נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותח"כ גילאון לשרי האוצר והרווחה: טפלו מיד בקצבת הנכות, או שאלך לבג"ץ

ח”כ גילאון לשרי האוצר והרווחה: טפלו מיד בקצבת הנכות, או שאלך לבג”ץ

במכתב רשמי מזהיר גילאון: "השרים מפרים חובה שקבע המחוקק". שר הרווחה אקוניס: "אפגש עם שר האוצר בשבוע הבא להאיץ את הנושא"

ח״כ אילן גילאון (העבודה-גשר-מרצ) ומרצ פנו הבוקר לשר האוצר משה כחלון (ליכוד) ולשר העבודה והרווחה אופיר אקוניס (ליכוד) ודרשו מהם להציג מתווה להעלאת קצבאות הנכות באופן מיידי. גילאון ומרצ הבהירו כי אם זה לא ייעשה – הם יפנו לבג״ץ.

על פי החוק שחוקק בכנסת בפברואר 2018, עד סוף שנת 2019 אמור היה להיות מוצג מתווה להמשך העלאת קצבת הנכות. המתווה, כידוע, טרם הוצג, וכתוצאה מכך לא מבוצעות הפעימות המתוכננות להגדלת הקצבאות.  

“עד היום לא הוגשו לממשלה המלצות השרים בעניין הגדלת קצבת הנכות”, נכתב בפנייה, שנעשתה באמצעות עו”ד גלעד ברנע. “בכך מפרים השרים ברגל גסה חובות שהוטלו עליהם ונקבעו בחוק. הפנייה נעשית אליכם על מנת שתפעלו כמתחייב, ואם לא תעשו כן, לא תיוותר ברירה, בשים לב לחומרת ההפרה, כמו גם הפגיעה הקשה באוכלוסיות מוחלשות, אלא להביא את העניין לפתחו של בית המשפט”.

“ממשלה עבריינית ששמה פס על הנכים”. ח”כ אילן גילאון

קצת רקע: בדצמבר 2016 עברה בקריאה טרומית בכנסת הצעה של ח”כ גילאון להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום. לאחר מאבק ציבורי ארוך אושרה בפברואר 2018 הצעת חוק להגדלת קצבאות הנכות בסכום כולל של כ-4.3 מיליארד שקל בארבע פעימות. זאת, לאחר 15 שנה שבהן הקצבה לא עלתה.

בחוק שעבר נקבע כי הקצבה החודשית תגדל באופן הדרגתי, כאשר שתי הפעימות הראשונות בסך כולל של כ-2 מיליארד שקל אוחדו והועברו במרץ 2018, והעלו את גובה הקצבה לכ-3,300 שקל.

עוד נקבע בחוק שעד סוף שנת 2019 יציגו שרי האוצר והעבודה והרווחה לממשלה המלצות לגבי אופן החלוקה של כ-2.3 מיליארד השקלים הנותרים בשתי פעימות בשנים 2020 ו-2021. כך הקצבה אמורה להגיע עד לסוף 2021 לגובה של 3,700 שקל לפחות.

אלא ששרי האוצר והרווחה לא הציגו עד כה לממשלה מתווה כפי שנקבע בחוק. גם הוועדה הבינמשרדית שהתכנסה לצורך גיבוש המתווה טרם סיימה עבודתה, והקצבה כאמור לא הועלתה בתחילת השנה.

“ממשלת ישראל הנוכחית היא ממשלה עבריינית ששמה פס על הנכים ולא מצייתת לחוקים שהיא עצמה חוקקה”, אמר היום בכעס ח”כ גילאון. “הכמה מאות שקלים האלה אולי נשמעים לראש הממשלה ושריו ככלום ושום ודבר, אבל לאדם שאין ביכולתו לצאת לעבוד בגלל מגבלה כזו או אחרת, הכסף הזה מאפשר עוד תרופה שהוא חייב לקחת, או עוד שעת חימום בחורף. רבע מיליון ישראלים חיכו לתוספת הזו. לאור העובדה שממשלת ישראל לא מקיימת את החוק ומתעלמת מאותם רבע מיליון נכים, זו פנייה אחרונה לפני עתירה לבג״ץ. לא אתן לממשלה להתחמק מהתחייבויותיה”.

עו”ד ברנע הדגיש כי “השרים מפרים חובה שקבע המחוקק. מדובר בהפרה בלתי מידתית. החובה שנקבעה נועדה להיטיב את מצבם של החלשים ביותר בחברה הישראלית, ולהביאם לכך שיוכלו להתקיים קיום ראוי בכבוד כיתר אזרחי ישראל”.

לביא נאור, דובר קבוצות מחאת הנכים/קשישים מסר: “המצב הזה לא ייתכן. הנכים מתכוונים לצאת למוקדי הפגנות שונים ברחבי ישראל במה שהם מכנים תיק 3700, על שם סכום הקצבה שאושר ולא קוים”.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: “השר אופיר אקוניס ושר האוצר משה כחלון קבעו להיוועד בתחילת השבוע הבא כדי לדון בדרכים להאצת הדיונים של הוועדה הבינמשרדית”.

מדוברות שר האוצר נמסר: “ברגע שזה יגיע ללשכה אנו נטפל”.

מהביטוח הלאומי נמסר: “לצערנו, הוועדה הבינמשרדית בראשות האוצר לא סיכמה את דיוניה וטרם התגבשה המלצה מוסכמת לאופן יישום הפעימה השלישית והרביעית של הרפורמה בנכות. מנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר התריע חדשות לבקרים שיש להזדרז ולוודא מבעוד מועד שתהליך גיבוש ההמלצות בוועדה יסתיים, ובכך לאפשר לממשלה לאמץ את המסקנות בטרם העברתן להשלמה בכנסת. כמובן שאנו, מצדנו, נערכים ליישום ההחלטות ברגע שיתקבלו ויאומצו על ידי שני השרים”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות