נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"
הסתדרות 480-100

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיבריאותמחקר: הורמון האהבה מסייע לאוטיסטים ליצור קשרים – לטווח הארוך

מחקר: הורמון האהבה מסייע לאוטיסטים ליצור קשרים – לטווח הארוך

אוקסיטוצין ידוע כמפחית פחד ומגביר את האמון בין בני-אדם. כעת מתברר שהוא גם מסייע לאוטיסטים בהתנהגות שחוזרת על עצמה והתקשרות עם אנשים, עד שנה לאחר נטילת ההורמון

האם בעתיד אוקסיטוצין יהפוך לטיפול נפוץ? (צילום: דיפוזיטפוטוס)

אוקסיטוצין (המוכר גם כ”הורמון האהבה”) משפיע בצורה חיובית ארוכת טווח על התנהגות של אוטיסטים – כך עולה ממחקר חדש של האוניברסיטה הקתולית של לוון בבלגיה (KU Leuven).

אוקסיטוצין מופרש אצל גברים ונשים בעת פורקן מיני. הוא פועל כהורמון וגם כמוליך עצבי במוח והוא גורם להפחתת פחד והגברת האמון בין בני-אדם, ויש לו תפקיד משמעותי בתהליך ההתאהבות.

מחקרים קודמים מצאו קשר בין רמות אוקסיטוצין לבין אוטיזם, ואפילו נמצא  שיפור בהתנהגות אצל אוטיסטים שקיבלו את ההורמון, אך לטווח קצר בלבד. לפי המחקר, שפורסם בכתב העת Molecular Autism, לאוקסיטוצין השפעה חיובית גם לטווח הארוך.

במחקר השתתפו 40 גברים בוגרים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי, שקיבלו אוקסיטוצין באמצעות תרסיס-אף. קבוצת הביקורת קיבלה פלצבו (תרופת-דמה) במשך ארבעה שבועות. הניסוי הזה הניב תוצאות מדהימות: המשתתפים שקיבלו אוקסיטוצין במשך ארבעה שבועות חוו השפעות חיוביות בהתנהגות שלהם עד שנה לאחר מכן.

מבחינת אינטראקציה חברתית, החוקרים לא מצאו שום הבדל בין קבוצת הניסוי (שקיבלה את האוקסיטוצין) לקבוצת הביקורת. השיפור הורגש בהתנהגות שחוזרת על עצמה (כולל הצורך בשגרה) והתקשרות עם אנשים. המשתתפים בקבוצת הניסוי דיווחו על התנהגות הרבה פחות חזרתית וגם דיווחו על פחות בעיות ביצירת קשרים קרובים.

זאת הפעם הראשונה שבה מחקר מציג את ההשפעות ארוכות הטווח של מתן אוקסיטוצין לאנשים עם אוטיזם. הסיבה שרק זכרים נבחרו למחקר, לדברי החוקרים, היא שאוטיזם נפוץ יותר בקרב זכרים וגם שמחזור הורמונלי של נקבות עלול להשפיע על תוצאות הבדיקה, וגם להוביל לתוצאות בלתי רצויות, כי אוקסיטוצין מזרז לידה ומעודד ייצור חלב-אם.

“הממצאים שלנו הם תוצאה של פיילוט ראשון”, הבהירו החוקרים. “צריך לבצע הרבה מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להשתמש באוקסיטוצין לטיפול באנשים עם אוטיזם”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות