלים בין הכיסאות, ביניהם לצערי גם הפעימה הבאה בחוק הנכים, עליו נאבקנו במשך שנים”, אמר פרידמן.

“בזכות מאבק זה נושא מצוקת הנכים נמצא בקונצנזוס, ועם קצת רצון טוב ניתן לפתור את הבעיה באופן מיידי. אני קורא לראש הממשלה ושר הרווחה, בנימין נתניהו, וגם ליו”ר כחול לבן, בני גנץ, שהתחייב יומיים לפני הבחירות לדאוג לנכים, לגלות מנהיגות וחמלה חברתית, ולפתור את המשבר מיידית”.

קצת רקע: אחרי מאבק ממושך שכלל פעולות מחאה וחסימות כבישים, הצליחו הנכים במעורבות של ההסתדרות להגיע להסכמות עם הממשלה על העלאת קצבת הנכות. בפברואר 2018 חוקקה הכנסת את חוק קצבאות הנכות, שכלל כמה פעימות להעלאת הקצבה.

במארס 2018, במסגרת הפעימה הראשונה, הועלתה הקצבה הבסיסית של נכה בשיעור 100% מ-2,340 שקל ל-3,272 שקל בחודש. לפעימה הבאה לא הוגדר מועד מדויק בחוק, אך בתחילת 2020 היו אמורים שר האוצר וועדת העבודה והרווחה של הכנסת לאשר חלק מהתקציב (מוערך במיליארד שקל) שיאפשר הגדלת הקצבה ב-400 שקל לחודש בפריסה של שנתיים, כלומר עד 2022.

כאמור, כרגע הכל תקוע, והנכים חוששים מאוד לגורל התוספת לקצבה. בארגון “הנכים הופכים לפנתרים”, אמרו בימים האחרונים כי “נכים נאלצים לחשוב כל בוקר אם לקנות תרופות או כיכר לחם. אי אפשר לחיות ככה בכבוד. עוד מעט אנחנו נכנסים לעונת החורף ולנכים לא יהיה תקציב לחימום הבית. מוליכים אותנו שולל ואת זה לא ניתן. אנחנו מבטיחים שלא נשב בחיבוק ידיים, ומה שהיה עד כה זה קטן לעומת הבאות”.

לאחרונה, למרות הפלונטר הפוליטי, הגיש חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו שתי הצעות חוק לשיפור מצבם של הנכים. לפי הצעת החוק הראשונה, קצבת הנכות תושווה לשכר המינימום, ולפי השנייה תוכפל קצבת שירותים מיוחדים לחולים מונשמים. מדובר בחולים הקשים ביותר. הצעת החוק מבקשת להכפיל את קצבתם ולתת להם תוספת של 7,000 שקל בחודש, כך שיוכלו להעסיק שני מטפלים.

ממשרד האוצר נמסר: “משרדי הממשלה הרלוונטיים עובדים בימים אלו על גיבוש עמדה מקצועית על מנת להציגה לממשלה החדשה. לצורך כך אף נקבעו מספר פגישות בחודשים הקרובים, שבמסגרתן תינתן לכלל ציבור הנכים הזדמנות להביע דעתם על מבנה הפעימות הבאות”. 

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות